| Author |
Message |
|
zoork_1
|
 Gitarrer som inte har något direkt marknadsvärde, men som...
Finnes månne något intresse för en (gärna bildrik) tråd om gitarrer utan direkt marknadsvärde, men som är riktigt bra att spela på, som låter kanon och som ni inte gör er av med i första taget...? Alltså, har ni nåt i den vägen som är värt att skriv hem till mor om? Kan vara vad som helst t ex som i mitt fall en gammal stratakopia märkt "Concorde"...
|
| 06 Nov 2025, 20:11 |
|
 |
|
4trax
|
 Re: Gitarrer som inte har något direkt marknadsvärde, men so
Lätt! Köpte denna hpd (så som den ser ut på bilden) beg svinbilligt via blocket, inte gjort något med den förutom höjt stränghöjen, vet inte vad det är för något eller vilket material det är, kan inte bry mig mindre är det bra så är det bra..tonewoodare.  Vet bara att det sitter en Lundgrenmick i stallet. Inte ens öppnat den. Enda är väl att det är för mycket relic nån har gått över styr men det är petitesser. När jag satt första gången med den akustiskt så talade den med mig, aldrig hört en så bra ton från en gitarr. Hur jävla skön som helst att spela på. Låter så mycket tele det bara går. Bästa köpet. Nån har lagt mycket kärlek och jobb på att få den så bra. Tackar dig som byggt den, vem du än är..fullträff !? Har en gammal 70s strata som slåss om titelnplatsen ”skön att spela på” den kommer nära men är tung. https://www.dropbox.com/scl/fi/120olpy1d58kcu0r73pzx/IMG_8485.PNG?rlkey=tz3jyp9pliybklme3vqt9p07x&st=jpg5yy3n&dl=0
|
| 06 Nov 2025, 23:02 |
|
 |
|
zoork_1
|
Klart fräck tele! På min "strata" sitter det Burns-mickar, den har ett fett stålblock och sadlar vars höjdskruvar inte kan trasha högerhanden. Sen är gitarren fjäderlätt, fan vet om det ens är riktigt trä i kroppen....  Men riktigt skön att spela på är den.
|
| 07 Nov 2025, 00:34 |
|
 |
|
bummer
|
Squier Bullet Strat, sunburst. Enda stratan jag behöll. Jag sålde den, men saknade den och köpte tillbaka den. Den har fel specs, basswood och tunnare kropp. Men den var skön att spela på från början. Kunde inte fatta att en gitarr som kostade 1000 kronor kändes så bra. Senare så visade det sig att den är ett proffsinstrument. Jack Pearson, Mike Rutherford, Dave Simpson, och en studiomusiker jag inte minns namnet på.
Vintage V100, svart. Bästa LPn jag haft. Också fel specs. Ser ut som en standard, men byggd som de gamla custom, helt i mahogny. Kostade 2000 kronor. Mickarna låter precis som jag vill att en LP ska låta. Haft den i 15 år nu. Dave Simpson har Vintage ungefär lika gamla som min, han sa att de gamla är bäst. I en tidigare video sa han att den enda LPn han skulle behålla om han var tvungen var hans V100 Lemon Drop. Då hade han ändå en Gibson Standard 60s. Nu är det den Gibsonen som är hans favorit. Men han sa också att det är den bästa han spelat på, slår original och Custom Shop.
|
| 07 Nov 2025, 08:37 |
|
 |
|
4trax
|
zoork_1 wrote: Klart fräck tele! På min "strata" sitter det Burns-mickar, den har ett fett stålblock och sadlar vars höjdskruvar inte kan trasha högerhanden. Sen är gitarren fjäderlätt, fan vet om det ens är riktigt trä i kroppen....  Men riktigt skön att spela på är den. Ok, burns mickar! Coolt, vad har dom för karaktär?
|
| 07 Nov 2025, 10:14 |
|
 |
|
BlueOnBlue
Joined: 25 Nov 2010, 14:42 Posts: 485 Location: Västernorrland
|
Jag köpte en gitarr från TipTop (DacapoMusic) 2005. Fabrikat King och modellen kallades King Carlos Full moon. När gitarren kom hem så står det Glass på huvudet, vid ett samtal med Björn Clern får jag veta att fabriken gjorde, det han kallar för, kortserier med lite olika namn på huvudet. Denna gitarr har överlägset blivit mitt första val i dom flesta musiksammanhang jag spelar i. Då ska man veta att jag haft en hel arsenal med gitarrer men sålt av eftersom på grund av åldersskäl. Men Glassen den stannar kvar, den har Hamer humbuckers som låter alldeles utmärkt! //BoB 
Last edited by BlueOnBlue on 07 Nov 2025, 10:31, edited 1 time in total.
|
| 07 Nov 2025, 10:24 |
|
 |
|
zoork_1
|
bummer wrote: Squier Bullet Strat, sunburst. Enda stratan jag behöll. Jag sålde den, men saknade den och köpte tillbaka den. Den har fel specs, basswood och tunnare kropp. Men den var skön att spela på från början. Kunde inte fatta att en gitarr som kostade 1000 kronor kändes så bra. Det som känns bra är bra.... 
|
| 07 Nov 2025, 10:26 |
|
 |
|
zoork_1
|
4trax wrote: Ok, burns mickar! Coolt, vad har dom för karaktär? I mina öron lite fetare eller goare än trad. strata, men låter fortfarande strata. Ska försöka göra ett ljudklipp framöver.
|
| 07 Nov 2025, 10:31 |
|
 |
|
zoork_1
|
BlueOnBlue wrote: Jag köpte en gitarr från TipTop (DacapoMusic) 2005. Fabrikat King och modellen kallades King Carlos Full moon. När gitarren kom hem så står det Glass på huvudet, vid ett samtal med Björn Clern får jag veta att fabriken gjorde, det han kallar för, kortserier med lite olika namn på huvudet. Denna gitarr har överlägset blivit mitt första val i dom flesta musiksammanhang jag spelar i. Då ska man veta att jag haft en hel arsenal med gitarrer men sålt av eftersom på grund av åldersskäl. Men Glassen den stannar kvar, den har Hamer humbuckers som låter alldeles utmärkt! //BoB Glassen ser kanonfin ut....  Lite PRS-stuk eller har jag helt fel....?
|
| 07 Nov 2025, 10:37 |
|
 |
|
Skavis
|
Köpte en svart Falcon Signature strata på Tradera för 850 pix och efter en total genomgång och setup så slutade det med att jag körde hela det senaste giget med den. Och vi kör 90% NWOBHM. Helt original.
|
| 07 Nov 2025, 10:44 |
|
 |
|
rifle
|
För tillfället skulle jag säga mitt egna bygge som jag gjorde i somras. Den blev irriterande bra för att vara i felaktiga material för en LP Jr modell.
|
| 07 Nov 2025, 11:07 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Rusta-stratan!
|
| 07 Nov 2025, 12:34 |
|
 |
|
BlueOnBlue
Joined: 25 Nov 2010, 14:42 Posts: 485 Location: Västernorrland
|
zoork_1 wrote: BlueOnBlue wrote: Jag köpte en gitarr från TipTop (DacapoMusic) 2005. Fabrikat King och modellen kallades King Carlos Full moon. När gitarren kom hem så står det Glass på huvudet, vid ett samtal med Björn Clern får jag veta att fabriken gjorde, det han kallar för, kortserier med lite olika namn på huvudet. Denna gitarr har överlägset blivit mitt första val i dom flesta musiksammanhang jag spelar i. Då ska man veta att jag haft en hel arsenal med gitarrer men sålt av eftersom på grund av åldersskäl. Men Glassen den stannar kvar, den har Hamer humbuckers som låter alldeles utmärkt! //BoB Glassen ser kanonfin ut....  Lite PRS-stuk eller har jag helt fel....? Lite åt det hållet och en kanongitarr även om den är Kina tillverkad. Clern kanske har någon kvar - vem vet? Kanske har han ett exemplar som det står något annat på huvudet? Kul med en unik gitarr, jag har sökt utan att få napp. Jag hade lagt ut den på Harmony Central för länge sedan, då fanns det två Glass i den tråden. Försökte hitta den nu men hittade inte, det är kanske för långt tillbaka i tiden?
|
| 07 Nov 2025, 12:47 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Skavis wrote: Och vi kör 90% NWOBHM.  Wow! Eget eller covers?
|
| 07 Nov 2025, 12:50 |
|
 |
|
Skavis
|
Vinyljunkie wrote: Skavis wrote: Och vi kör 90% NWOBHM.  Wow! Eget eller covers? Covers. Maiden, Judas, Whitesnake, Saxon, Ozzy osv.
|
| 07 Nov 2025, 13:38 |
|
 |
|
zoork_1
|
Skavis wrote: Köpte en svart Falcon Signature strata på Tradera för 850 pix och efter en total genomgång och setup så slutade det med att jag körde hela det senaste giget med den. Och vi kör 90% NWOBHM. Helt original. Mins sagt BRA pris för en giggbar gitarr. När jag läste "NWOBHM" tänkte jag what the fu** menas, sen insåg jag att det är en akronym för vad som i min bok är hårdrock rätt o slätt... 
|
| 07 Nov 2025, 16:05 |
|
 |
|
zoork_1
|
rifle wrote: För tillfället skulle jag säga mitt egna bygge som jag gjorde i somras. Den blev irriterande bra för att vara i felaktiga material för en LP Jr modell. Nu blir man nyfiken. Har du en bild?
|
| 07 Nov 2025, 16:06 |
|
 |
|
rifle
|
Bild, poppelkropp mappa burl och lönnhals.
Attachments:
Screenshot_20250912_202552_Gallery.jpg [ 233.6 KiB | Viewed 2930 times ]
|
| 07 Nov 2025, 18:22 |
|
 |
|
zoork_1
|
Respekt, ser löjligt bra ut...  Kan man beställa... 
|
| 07 Nov 2025, 18:36 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
Wow, tjusig Junior 
_________________ tligen
|
| 07 Nov 2025, 18:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vad innebär "utan direkt marknadsvärde" konkret. Är det under en viss summa? De flesta gitarrer här är värda några hundringar eller tom tusingar. Soeciellt om man räknar värde på delar.
| 07 Nov 2025, 21:27 |
|
 |
|
4trax
|
Mike Leaf wrote: Vad innebär "utan direkt marknadsvärde" konkret. Är det under en viss summa? De flesta gitarrer här är värda några hundringar eller tom tusingar. Soeciellt om man räknar värde på delar. Den har ett högt emotionellt värde för dig men för ingen annan. Och svårsålt eller den är värd mer för dig än vad nån är villig att ge! …typ
|
| 08 Nov 2025, 12:09 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Vad innebär "utan direkt marknadsvärde" konkret. Är det under en viss summa? De flesta gitarrer här är värda några hundringar eller tom tusingar. Soeciellt om man räknar värde på delar. Billigast spelbara vinner!
|
| 08 Nov 2025, 12:33 |
|
 |
|
zoork_1
|
4trax wrote: Den har ett högt emotionellt värde för dig men för ingen annan. Och svårsålt eller den är värd mer för dig än vad nån är villig att ge! …typ Tack, tänkte lite så... Plus riktigt bra att spela på 
|
| 08 Nov 2025, 12:39 |
|
 |
|
bummer
|
zoork_1 wrote: bummer wrote: Squier Bullet Strat, sunburst. Enda stratan jag behöll. Jag sålde den, men saknade den och köpte tillbaka den. Den har fel specs, basswood och tunnare kropp. Men den var skön att spela på från början. Kunde inte fatta att en gitarr som kostade 1000 kronor kändes så bra. Det som känns bra är bra....  Ja, det är nog så. En bra gitarr är en bra gitarr. Och viktigast är vad jag gillar. Är ju jag som ska spela på den. Nisse kanske inte gillar den, men det är helt ok. Han kan behålla sin PRS. Clas Yngström: Sen är det ju individuellt med vad man gillar. Yngve Malmsten, som jag känner rätt väl, spelar på Stratocasters som är optimalt byggda för honom med bland annat 0.08 - 0.46 strängar som är helt omöjliga för mig att spela på. Han ville byta till sig en Strata 57a mot två av hans bevisligen bra och mycket åtråvärda specialgitarrer. Jag sa åt han att det går ju för fan inte att spela på dina gitarrer, så det blev inget.
|
| 08 Nov 2025, 13:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
bummer wrote: Clas Yngström: Yngve Malmsten, som jag känner rätt väl, spelar på Stratocasters som är optimalt byggda för honom med bland annat 0.08 - 0.46 strängar som är helt omöjliga för mig att spela på. Jag sa åt han att det går ju för fan inte att spela på dina gitarrer, så det blev inget. Hälsa Clas och Yngve att det faktiskt GÅR att byta strängar till annan tjocklek. Tydligen var det dock OK med scalloperade greppbrädor  Eller förresten, det går ju även att byta hals på dom där med en vanlig skruvmejsel 
| 11 Nov 2025, 12:23 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Jag har ett hemmabygge som jag hänvisar till rätt vad det är,lade upp bilder på den för några år sedan. Som hemmabygge tror jag att det är svårt att få några större pengar, även om Gibson Shawbuckerserna är rätt efterfrågade nu för tiden sägs det. Utseendet är ett barn av sin tid, jag var dessutom bara 20 år när jag byggde den. Huvudet är hiskligt stort och massor av trä i, MASSA! Se urkarvningarna i baksidan på huvudet... Attachment:
gitarr front.png [ 241.4 KiB | Viewed 2215 times ]
Attachment:
gitarr baksida.png [ 246.06 KiB | Viewed 2215 times ]
Jag spelar på denna gitarren 9 av tio gånger som jag tar upp en gitarr. Som jag har pratat om i andra trådar bredvid ska det bli en version 2.0, med svaj, och mycket mindre huvud. Typ Spjutskalle, för rak strängdragning.
_________________ /Lennart
|
| 14 Nov 2025, 17:44 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 14 Nov 2025, 22:15 |
|
 |
|
zoork_1
|
Ball gitarr... 
|
| 15 Nov 2025, 01:28 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tack! Oj, nej, det är det inte, det år ett DiMarziostall i mässing. Bakplattan gjorde jag själv av typ 10 mm mässing, infält i träet med sugpassning. Det där stallet du länkar till är ju lite spännande, någon som tagit funderandet ett snäpp till. Där kan vi snacka massa... En sak jag ser att jag glömde att skriva att det stora huvudet gör ju gitarren något halstung, det är också en orsak till omdesignen. Lättare huvud och raka strängar. Vilken lutning jag ska ha på huvudet kan diskuteras. det är 17 grader på den gamla, och det kommer troligen bli mindre på den nya pga svajet. zoork_1 wrote: Ball gitarr...  Tack!
_________________ /Lennart
|
| 18 Nov 2025, 16:11 |
|
|