Fender American Deluxe Telecaster Ash =GONE=
SÅLD
Telecaster från 2013, dock inköpt i mars i år, See through blonde och tortoise plektrumskydd.
Vintageljudande, men med moderna attribut:
Belly cut, dubbelverkande dragstång, Fender SKB-case, Schaller straplocks (original).
Lönnhals med C-profil och 22 band som mäter 43 mm vid sadeln. Radie 9,5 - 10", skulle jag tippa.
Grymt stabil hals, helt klart i paritet med äldre Custom Shop. Inte compound som de sista årens modeller
i denna serie.
Fender har nu lagt ner Deluxeserien, och de Deluxe-telisar som tillverkades under de sista två åren höll inte
samma klass som tidigare, enligt mig. Jag har testat några stycken utan att bli direkt trollbunden, men när jag
hittade denna föll jag pladask. (Säljes nu med ett sting av bitterhet på grund av ergonomiska skäl.)
Uppgraderad med Lollar Special T (bridge) och Lollar Vintage T med nickelkåpa (hals), ny volymkontroll (CTS)
och oil in paper kondensator. Den låter verkligen guld, klassisk tele med lite extra mid och growl. Askträet gör
ljudet mer detaljerat, samtidigt som den lite fetare Special T tar fram miden, som annars kan vara mindre
framträdande i en asktele. Halsmicken ljuvlig...
Originalmickar och S-1 switch finns självklart kvar och följer med gitarren.
Stallsadlarna må vara kromade, men är gjorda av mässing.
Pris: 12.000 kr, möjligen billigare vid snabb och smidig affär.
Guran kan provspelas i Lund, och kan skickas. Det går bra att messa eller ringa vid intresse, 0760 - 44 16 16.