View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 01:12

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vintagehandlare om vintage.... 
Author Message

http://www.mmonline.se/jam-jerker-pratar-gitarrer/?event=page.videos&vid=1ozhclwB

28 May 2009, 20:04
Profile ICQ YIM WWW

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=26906&SearchTerms=Jerker

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

28 May 2009, 20:05
Profile ICQ WWW

Jerker är ingen vintagehandlare!!
Det är Örjan som står för Jams vintage!!

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

28 May 2009, 22:33
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Min Email:

i o m att Jerker äger Jam, och de säljer vintage så är det nog inte fel att kalla honom 'vintage handlare'

De prylar som hänger i butikerna tillhör ju normalt Jam, och Örjan har sina egna prylar separat om jag inte är helt felinformerad

29 May 2009, 13:05
Profile ICQ WWW

Korrekt. Örjans prylar är hans egna, även om de ekonomiska förhållandena mellan Jam/Eagle/Örjan och några andra namn, kan vara snärjiga.

29 May 2009, 13:57
Profile WWW

Örjan och Oskar köper in vintage åt Jam.
Pengarna är jams.
Trevliga killar som gör bra i från sig.

29 May 2009, 21:11
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Gammalt och avhandlat... [:D]

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=26906&SearchTerms=Jerker

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

Ursäkta, jag kollar sällan "Off Topic"-avdelningen.

/CM

29 May 2009, 23:44
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Min Email:

Är det inte Jerker som äger JAM (Jerker Antonio Musik, eller vad han nu heter i efternamn...)?

29 May 2009, 23:46
Profile ICQ YIM WWW

Kul att se. Hade inte sett det tidigare. Men jag tror att han missat något med vintage prylen...
Man handlar väl inte 40-50 år gamla gitarrer för att de är bättre än andra? Tänk numismatikerna: en myntsamlare handlar med fullständigt värdelösa mynt o sedlar. Du kan inte köpa en kylskåpsmagnet ens, med de pengarna. De kan vara flera hundra år gamla men betingar fortfarande ett värde, långt över det nominella. Det är "ha-känslan" som gör oss galna[;)]
Visst kan det väl vara roligt att ha en Gibson LP från -57 som "varit med" och som det inte finns så många av? Kanske mycket hellre än en ny som fungerar bättre men som massproducerats? En del tycker det ivf.
En kompis här hemma som har egen studio och är allmänt prylgalen är lite tvärtom. Som Jerker kanske. Jag kom hem med en LP Deluxe -75 Winered, skitsnygg som jag köpt för 12000:- Han tyckte att den va' läcker ock köpte en likadan, ny "reissue" för 28000:-...

Hasse.

30 May 2009, 08:49
Profile

HasseA wrote:

Kul att se. Hade inte sett det tidigare. Men jag tror att han missat något med vintage prylen...
Man handlar väl inte 40-50 år gamla gitarrer för att de är bättre än andra? Tänk numismatikerna: en myntsamlare handlar med fullständigt värdelösa mynt o sedlar. Du kan inte köpa en kylskåpsmagnet ens, med de pengarna. De kan vara flera hundra år gamla men betingar fortfarande ett värde, långt över det nominella. Det är "ha-känslan" som gör oss galna[;)]
Visst kan det väl vara roligt att ha en Gibson LP från -57 som "varit med" och som det inte finns så många av? Kanske mycket hellre än en ny som fungerar bättre men som massproducerats? En del tycker det ivf.
En kompis här hemma som har egen studio och är allmänt prylgalen är lite tvärtom. Som Jerker kanske. Jag kom hem med en LP Deluxe -75 Winered, skitsnygg som jag köpt för 12000:- Han tyckte att den va' läcker ock köpte en likadan, ny "reissue" för 28000:-...

Hasse.

Musiker köper ofta äldre instrument för att de tycker de är 'bättre', låter och känns bättre , testa själv med en Tele/Strata Pre-cbs eller ex en LP Junior och jämför med en nyare reissue....

Ganska stor skillnad (oftast).

Det är ju ingen hemlighet att det var andra träbitar som användes på den gamla goda tiden, innan masstillverkningen och big business kom in i tillverkningen i slutet av 60-talet.

Visst är det mycket 'vill ha' i detta också det skall ju erkännas.

Samlare som köper endast 'mint' instrument och låser in finns ju också , kanske inte i Sverige, där är det andra saker som gäller
och kopplat till värdet på ett mer påtagligt sätt

01 Jun 2009, 08:46
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

HasseA wrote:

Hasse.

Musiker köper ofta äldre instrument för att de tycker de är 'bättre', låter och känns bättre , testa själv med en Tele/Strata Pre-cbs eller ex en LP Junior och jämför med en nyare reissue....

Ganska stor skillnad (oftast).

Det är ju ingen hemlighet att det var andra träbitar som användes på den gamla goda tiden, innan masstillverkningen och big business kom in i tillverkningen i slutet av 60-talet.

Visst är det mycket 'vill ha' i detta också det skall ju erkännas.

Samlare som köper endast 'mint' instrument och låser in finns ju också , kanske inte i Sverige, där är det andra saker som gäller
och kopplat till värdet på ett mer påtagligt sätt

Av samma anledning så är det många som väljer en äldre Tokai eller Greco över en ny Gibson[;)]

Jag tycker personligen att det tar ca 25 år för en gitarr att bli inspelad och att träbitarna ska sätta sig ordentligt.
Nya Tokai är inte lika bra som de lite äldre trots att de fortfarande använder honduras och brasse i sina finare.
Det måste vara något med tiden.

Det finns några "riktiga" samlare i Sverige men det är som du skriver, sällsynt. Tror det har med pengar att göra. Finns inte tillräckligt många rika här. Såg en samlare i JApan som har 14st 57-60 Pållar + en 58 Explorer, den kategorin samlare finns i USA och Japan men inte här.
Det är precis som på mässan i Danmark. Där är det mesta original och fint medans i Svedala är det mesta meckat på något vis. Kan ju iofs vara så att danskarna är så ohederliga att de säljer meckat som original[:)] Ah va fasiken, man ska ju spela på gurorna.

Min Email:

01 Jun 2009, 09:12
Profile ICQ YIM WWW

Anledningen till att det mesta är meckat med i Sverige är att det faktiskt fanns förhållandevis många strator att välja på. Det är faktiskt inte så länge sedan man kunde glida in i en musikaffär och säga att man ville ha en strata, varpå handlaren lade fram ett gäng halsar och kroppar som man sedan var fri att kombinera ihop själv. Allt efter egna referenser, färg, halsprofil osv. Kom ihåg att på slutet av 70-talet var en sextiotalsstrata inte särskilt dyr att köpa för då var det nytt som gällde...

04 Jun 2009, 19:47
Profile ICQ YIM WWW

johnnyguitar wrote:

Anledningen till att det mesta är meckat med i Sverige är att det faktiskt fanns förhållandevis många strator att välja på. Det är faktiskt inte så länge sedan man kunde glida in i en musikaffär och säga att man ville ha en strata, varpå handlaren lade fram ett gäng halsar och kroppar som man sedan var fri att kombinera ihop själv. Allt efter egna referenser, färg, halsprofil osv. Kom ihåg att på slutet av 70-talet var en sextiotalsstrata inte särskilt dyr att köpa för då var det nytt som gällde...

plus att själva konstruktion på vissa instrument, ex tidiga fenders uppmanar till att förändras, och fanns inget 'vintage' värde att bevara så var det inget som stoppade. Man sågade upp för HB , strippade krackad lack , bytte stall och mekanik till grövre grejer.

Sen har ju nutida försök att återställa det mesta blivit en grej också... hade det funnits väldigt gott om ex pre-cbs strator i sverige borde fler klarat sig från slakt, särskilt de som ägdes av icke 'rockande musiker'

05 Jun 2009, 09:15
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]