|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Dodger
|
 JBX 4X12?
Släpade fram en gammal 4X12:a från 70-talet som stått och samlat damm i många år. Vet inte exakt årtal men jag köpte den begagnad 1978. Nere i ena hörnet har ett JBX-emblem suttit som jag inte lagt någon närmare notis vid.
Nu när jag granskade lådan närmare så störde jag mig på att skruvarna som höll fast emblemet varken var speciellt vackra eller passade in i skruvhålen. Jag skruvade bort dem för att ersätta dem med några lämpligare skruvar. Märker då att ytan på emblemet verkar väldigt "billig" och visar sig vara en tunn metallfolie med JBX-emblem som är klistrad på en metallbit. Döm om min förvåning när jag vänder på metallbiten och på baksidan finner en tjusig? stansad logga i svart&vitt med texten Univox.
Frågan är nu om JBX gjort 4X12 med en sån där "fusklogga" eller om det helt enkelt är någon som "dekaltrimmat" sin gamla Univoxlåda. Finns ingen annan märkning eller text på lådan och i den sitter 4 st Westbury-element. Någon som har ideer? Har tyvärr ingen möjlighet att lägga in bild, då jag inte vet hur man gör.
|
| 03 Apr 2010, 16:11 |
|
 |
|
BelAir
|
Univox var väl baserade i Westbury som är en småstad utanför NY. Hade en Westbury gitarr tillverkad av Matsumoku åt Univox. tommy.skoglund@home.se
|
| 03 Apr 2010, 17:29 |
|
 |
|
Dodger
|
Googlade på Univox och de hade mycket riktigt Westbury-element. JBX hittar jag dessvärr inte nåt alls ang. gitarrlådor.
|
| 03 Apr 2010, 17:56 |
|
 |
|
Sustain
|
På 80-talet hade jag en JBX bastopp med tilhörande fyrtolva. Det var i praktiken Univox-grejer i båda fallen, men märkta med JBX-dekaler. Jag har fått för mig att det handlar om Japanska Univox-grejer som Hagströms importerade under namnet JBX, eller "dekaltrimmade" dem här. Jag har även fått för mig att JBX är ett märke som Hagströms använde på olika prylar, även instrument, som de importerade från Japan, därför som man inte hittar något om JBX på webben. (Lika som med de italienska DNS-förstärkarna som egentligen hette Sound och kanske något annat.) JBX verkar kunna vara av helt olika fabrikat. Jag har bl.a. sett den lilla 2x10-combon Shin-Ei FA-100 (tror jag den heter) med JBX-logga, dock hade inte min det.
/Sixten
|
| 04 Apr 2010, 00:15 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|