View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Jun 2026, 16:01

Reply to topic  [ 1 post ] 
Såld! 
Author Message

Post Såld!
80-tal, någon?

Cool tidig japansk hårmetallstrata. Har haft lite svårt att forska fram information om Super Edition-serien, men den tycks ha dykt upp kring -84-85 nån gång och innehöll ett antal olika Stratamodeller i otraditionellt utförande, i mikbestyckning och/eller finish. Alla verkar ha haft jack på sidan, några hade FR-liknande stall, andra traditionella Stratastall.

Det här exet är hybrid. Jag köpte kropp, hals och hårdvara utan elektronik för ett par år sen. Tanken var att ha den som experiment-/projektgitarr (kroppen är fräst för tre humbuckers så det mesta går i den), men så fick jag tag i ett laddat plektrumskydd i originalskick och det hela blev en renovering i stället.
Det står 40 på graderingsetiketten på halsen, så "skrovet" är förmodligen en SD-40. Elektroniken verkar vara från en tidig Super Edition (senare fick dom en volym- och en tonkontroll). Mikarna ligger på 9.4 kOhm. Stallet verkar inte vara original, utan är en lite tidigare japansk kopia av Fenders helgjutna stall från 70-talet. Jag har inget originalstall att erbjuda, men väl ett Fernandesstall i rätt utförande från samma tid (som mycket väl kan komma från samma underleverantör) som kan gå med för 250 spänn extra. Ingen svajspak till någondera, tyvärr.

Bra bruksskick, lite dings, men 22 fräscha band. Halsbredden vid sadeln är strax under 43 mm, tjockleken av normalt Stratasnitt. Ovanligt flat greppbräda dock, har ingen radiemall, men jag tippar kring 12 tum. Kropp i tre delar, okänt träslag (borde vara Sen). Gitarren väger nånstans mellan 3,4 och 3,5 kg på en inte särskilt exakt våg. Ett extra plektrumskydd ingår.

Hög grundläggande japankvalitet, lirar bra, låter bra. Cool gura, men inte riktigt min sorts cool gura. Därför får den gå, till ett lågt pris pga bastardursprunget.

Inget case, tyvärr. Hämtas hemskt gärna i Göteborg (nån som ska på Way Out West?) men kan skickas mot fraktkostnad. Inga byten just nu.

Pris 2 000:-

/Hans A
Image
Image
Image
Image

Fler bilder här:http://s1330.photobucket.com/user/Voidoid56/library/Tokai%20Super%20Edition?sort=3&page=1

01 Aug 2016, 16:34
Profile
Reply to topic   [ 1 post ]