| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 Vad döljer sig under lacken?
Fender provade ganska mycket för att få ner kostnaderna[:)] Här är Jaguar 1966 med många bitar i kroppen     Jaguaren är vad vissa kallar en "Fauxburst".  Också klagar en del när tex en Tokaibas är har trebitars kropp[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 15 Aug 2009, 01:03 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Ja , under CBS perioden kan du hitta vad som helst...
cutting costs var ett av deras ledord
|
| 15 Aug 2009, 08:07 |
|
 |
|
JonasF
|
Låter den dåligt? / Jonas http://www.fagerlund.biz
|
| 15 Aug 2009, 09:31 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Hej, det är inte min. Har vad jag vet inte provat någon sån i stärkare. Plinkade på en Strata i våras som troligen är "fauxburst" men endast akustiskt och den lät inte sämre än någon annan Strata. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 15 Aug 2009, 12:45 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Ja , under CBS perioden kan du hitta vad som helst...
<font color="red">cutting costs var ett av deras ledord</font id="red">
Leo var också snål. Det är tydligen vanligt att custom colours och solida färger är ordentliga pusselbitar i kroppen. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 15 Aug 2009, 12:47 |
|
 |
|
helmik
|
Jag vet ingenting om detta men jag har länge funderat på det.
Varför skulle det överhuvudtaget vara sämre att en gitarrkropp består av flera delar. Det är ju en vanlig teknik när det gäller skivor och annat i trä som inte får slå sig. Finns det överhuvudtaget något belägg för att en kropp bestående av fler delar låter sämre?
|
| 15 Aug 2009, 13:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
helmik wrote: Jag vet ingenting om detta men jag har länge funderat på det.
Varför skulle det överhuvudtaget vara sämre att en gitarrkropp består av flera delar. Det är ju en vanlig teknik när det gäller skivor och annat i trä som inte får slå sig. Finns det överhuvudtaget något belägg för att en kropp bestående av fler delar låter sämre?
Det är väl mest att en kropp med flera bitar ser ful ut i en transparant lack som sunburst. Det påverkar nog inte tonen om det är 2-3 bitar. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 15 Aug 2009, 15:28 |
|
 |
|
FaQed
|
Är faktiskt inte Jaguarerna routade mer än sådär? Hur är det med jazzmastrarna?
Och borde inte sustainen bli sämre av ihoplimmade bitar? Limmet emmelan träbitarna dämpar väl på nåt sätt lite vibrationer?
I annat fall tyckte jag jaguaren var riktigt vacker utan lack, så det var inget att klaga på i mina ögon [:D]
Our amps go to eleven...
|
| 15 Aug 2009, 16:50 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FaQed wrote: Är faktiskt inte Jaguarerna routade mer än sådär? Hur är det med jazzmastrarna?
Och borde inte sustainen bli sämre av ihoplimmade bitar? Limmet emmelan träbitarna dämpar väl på nåt sätt lite vibrationer?
I annat fall tyckte jag jaguaren var riktigt vacker utan lack, så det var inget att klaga på i mina ögon [:D]
Our amps go to eleven...
Så ska en Jagga se ut under huven. Jazzmastrarna är inte heller frästa så mycket men bredare mick-kaviteter. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 15 Aug 2009, 21:24 |
|
 |
|
Groth
|
helmik wrote: Jag vet ingenting om detta men jag har länge funderat på det.
Teoretiskt sett borde en kropp av flera delar bli mindre resonant (eller att resonansen blir mindre "ren") på grund av att träbitarna har (eller kan ha) lite olika resonansfrekvenser. Om det skiljer lite mellan bitarna borde det - åtminstone rent teoretiskt - uppstå något som påminner om intermodulationsdistortion, helt enkelt fulresonanser. Herregud så nördigt, kan någon rädda mig?
|
| 16 Aug 2009, 11:15 |
|
 |
|
javelin70
|
I teorin borde det vara så att en kropp bestående av flera bitar är sämre. I verkligheten har jag själv inte märkt det alls! Jag har gitarrer med allt från enbitskropp upp till ca fem bitar och alla är mycket resonanta och låter bra. En av dom bästa har en kropp bestående av tre bitar. Jag tror att det är viktigare att det är bra trä! Som kuriosa kan jag nämna att en av dom mest resonanta och högljudande kroppar jag råkat på såg ut att bestå av en bit al kombinerat med en bit basswood! Det var en Fender japan RI-kropp och hade en fantastisk ton, den var dessutom mycket lätt. edit: Kolla förresten in Tokais sond stream kroppar, gitarrer byggda så låter mycket bra enligt dom som testat. Har själv inte testat någon men skulle vara kul att testa tex en LP byggd med den tekniken: http://www2.wbs.ne.jp/~tokai/sebstructure.htmlMicke javelin70 [at] hotmail.com 
|
| 16 Aug 2009, 11:45 |
|
 |
|
helmik
|
Där ser man! Mycket mojo alltså... Kombinerat med en del teoretisk intermodulationsdistortion. [:D]
|
| 16 Aug 2009, 11:50 |
|
 |
|
Före detta Gibson
Joined: 01 Mar 2008, 21:29 Posts: 1106 Location: Nedre Norrland
|
TheStoryteller wrote: helmik wrote: Jag vet ingenting om detta men jag har länge funderat på det.
Teoretiskt sett borde en kropp av flera delar bli mindre resonant (eller att resonansen blir mindre "ren") på grund av att träbitarna har (eller kan ha) lite olika resonansfrekvenser. Om det skiljer lite mellan bitarna borde det - åtminstone rent teoretiskt - uppstå något som påminner om intermodulationsdistortion, helt enkelt fulresonanser. Herregud så nördigt, kan någon rädda mig? [:D] Mvh Magnus "Maybe you can't hear them now, but you will if you just take hold of my hand." - James Marshall Hendrix (1942-1970)
|
| 21 Aug 2009, 16:13 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
den viktigaste frågan, ju[:)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 21 Aug 2009, 16:17 |
|
 |
|
Ocku
|
Min kompis är gitarrbyggare och för att testa detta med många bitar så byggde han en gitarr av en massa bitar som blivit av från andra gitarrbyggen. Det är alltså bra virke, inget skräp.  Gitarren låter hur bra som helst! ------ Dom låter alla lika
|
| 29 Aug 2009, 19:26 |
|
|