Modest som jag är så valde jag överskriften enbart som beskrivande.
Det här är vad det är; främst gamla gitarrer i min ägo som jag äntligen
gjort spelbara igen. En del av dem känns redan som "keeper never gonna leave me".
Men nå'n ny får hänga med också, t.ex. 2016 Firebirden.
Bilder och info kommer mer och mer eftersom.
Bjuder på Gibson SG Faded från 1988 först.
Köpte den beggad nå'n gång runt 2007 och då hade den 490T stall och 490R hals.
Den lät "gäll" trots vad jag upptäckte 300 kOhm volympottar (500 kOhm tone) och den
ersattes snart av nån annan gitarr som lät "bättre".
Därefter förpassades den in i sin gigbag.
SG Faded från '88 som legat ospelad sedan nästan 15 år. Lite TLC och moddning av plektrumskydd
(Gibson original är ju helt korkat utformat) så pickupsen får bättre lutning och lättare att byta.
Just nu gammal Seymour Duncan Custom SH-5 i stall och gammal DiMarzio DP103 i hals. Grym gura!
Väldigt resonant och bra sustain trots den tunna kroppen. Kan bli en bästegura med rätt pickups! Lite fetare vill jag ha i stall.
https://www.dropbox.com/scl/fi/dmfzbj5vg3bcdcknvmlzm/20260305_185132.jpg?rlkey=mzmasxb1x3xsus8mes852lo44&dl=0Sen min 2016 Firebird som routats för full-size humbucker i stall.
Som ni sett i en tidigare tråd så har jag testat en hel del olika humbuckers där i stallet.
Efter mycket testande och ljudkollande med andra gitarrer som man tycker låter skitbra
så inhandlades en DiMarzio Gravity Storm
neck för stallposition i Firebirden.
Det visade sig vara helt rätt, för en gångs skull.
Där fick den den övre low mid den saknade med DiMarzio Fantom och har även väldigt mycket single-coil snap i ljudet. Den har nu "growl".
https://www.dropbox.com/scl/fi/iaczobdmltn9ekdaan458/20260220_135700-2.jpg?rlkey=432iyrn7xg5cdhp3f10klgi91&dl=0Jag tror jag nu börjar förstå komplexiteten i gitarrträet, hur mycket, vadförslagsträ, hur sammansatt, all hardware och så.
Men jag tror att man kan grovt se hur allt samverkar, men inget är nog huggit ur sten ändå.
Om man inte ska bli tokig så får man anpassa sig, helt enkelt så.
Och då kan det bli "bra" så att man blir "nöjd", tror jag.
En kul grej jag var tvungen att kolla upp efter att ha sett typ det på en YT video,
1 Mohm pot på DiMarzio Gravity Storm neck blev väldigt kul att spela snabba riff på.
Så det lägger jag nog på switch.