| Author |
Message |
|
GreatShakes
|
 Volympotar som pajar kontinuerligt
Jag har en gitarr som jag köpte för två år sedan. Efter att jag hade haft den ett år så började volympotten till halsmicken glappa. Dvs vissa punkter var helt döda och släppta inte genom någon signal, så jag lämnade den till tekniker som bytte ut poten. Ett år senare, för någon månad senare, började volympoten till stallmicken glappa på samma sätt, med döda punkter. Så jag fick hjälp med att byta volympoten till stallmicken. Och nu börjar jag märka att halsmickens volympot börjar glappa lite igen. Hur är detta möjligt!? Jag har gitarrer som jag har haft i 20-30 år där jag aldrig har bytt en pot.. Man blir ju nästan paranoid och får för sig att det är något med signalen från mickarna till potarna som förstör dessa, för det känns ju orimligt att de ska paja så kontinuerligt på en och samma gitarr...
|
| 21 Mar 2025, 22:40 |
|
 |
|
Obi
|
 Re: Volympotar som pajar kontinuerligt
Ok, jag kastar ur mig 3 spekulativa, men ändå möjligen plausibla, förklaringar.tills någon så småningom chippar in med annan kunskap  . 1. Dagens blyfria lödtenn och miljövänliga flussmedel gör att man använder högre temperaturer och längre lödtid och det är något som inte är postivt för potentiometerns livslängd. Man kan t ex få ett litet spår i kolbanan där wipern är under lödningen, ett embryo till glappet 2. Du har med åren utvecklat den hos gitarrister ack så vanliga sjudomen CTVS "check the volume syndrom" (obs påhittat namn så googla inte ) , dvs att med jämna mellanrum kolla att volymkontrollen verkligen står på max. Detta syndrom brukar bli än mer påtagligt när den drabbade gitarristen ska dra ett solo ( den CTVS-sjuke vill ju då förmodligen förvissa sig om max sustain  ) . Varje enskild check har naturligtvis ingen större betydelse. Men i grava fall så kan checken var tvåsiffrig eller i extrema fall tresiffrig under varje låt och då blir effekterna på poten så småningom så betydande att wipern påverkas mekaniskt och börjar glappa mot kolbanan. 3. Du har nya bandpolare och den där nya basisten, som visseligen har avundsvärda skiillz och är tightare än en metronom, envisas med att röka ett halvt pack cigg varje kaffepaus i repan. Cigarettrök är inte bra för potentiometrar, tjära och oxidbildande rök tar sig så småningom in i "pothuset" och det blir problem  .
|
| 22 Mar 2025, 06:34 |
|
 |
|
4trax
|
Obi wrote: 3. Du har nya bandpolare och den där nya basisten, som visseligen har avundsvärda skiillz och är tightare än en metronom, envisas med att röka ett halvt pack cigg varje kaffepaus i repan. Cigarettrök är inte bra för potentiometrar, tjära och oxidbildande rök tar sig så småningom in i "pothuset" och det blir problem  . Helt klart Trean! Det är alltid bassistens fel! 
|
| 22 Mar 2025, 09:21 |
|
 |
|
CarlM
|
Jag gissar att gitarren inte är tillverkad i USA eller Japan?
Koreatillverkade gitarrer har länge haft problem med opålitliga pottar och switchar. Många gånger jättebra byggen, bortsett från att de ofta har obegripligt tjock lack och ibland ganska kass stämskruvsmekanik och stall, men sånt går ju byta på en i övrigt bra gitarr.
De här koreanska lego-tillverkarna har även produktion i Kina och Indonesien, så jag antar att det kan vara likande problem med gitarrer tillverkade där också.
|
| 22 Mar 2025, 10:11 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vad är det för gitarr. Och vilken typ av pot?
| 22 Mar 2025, 21:01 |
|
 |
|
GreatShakes
|
Intressanta teorier Obi. Nr 1 känns som ett alternativ . Alternativ 2 kan vi skriva av tror jag, för jag brukar inte pressa volymratten mot max, utan är ganska lätt i hanteringen av denna. Alternativ 3 var intressant info, men det var många år sedan jag befann mig i en replokal där man blossade.
Gitarren är handbyggd av en gitarrbyggare här i Sverige.
Spelade faktiskt på gitarren live igår kväll och hade, peppar peppar, inga problem med glapp då. Konstigt fenomen ändå. Det är 500k potar.
|
| 23 Mar 2025, 20:35 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
CarlM wrote: Jag gissar att gitarren inte är tillverkad i USA eller Japan?
Koreatillverkade gitarrer har länge haft problem med opålitliga pottar och switchar. Många gånger jättebra byggen, bortsett från att de ofta har obegripligt tjock lack och ibland ganska kass stämskruvsmekanik och stall, men sånt går ju byta på en i övrigt bra gitarr.
De här koreanska lego-tillverkarna har även produktion i Kina och Indonesien, så jag antar att det kan vara likande problem med gitarrer tillverkade där också. Konstigt då att jag aldrig har haft problem med pottar med gitarrer från Koreatillverkade gitarrer.
|
| 23 Mar 2025, 23:33 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
GreatShakes wrote: Gitarren är handbyggd av en gitarrbyggare här i Sverige.
Spelade faktiskt på gitarren live igår kväll och hade, peppar peppar, inga problem med glapp då. Konstigt fenomen ändå. Det är 500k potar.
Sen kan det vara så att det inte är pottarna det är fel på. Utan din stärkare, för är det så att du har DC på input , så kommer du höra ett ljud som låter som trasisg pot. Och DC på input får man som oftast av någon signal konding som läckre eller mer vanligt Fenders öjett kort som läcker.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 24 Mar 2025, 23:20 |
|
 |
|
GreatShakes
|
Amp Healer II wrote: GreatShakes wrote: Gitarren är handbyggd av en gitarrbyggare här i Sverige.
Sen kan det vara så att det inte är pottarna det är fel på. Utan din stärkare, för är det så att du har DC på input , så kommer du höra ett ljud som låter som trasisg pot. Och DC på input får man som oftast av någon signal konding som läckre eller mer vanligt Fenders öjett kort som läcker. Hmmm, mysko... Men problemet har uppstått genom flera olika förstärkare. Nu verkar dock gitarren sköta sig.
|
| 24 Mar 2025, 23:27 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
GreatShakes wrote: Amp Healer II wrote: Sen kan det vara så att det inte är pottarna det är fel på. Utan din stärkare, för är det så att du har DC på input , så kommer du höra ett ljud som låter som trasisg pot.
Och DC på input får man som oftast av någon signal konding som läckre eller mer vanligt Fenders öjett kort som läcker.
Hmmm, mysko... Men problemet har uppstått genom flera olika förstärkare. Nu verkar dock gitarren sköta sig. Det glömde jag skriva ,att testa med annan stärkare Men det kan ju vara bra att känna till, att det även komma från stärkan när det rasslar om pottarna.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 24 Mar 2025, 23:31 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Hmmm, mysko... Men problemet har uppstått genom flera olika förstärkare. Nu verkar dock gitarren sköta sig.[/quote] Knappast ett pottproblem då. Inte så att pottar plötsligt börjar funka bra igen.
|
| 25 Mar 2025, 09:32 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Har det ordnat sig för dig -med detta pot problem?
|
| 21 Oct 2025, 11:13 |
|
 |
|
Tubis
|
Obi wrote: 1. Dagens blyfria lödtenn och miljövänliga flussmedel gör att man använder högre temperaturer och längre lödtid och det är något som inte är postivt för potentiometerns livslängd. Man kan t ex få ett litet spår i kolbanan där wipern är under lödningen, ett embryo till glappet Det där har varit ett problem även innan blyfritt kom till världen. Folk värmer för länge och ofta pga att de har alldeles för dålig lödkolv. Det handlar inte bara om märkvärmen på dito utan hur mycket den svalnar när lödarbetet suger värme från den. Man har ju sett "teknikers" arbeten från musikaffärer om man säger så.
_________________ Johan Hansson
|
| 22 Oct 2025, 11:51 |
|
 |
|
GreatShakes
|
Jonken wrote: Har det ordnat sig för dig -med detta pot problem? Jo, peppar peppar, men de senaste potarna jag fick installerade i gitarren verkar stå sig.
|
| 23 Oct 2025, 22:27 |
|
 |
|
bummer
|
Tänkt på en sak när det gäller pottar. Gibson använder CTS pots. Billiga gitarrer har billig elektronik, mindre pottar har jag läst. Kollade vad CTS pottar kostar och de var inte så dyra. Varför slänger man inte in bra grejer i billiga gitarrer direkt? Så mycket dyrare blir det ju inte.
|
| 24 Oct 2025, 11:08 |
|
 |
|
1331
|
bummer wrote: Varför slänger man inte in bra grejer i billiga gitarrer direkt? Så mycket dyrare blir det ju inte. Av den enkla anledningen att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
|
| 24 Oct 2025, 15:38 |
|
 |
|
bummer
|
1331 wrote: bummer wrote: Varför slänger man inte in bra grejer i billiga gitarrer direkt? Så mycket dyrare blir det ju inte. Av den enkla anledningen att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Ja, det är väl så. Man undrar om de skulle förlora på att höja priset ett par hundra kronor och ha bra elektronik i gitarren?
|
| 25 Oct 2025, 10:16 |
|
 |
|
GreatShakes
|
Tanken har slagit mig. Jag har en Les Paul som jag haft sedan 2003 och jag har aldrig behövt byta en enda pot eller switch på den gitarren. Och jag har en Squier ST-331 Contemporary Strata ifrån '85 som jag också tror har original-elektronik, inkl volympoten.
|
| 29 Oct 2025, 23:43 |
|
|