| Author |
Message |
|
Felixx
|
 JV Telecaster
Hej, Jag har köpt en jv telecaster, som det värkar vara bytt en del på. Stallet saknar serenr och pektrumskyddet är allparts. Det satt Fender halsmick på den innan förra ägaren bytte till en jv mick. Svitchen (mick väljaren)är också Fender m.m. Det är tyvärr ur hugget för humucker mick i halsläge också.[xx(] Jag har köpt giterren för att spela på den och behålla den. Men det skulle vara kul om någon tjände igen den och kanse vet var orginaldelarna fins? Eller vet vem som ägt den tidigare.      <b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b>
|
| 27 Jan 2009, 20:32 |
|
 |
|
datakrumelur
|
Jag köpte den av Onparolebaby här på bojen som köpte den av Rag oxo här på bojen. http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 27 Jan 2009, 23:44 |
|
 |
|
Felixx
|
Tack! Jag skall försöka maila dem och se vad dom vet?
<b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b>
|
| 28 Jan 2009, 00:15 |
|
 |
|
laros
|
Felixx wrote: Tack! Jag skall försöka maila dem och se vad dom vet?
Undrar ifall stallklackarna är orginal oxå? Jag har ett orginalplektrumskydd om du är sugen...dock förmodligen absolut ingen skillnad. laros66@gmail.com
|
| 28 Jan 2009, 08:31 |
|
 |
|
rag
|
Jag köpte den i det skicket från en nere i varberg. Har inte kvar hans kontaktuppgifter. Men så vitt jag kan förstå så andvände Fender JV USA-delar ibland på de första så stallet kan nog vara orginal på denna. Plektrukskyddet var bytt när jag fick den pga routingen. Jag satte dit en USA-mick och den micken som satt på den från början funkade inte...
|
| 28 Jan 2009, 11:03 |
|
 |
|
Mary Goore
|
Stallet borde ha ett serienummer med JVxxxxx på om det inte står någon annanstans. Med största sannolikhet så ska det sitta USA-mickar i den eftersom det är en exportmodell och den är mer gjord efter originalet än dom inhemska JV's som ofta hade Japanmickar. Det är sämre med pottar och switch som brukar haverera med åren så där sätter du i bra grejer som funkar. Du kan leta efter gamla USA reissuemickar så blir det rätt [:)] http://www.k-out.serelicstrata [AT] telia.com
|
| 28 Jan 2009, 12:27 |
|
 |
|
laros
|
Mary Goore wrote: Stallet borde ha ett serienummer med JVxxxxx på om det inte står någon annanstans. Med största sannolikhet så ska det sitta USA-mickar i den eftersom det är en exportmodell och den är mer gjord efter originalet än dom inhemska JV's som ofta hade Japanmickar. Det är sämre med pottar och switch som brukar haverera med åren så där sätter du i bra grejer som funkar. Du kan leta efter gamla USA reissuemickar så blir det rätt [:)] http://www.k-out.serelicstrata [AT] telia.com Ursäkta om jag lägger mig i men va det inte tvärtom om? På en Fender Jv skall det stå " JVxxxx" i stallplattan. Squier Jv var dom billigare som exporterades till Europa och Staterna. Fender Jv som endast gjordes mellan 82-84 va dom dyrare och några av modellerna hade Nitrolack och USA mickar etc För att citera bok och wikipedia: In late 1981, Greco (Japan) relinquished its Stratocaster division to Fender Japan. By 1982 the company had started producing Stratocasters in Japan.[11] Fender Japan produced the less expensive "Squier Stratocasters" for the European and American markets (Squier was originally a string company that was acquired by Fender, under CBS in the late 1960s'). In addition, Fender produced a non-Squier model. In the earliest years, 1982–1984, these guitars were made with a serial number beginning with "JV". These guitars are referred to today as "Fender JV" Stratocasters. The top model non-Squier JV guitars, the ST-85 and ST-115, had Fender hardware, pickups, and a nitrocellulose lacquer finish. All of Fender's guitars in the 1985 catalog were made in Japan. Some estimate that as much as 80% of Fender's sales between 1984 and 1986 were Japanese models. Japanese models are now only available in Japan, with the exception of some instruments, like the Sting Signature Precision Bass, the Flower Power models, the '51 Re-Issue Precision Bass, as well as the Jaguar Bass, the Richie Kotzen Signature Stratocasters and Telecasters, the Marcus Miller 4-string and Geddy Lee Signature Jazz Basses. When the Fender company was bought from CBS by Bill Schultz in 1985[12], manufacturing resumed its former high quality and Fender was able to regain market share and brand reputation. This sparked a rise in mainstream popularity for vintage (and vintage-style) instruments. Dan Smith, with the help of John Page, proceeded to work on a reissue of the most popular guitars of Leo Fender's era. They decided to manufacture two Vintage reissue Stratocaster models, a maple-neck 1957[13] and a rosewood-neck 1962[14] along with the maple-neck 1952 Telecaster[15]. This project was very important and critical to the company's survival. These first few years (1982–1984) of reissues are now high-priced collector's items and considered as some of the finest to ever leave Fender's Fullerton plant, which closed its doors in late 1984. Om man nu orkar läsa[;)] laros66@gmail.com
|
| 28 Jan 2009, 12:35 |
|
 |
|
Mary Goore
|
laros wrote: Mary Goore wrote: Stallet borde ha ett serienummer med JVxxxxx på om det inte står någon annanstans. Med största sannolikhet så ska det sitta USA-mickar i den eftersom det är en exportmodell och den är mer gjord efter originalet än dom inhemska JV's som ofta hade Japanmickar. Det är sämre med pottar och switch som brukar haverera med åren så där sätter du i bra grejer som funkar. Du kan leta efter gamla USA reissuemickar så blir det rätt [:)] http://www.k-out.serelicstrata [AT] telia.com Ursäkta om jag lägger mig i men va det inte tvärtom om? Så står det i alla fall i boken http://www.music123.com/Backbeat-Six-De ... 8.Music123Åtminstonde är Fender jv dyrare på andrahandsmarknaden laros66@gmail.comJag har aldrig sett en Exportmodell med Japanmickar hittills... men visst finns det säkert. Jag har saxat lite från: http://www.21frets.comHär finns det myckat att läsa om JV-guror. "These domestic <b>Squiers</b> featured plain wired Japanese pickups with springs instead of the export version's American pickups and correct vintage spec rubber tubing for pickup height adjustment." "In my own personal opinion, the export Squier JV guitar is the more important of the Squier JV line, as they conform a little more closely to vintage spec' than domestic Squiers and are the guitars that (along with the JV Fenders) received a JV prefix from the start (not to mention the inclusion of vintage spec' USA made Fender pickups as standard equipment on the Stratocasters)." En bild på stallet också:  Kontrollutrymmet: http://www.k-out.serelicstrata [AT] telia.com
|
| 28 Jan 2009, 13:48 |
|
 |
|
laros
|
Förmodligen motsätter vi inte varandras åsikter Inget fel på Squier Jv! Men ville bara förtydliga att det är skillnad på Squier jv och Fender jv. Och jo jag känner till 21 frets o allt det där! Har ägt en Squier JV Strata 62 ressiue och den var det japanmickar i! Äger nu en Fender telecaster Jv 52 ressiue och den var det oxå Japanska mickar i ...så vad är rätt o fel? Men läs Wikipedia ovan laros66@gmail.com
|
| 28 Jan 2009, 13:55 |
|
 |
|
Mary Goore
|
laros wrote: Förmodligen motsätter vi inte varandras åsikter Inget fel på Squier Jv! Men ville bara förtydliga att det är skillnad på Squier jv och Fender jv. Och jo jag känner till 21 frets o allt det där! Har ägt en Squier JV Strata 62 ressiue och den var det japanmickar i! Äger nu en Fender telecaster Jv 52 ressiue och den var det oxå Japanska mickar i ...så vad är rätt o fel? Men läs Wikipedia ovan laros66@gmail.comJa så är det. Jag ville bara förtydliga infon om JV Squier Export. När det gäller Fender JV så finns det ju både bättre och sämre modeller än Export Squier. I japan såldes dom flesta med Japanmickar så det kan vara en sådan strata (kolla stämplarna i halsfickan om det kan vara en Domesticmodell) medans på tele'n verkar det "stämma". I Japan fanns det både Fender och Squier. Det som är lite jobbigt är ju att det går inte att säga att en modell SKA vara på ett sätt och därför skriver jag dom flesta. Man får använda lite sunt förnuft och titta på vad som är mest troligt på en viss modell av en viss årgång. Men det är jävligt bra gitarrer [:)] http://www.k-out.serelicstrata [AT] telia.com
|
| 28 Jan 2009, 15:22 |
|
 |
|
laros
|
Mary Goore wrote: laros wrote: Förmodligen motsätter vi inte varandras åsikter Inget fel på Squier Jv! Men ville bara förtydliga att det är skillnad på Squier jv och Fender jv. Och jo jag känner till 21 frets o allt det där! Har ägt en Squier JV Strata 62 ressiue och den var det japanmickar i! Äger nu en Fender telecaster Jv 52 ressiue och den var det oxå Japanska mickar i ...så vad är rätt o fel? Men läs Wikipedia ovan laros66@gmail.comJa så är det. Jag ville bara förtydliga infon om JV Squier Export. När det gäller Fender JV så finns det ju både bättre och sämre modeller än Export Squier. I japan såldes dom flesta med Japanmickar så det kan vara en sådan strata (kolla stämplarna i halsfickan om det kan vara en Domesticmodell) medans på tele'n verkar det "stämma". I Japan fanns det både Fender och Squier. Det som är lite jobbigt är ju att det går inte att säga att en modell SKA vara på ett sätt och därför skriver jag dom flesta. Man får använda lite sunt förnuft och titta på vad som är mest troligt på en viss modell av en viss årgång. Men det är jävligt bra gitarrer [:)] http://www.k-out.serelicstrata [AT] telia.com Det enda jag verkligen förstått är att det oftast är svårt att veta säkert vilket ökar " mojon" kring det hela ganska mycket. Tony Bacon som gjorde Six decades of Fender telecaster verkade ändå ha fått rätt bra information om vad som verkligen hände dessa år. Läser man boken, som är oerhört intressant så verkade det som om affären med Fuji och matsumoko hängde mycket på ett handslag snarare än kontrakt, vilket gör det ännu svårare att säga vad som stämmer och inte med alla nummer, betäckningar och det här med Squier som enligt boken va tänkt som en billig variant av Fender Jv.... Märkligaste var väl ändå att inte fender fullerton själva kunde göra Ressiues av sina egna produkter utan vart tvugna att köpa in äkta vintage gitarrer för att kunna få igång försäljningen på fabriken. Då hade redan Fuji gaki kört på 6 mån av ressiues... Står ju även i boken att Ted greene " himself" vart inkopplad och fick ta med sig sina Nocaster/broadcaster/telecaster och förklara för Fullerton hur dem skulle vara. När dom fick exp från Fuji Gaki så sa dem att så där ska dom vara!! Dvs om man tror på boken och Tony Bacon. laros66@gmail.com
|
| 28 Jan 2009, 16:01 |
|
 |
|
Felixx
|
laros wrote: Felixx wrote: Tack! Jag skall försöka maila dem och se vad dom vet?
Undrar ifall stallklackarna är orginal oxå? Jag har ett orginalplektrumskydd om du är sugen...dock förmodligen absolut ingen skillnad. laros66@gmail.comÄr det p-skydd i Bakelit och 5st skruvhål? Då är jag intreserad. Det är inte messings stallklackar som org. MVH <b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b>
|
| 28 Jan 2009, 18:11 |
|
 |
|
Felixx
|
Den informationen var bra! Tusen tack [:D] <b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b>
|
| 28 Jan 2009, 18:13 |
|
 |
|
Felixx
|
laros wrote: Mary Goore wrote: Stallet borde ha ett serienummer med JVxxxxx på om det inte står någon annanstans. Med största sannolikhet så ska det sitta USA-mickar i den eftersom det är en exportmodell och den är mer gjord efter originalet än dom inhemska JV's som ofta hade Japanmickar. Det är sämre med pottar och switch som brukar haverera med åren så där sätter du i bra grejer som funkar. Du kan leta efter gamla USA reissuemickar så blir det rätt [:)] http://www.k-out.serelicstrata [AT] telia.com Ursäkta om jag lägger mig i men va det inte tvärtom om? På en Fender Jv skall det stå " JVxxxx" i stallplattan. Squier Jv var dom billigare som exporterades till Europa och Staterna. Fender Jv som endast gjordes mellan 82-84 va dom dyrare och några av modellerna hade Nitrolack och USA mickar etc För att citera bok och wikipedia: In late 1981, Greco (Japan) relinquished its Stratocaster division to Fender Japan. By 1982 the company had started producing Stratocasters in Japan.[11] Fender Japan produced the less expensive "Squier Stratocasters" for the European and American markets (Squier was originally a string company that was acquired by Fender, under CBS in the late 1960s'). In addition, Fender produced a non-Squier model. In the earliest years, 1982–1984, these guitars were made with a serial number beginning with "JV". These guitars are referred to today as "Fender JV" Stratocasters. The top model non-Squier JV guitars, the ST-85 and ST-115, had Fender hardware, pickups, and a nitrocellulose lacquer finish. All of Fender's guitars in the 1985 catalog were made in Japan. Some estimate that as much as 80% of Fender's sales between 1984 and 1986 were Japanese models. Japanese models are now only available in Japan, with the exception of some instruments, like the Sting Signature Precision Bass, the Flower Power models, the '51 Re-Issue Precision Bass, as well as the Jaguar Bass, the Richie Kotzen Signature Stratocasters and Telecasters, the Marcus Miller 4-string and Geddy Lee Signature Jazz Basses. When the Fender company was bought from CBS by Bill Schultz in 1985[12], manufacturing resumed its former high quality and Fender was able to regain market share and brand reputation. This sparked a rise in mainstream popularity for vintage (and vintage-style) instruments. Dan Smith, with the help of John Page, proceeded to work on a reissue of the most popular guitars of Leo Fender's era. They decided to manufacture two Vintage reissue Stratocaster models, a maple-neck 1957[13] and a rosewood-neck 1962[14] along with the maple-neck 1952 Telecaster[15]. This project was very important and critical to the company's survival. These first few years (1982–1984) of reissues are now high-priced collector's items and considered as some of the finest to ever leave Fender's Fullerton plant, which closed its doors in late 1984. Om man nu orkar läsa[;)] laros66@gmail.comDet kommer att ta en lite stund att läsa, med det kommer jag orka! [:o)] <b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b>
|
| 28 Jan 2009, 18:16 |
|
 |
|
laros
|
Felixx wrote: laros wrote: Felixx wrote: Tack! Jag skall försöka maila dem och se vad dom vet?
Undrar ifall stallklackarna är orginal oxå? Jag har ett orginalplektrumskydd om du är sugen...dock förmodligen absolut ingen skillnad. laros66@gmail.comÄr det p-skydd i Bakelit och 5st skruvhål? Då är jag intreserad. Det är inte messings stallklackar som org. MVH <b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b> japp det är backelit 5 skruvars...dock lite repig. mejla mig på adressen nedan så mejlar jag tebax bild på skyddet. laros66@gmail.com
|
| 28 Jan 2009, 18:18 |
|
 |
|
Felixx
|
Jag har mailat [8D]
|
| 28 Jan 2009, 18:23 |
|
 |
|
Felixx
|
laros wrote: Mary Goore wrote: laros wrote: Förmodligen motsätter vi inte varandras åsikter Inget fel på Squier Jv! Men ville bara förtydliga att det är skillnad på Squier jv och Fender jv. Och jo jag känner till 21 frets o allt det där! Har ägt en Squier JV Strata 62 ressiue och den var det japanmickar i! Äger nu en Fender telecaster Jv 52 ressiue och den var det oxå Japanska mickar i ...så vad är rätt o fel? Men läs Wikipedia ovan laros66@gmail.comJa så är det. Jag ville bara förtydliga infon om JV Squier Export. När det gäller Fender JV så finns det ju både bättre och sämre modeller än Export Squier. I japan såldes dom flesta med Japanmickar så det kan vara en sådan strata (kolla stämplarna i halsfickan om det kan vara en Domesticmodell) medans på tele'n verkar det "stämma". I Japan fanns det både Fender och Squier. Det som är lite jobbigt är ju att det går inte att säga att en modell SKA vara på ett sätt och därför skriver jag dom flesta. Man får använda lite sunt förnuft och titta på vad som är mest troligt på en viss modell av en viss årgång. Men det är jävligt bra gitarrer [:)] http://www.k-out.serelicstrata [AT] telia.com Det enda jag verkligen förstått är att det oftast är svårt att veta säkert vilket ökar " mojon" kring det hela ganska mycket. Tony Bacon som gjorde Six decades of Fender telecaster verkade ändå ha fått rätt bra information om vad som verkligen hände dessa år. Läser man boken, som är oerhört intressant så verkade det som om affären med Fuji och matsumoko hängde mycket på ett handslag snarare än kontrakt, vilket gör det ännu svårare att säga vad som stämmer och inte med alla nummer, betäckningar och det här med Squier som enligt boken va tänkt som en billig variant av Fender Jv.... Märkligaste var väl ändå att inte fender fullerton själva kunde göra Ressiues av sina egna produkter utan vart tvugna att köpa in äkta vintage gitarrer för att kunna få igång försäljningen på fabriken. Då hade redan Fuji gaki kört på 6 mån av ressiues... Står ju även i boken att Ted greene " himself" vart inkopplad och fick ta med sig sina Nocaster/broadcaster/telecaster och förklara för Fullerton hur dem skulle vara. När dom fick exp från Fuji Gaki så sa dem att så där ska dom vara!! Dvs om man tror på boken och Tony Bacon. laros66@gmail.com"affären med Fuji och matsumoko" Vad är detta? <b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b>
|
| 28 Jan 2009, 18:49 |
|
 |
|
laros
|
Fuji låg vid Matsoumoto Jag är dålig på stava... Alltså när Fullerton gick omkull så slutade inte Fuji att göra dessa gitarrer för det spekulerades om att det aldrig fanns något avtal! efter 1985 när fullertonfabriken var stängd så fick Jv inte heta det längre utan det vart MIJ...idag heter det väl CIJ ...fast det är jag osäker på laros66@gmail.com
|
| 28 Jan 2009, 21:19 |
|
 |
|
Felixx
|
rag wrote: Jag köpte den i det skicket från en nere i varberg. Har inte kvar hans kontaktuppgifter. Men så vitt jag kan förstå så andvände Fender JV USA-delar ibland på de första så stallet kan nog vara orginal på denna. Plektrukskyddet var bytt när jag fick den pga routingen. Jag satte dit en USA-mick och den micken som satt på den från början funkade inte...
Hur länge hadde du gitarren? <b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b>
|
| 28 Jan 2009, 22:12 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ska försöka fatta mig kort.
Fender och Gibson fick oehört med stryk av Japanerna från ca 75 och framåt. Japanerna tillverkade instrument som höll samma kvalitet men avsevärt billigare. Roligt nog så var det framförallt på hemmaplan Fender och Gibson fick stryk.
Japan var redan då världens näst största ekonomi och redan då så var USA ekonomiskt beroende av Japan. Så det där med lawsuit existerade aldrig för man biter inte handen som föder en. Framförallt med tanke på att Japan var världens ekonomiska motor från mitten av 60talet fram till kraschen i början av 90talet (idag är det ju Kina).
if you can't bet them, join them!! Fender la ut anbud i Japan och först vann Tokai det. Men av någon anledning så fick Kanda Shokkai det i sista sekunden. Japanerna hade redan från slutet av 70talet köpt upp original från 50 och 60talet och kopierade dem in i minsta detalj så det var bara för Fender att köra igång. Tänk att de i slutet av 70talet skruvade isönder 59 flametoppar till molekyler[:)] Noterbart är även att Kanda Shokkai äger bla Greco och är ett av världens tre största instrumenttillverkande företag (2 av de 3 största är japanska). Kanda Shokka ägde även orville och Epiphone Japan tillsammans med Gibson.
När JV kom till USA så blev tydligen folk saliga och Fenders rykte steg igen. Fender skickade även folk till Japan med budskapet "lär er bygga gitarrer".
Nu till detaljer: Allt detta går att läsa sig till i böcker (oftast på japanska tyvärr) men även Fender katalogerna från den tiden hjälper mycket.
Stratocaster: Squier JV domestic for sale in Japan only: D-stämpel i halsfickan och japanska mickar. ST30 keramiska mikar och ej intage stämskruvar ST50 SQ5 mikar lindade i Japan vintate korrekta stämskruvar
Fender JV (Notera att alla de tidiga JV-stratorna hade gråa eller röda bobbiner. Finns JV som har original USA mikar som är daterade så tidigt som 1976). C-stämpel i halsfickan modellnummer 65 (57-65, 62-65) Fender USA mikar och polylack
B-stämpel i halsfickan modellnummer 85 och 115. USA mikar och cellulosalack. HAr sett både one pice och two piece kroppar.
A-stämpel i halsfickan 115 (tidigt 82) USA mikar, cellulosa, stålblock, cts-potar, crl-switch och usa-plektrumskydd. HAr sett både one piece och two piece kroppar.
Oftast så sitter det en röd stämpel i halsfickan som indikerar modell men ibland saknas det, framförallt på custom colours. Ibland har de shims och då är de daterade. Notera att ibland är de daterade efter den Japanska kalendern.
Telecastrer. Fender JV 52-65 C-stämpel, usa-mikar och polylack
Fender JV 52-95 A-stämpel, USA-mikar, cts-potar, crl-switch och cellulosa. Notera att de har även cellulosalackat p-skydd med den berömda koppringen på bottensidan.
EXPORT JV ex eller exp stämpel, usa-mikar och polylack. Många export har även basswood kropp.
Den första serien av export JV hade Fender logga och det stod Squier Series istället för countour body...De första Telecastrarna hade inte serienumret på stallet som det borde vara utan på halsplattan (detta upphörde någon gång i Maj 1982....
Informationen är baserad på befintlig information samt erfarenhet från att ha haft en hel del JV.
Hur man än vänder och vrider på det så är JV oehört vintagekorrekta och förbannat bra gitarrer.
Idag kostar en JV115 med tidigt halsdatum och fint skick över 20000kr (+30% om man ska ha in den i Sverige).
Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 28 Jan 2009, 22:38 |
|
 |
|
Felixx
|
Här är datumet. Vad skulle det bli för datum i här om! det är japansk datum? Denna saknar serienr, fanns det värkligen en del exp som såldes utan serienr?  <b>Ho is the stupid? the fool or the fool who follows</b>
|
| 28 Jan 2009, 23:25 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Felixx wrote: Här är datumet. Vad skulle det bli för datum i här om! det är japansk datum? Denna saknar serienr, fanns det värkligen en del exp som såldes utan serienr?
Det där är ju ett helt vanligt västerländskt datum[:)] På de absolut tidigaste Teleknastrarna satt serienumret på halsplattan. Denna är inte så tidig så den borde haft serienumret på stallet. Halsen är JV utan tvivel i alla fall. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 28 Jan 2009, 23:28 |
|
 |
|
Felixx
|
Tråkigt att det inte fins något serienr, men som sakt så skall jag ha den att spela på, så ljud och kännslan fins där i alla fall. Men det hadde varit roligt att hitta stallet och fått den helt orginal. Kroppen är också jv utan tvivel.
|
| 28 Jan 2009, 23:35 |
|
 |
|
laros
|
Felixx wrote: Tråkigt att det inte fins något serienr, men som sakt så skall jag ha den att spela på, så ljud och kännslan fins där i alla fall. Men det hadde varit roligt att hitta stallet och fått den helt orginal. Kroppen är också jv utan tvivel.
Jag vill återigen påpeka att det jag skrev är citerat från boken Six decades of Telecaster av Tony Bacon. Jag själv besitter inte kunskapen utan har läst mig till pga jag själv äger en Jv Tele. Så att det inte blir något missförstånd laros66@gmail.com
|
| 29 Jan 2009, 09:41 |
|
|