View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:15

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Dubbletter? 
Author Message

Obi wrote:
Skulle göra en snabb vändning på en spelning i Uppsala och tänkte inte på att ett kraftigt cymbalstativ befann sig i min vändradie. Så gick det som det gick med halsen :oops: .
Gick halsen av...? :shock:

26 Feb 2026, 22:15
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
zoork_1 wrote:
Och öhh, nu har jag sedan en tid gått och lurat på en viss Fryette Power Station.... :?

Den är bra... Den gör det de säger att den gör. Jag funderade läääänge på en innan jag blev tvungen att prova själv för att slippa leva i ovisshet.
Nyfiken fråga, är det något speciellt den har eller gillar du den i största allmänhet?

26 Feb 2026, 22:24
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Obi wrote:
Skulle göra en snabb vändning på en spelning i Uppsala och tänkte inte på att ett kraftigt cymbalstativ befann sig i min vändradie. Så gick det som det gick med halsen :oops: .
Gick halsen av...? :shock:

Nej lustigt nog inte. Det var en strata lönn/RW hals som tål en del men trät gav vika för skruvarna några mm så det blev minst sagt ostämt på alla 6 strängar och en ospelbar action. Hade det varit limmad hals hade nog utfallet blivit ett annat.

En "dublett" som backup hade varit bra då.

26 Feb 2026, 23:15
Profile ICQ WWW

Post Re: Dubbletter?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Men en samlare (i mina ögon) söker specifika serier, modeller, alla även serie eller liknande. Jag tänker inte så, jag skall ha alla av allt :-).

//Magnus

'Hamstrare' är benämningen på dessa individer, engelskans 'hoarder') som
köper på sig en massa prylar som man inte använder, och heller inte avyttrar.

Finns dokumentärer om folk som har typ 10 lador fulla med gamla bildelar :)

Tänk på att påbörja en 'döstädning' i god tid 8)

Jo, en sån är jag nog med pedaler.
För köpte jag pedaler i tron att jag skulle använda dem, testade och förkastade.
De senaste åren köper jag för att man inte får gå på mässor utan att köpa något (om vi i branschen inte supportar den, vem skall göra det då?).
Gärna från små tillverkare som behöver all support de kan få.

/Magnus

27 Feb 2026, 10:01
Profile WWW

zoork_1 wrote:
Magnus Olsson wrote:
Fast på riktigt så använder jag aldrig pedaler, rakt in i en starkare blir alltid bäst, så hela beteendet är ju obegripligt.//Magnus
Ja, sånt här är väldigt skumt.
Trots svår allergi mot pedaler har jag en hel hög som mest ligger där eftersom jag i princip alltid kör gitarr - sladd - stärkare.
Tror det funkar så att jag blir nyfiken, hoppas att pedal X eller Y ska lösa ett eller flera upplevda problem, köper, testar och inser nehe inte det inte.
Och öhh, nu har jag sedan en tid gått och lurat på en viss Fryette Power Station.... :?

Ang. dubletter hade jag en tid två lika SG och två lika Les Paul.
De var justerade på samma sätt och fina att spela på, men en kändes alltid bättre än den andra.
När något känns bättre spelar jag bättre, och när jag spelar bättre så låter det bättre, och när det låter bättre så känns det bättre - och cirkeln sluts.
Därför blev en av dem alltid liggande, så mycket psykologi här tror jag...

En dubblett är förstås bra om en sträng går av, för annan stämning mm men jag orkar sällan släpa på en extra gitarr.
Konstigt nog så har det aldrig hänt mig ett en sträng gått av på scen och då har jag ändå spelat live en hel del och bänder rejält på strängarna

Kul att det är mer än jag som tycker gitarr - sladd - stärkare alltid blir bäst.
Nu för tiden spelar jag mest i studio och skillnaden mellan bara stärkare och stärkare + pedal blir ganska stor vilken typ av ljud man än är ute efter (möjligen undantaget metal chugg där DI blir bäst).
Det enda ställe där en pedal gör sig riktigt bra är för att bara få övertonsglitter på rena ljud (alltså inte identifierbar overdrive, micro lite), sånt som en Blues Driver stil pedal är bäst på.
Även en TS före ett metal ljud är användbart.

Mitt live pedalbord har gått från stort med många pedaler till att vara en kanalswitch till stärken och en stämpedal.

Håller med om att av samma modell gitarrer är det alltid en som står ut som bättre, skönare.
Jag har en gitarr som är den bäst låtande jag någonsin spelat på, sjunger som en lärka.
Under säkert några år testade jag kanske 50 av samma modell och ingen lät likadant.
Jag tror rätt hårt på att det inte existerar två gitarrer som låter identiska. Kännas samma kan man fixa, men låta samma, nej.

Den sortens jobb jag oftast gör måste jag ha en backup som förändrar ljudet så lite som möjligt, så jag har alltid med mig 3 gitarrer.

/Magnus

27 Feb 2026, 10:10
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
[

Kul att det är mer än jag som tycker gitarr - sladd - stärkare alltid blir bäst.
Nu för tiden spelar jag mest i studio och skillnaden mellan bara stärkare och stärkare + pedal blir ganska stor vilken typ av ljud man än är ute efter (möjligen undantaget metal chugg där DI blir bäst).
Det enda ställe där en pedal gör sig riktigt bra är för att bara få övertonsglitter på rena ljud (alltså inte identifierbar overdrive, micro lite), sånt som en Blues Driver stil pedal är bäst på.
Även en TS före ett metal ljud är användbart.

Mitt live pedalbord har gått från stort med många pedaler till att vara en kanalswitch till stärken och en stämpedal.

Håller med om att av samma modell gitarrer är det alltid en som står ut som bättre, skönare.
Jag har en gitarr som är den bäst låtande jag någonsin spelat på, sjunger som en lärka.
Under säkert några år testade jag kanske 50 av samma modell och ingen lät likadant.
Jag tror rätt hårt på att det inte existerar två gitarrer som låter identiska. Kännas samma kan man fixa, men låta samma, nej.

Den sortens jobb jag oftast gör måste jag ha en backup som förändrar ljudet så lite som möjligt, så jag har alltid med mig 3 gitarrer.

/Magnus

Är din pojk inte förtjust i pedaler heller? Om han nu fortfarande spelar.

För att bidra lite till diskussion om dubbletter. Jag hade två strator ett tag (även en 335 och en tele) men det slutade med att jag sprang och växlade mellan dem helan tiden för att jag tänkte att den ena var bättre än den andra hela tiden.
Det var väl sant till viss del då de fick mig att spela på olika sätt men i slutändan blev det varken hackat eller malet.

27 Feb 2026, 20:13
Profile

berra.b wrote:
För att bidra lite till diskussion om dubbletter. Jag hade två strator ett tag (även en 335 och en tele) men det slutade med att jag sprang och växlade mellan dem helan tiden för att jag tänkte att den ena var bättre än den andra hela tiden.
Det var väl sant till viss del då de fick mig att spela på olika sätt men i slutändan blev det varken hackat eller malet.

Här beskriver du just orsaken/fördelen; för att man gärna strävar efter att dubbletterna är; -ton, -klang, -funktion -mässigt så likvärdiga som möjligt.

28 Feb 2026, 11:32
Profile

Skulle jag ha dubletter är det för att dom skiljer sig. Låter olika, eller olika mickuppsättningar. Men det är nog bara strator jag haft flera av på samma gång. Nån med hss, nån mer vintage med singlecoils, en "superstrata" med lite hetare noiseless mickar. Annars har jag bara en av varje gitarr.

01 Mar 2026, 09:02
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2