| Author |
Message |
|
danielj
|
 Krackeleringar
Tänkte att vi kunde prata lite krackelering. Hur funkar det med tunna lacker, kan den krackelera i oändlighet om den är känslig/tunn/hård eller når det ett stadie där lacken har "krackelerat färdigt"?
Och vad tycker ni - finns det ful och snygg krackelering om den är äkta och naturlig?
|
| 25 Aug 2010, 12:15 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det fortsätter tills lacken trillar av .
'äkta' krackelering dvs om man lämnat den i bilen över natten .... kontra 'oäkta' där jag lämnat den med flit i bilen över natten ..[:)]
Äkta kan se för jävligt ut ibland , speciellt horisontell krackelering... när man gör det på onaturlig väg kan man kontrollera det lite grann...
sen finns ju alla möjliga naturliga mönster 'spider web' 'shattered glass' osv . det kan spricka på alla möjliga konstiga sätt.
ser det FÖR regelbundet och 'randigt' ut är det inte snyggt , även om det är naturligt...
|
| 25 Aug 2010, 14:32 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Vad jag förstått, så är det naturliga att krackeleringarna ska följa fibrerna och årsringarna i träet. Jag tycker personligen att det är skitsnyggt oavsett om det är mycket eller lite. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 25 Aug 2010, 17:23 |
|
 |
|
DrSlim
|
Hur utför man snygg kontrollerad krackelering? http://www.myspace.com/billmusik
|
| 26 Aug 2010, 16:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vanligast är väl att man markerar linjerna med skalpell/rakblad innan själva kyla/värme processen för att s a s kontrollera var det spricker upp först, annars är det rena lotteriet
|
| 26 Aug 2010, 22:14 |
|
 |
|
DrSlim
|
Mike Leaf wrote: Vanligast är väl att man markerar linjerna med skalpell/rakblad innan själva kyla/värme processen för att s a s kontrollera var det spricker upp först, annars är det rena lotteriet Okej. Kyla först och värme sen - eller tvärtom? http://www.myspace.com/billmusik
|
| 27 Aug 2010, 00:17 |
|
 |
|
jagedum
|
tror man kyler å värmer om vartannat, tror inte det spelar så stor roll vilken ordning om man gör det några ggr?
Jag har funderat över hur man gör snygga vertikala lacksprickor, passandes typ headstocks, hur gör man så isf? på min fender strata relic är det några snygga vertikala på skallen, ser naturligt ut, men fattar inte hur de fått dit dem.
|
| 27 Aug 2010, 01:57 |
|
 |
|
rifle
|
jagedum wrote: tror man kyler å värmer om vartannat, tror inte det spelar så stor roll vilken ordning om man gör det några ggr?
Jag har funderat över hur man gör snygga vertikala lacksprickor, passandes typ headstocks, hur gör man så isf? på min fender strata relic är det några snygga vertikala på skallen, ser naturligt ut, men fattar inte hur de fått dit dem.
De kanske satte dit de innan de lackade [:D]
|
| 27 Aug 2010, 09:08 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
DrSlim wrote: Mike Leaf wrote: Vanligast är väl att man markerar linjerna med skalpell/rakblad innan själva kyla/värme processen för att s a s kontrollera var det spricker upp först, annars är det rena lotteriet Okej. Kyla först och värme sen - eller tvärtom? http://www.myspace.com/billmusikDet går vilket som , det är skillnaden i temperatur som får träet under lacken att expandera eller dra ihop sig och den rörelsen gör att lacken spricker om den inte är flexibel som en ex en plastlack är
|
| 27 Aug 2010, 09:49 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
|
| 27 Aug 2010, 10:01 |
|
 |
|
danielj
|
Mike Leaf wrote: Det fortsätter tills lacken trillar av .
'äkta' krackelering dvs om man lämnat den i bilen över natten .... kontra 'oäkta' där jag lämnat den med flit i bilen över natten ..[:)]
Äkta kan se för jävligt ut ibland , speciellt horisontell krackelering... när man gör det på onaturlig väg kan man kontrollera det lite grann...
sen finns ju alla möjliga naturliga mönster 'spider web' 'shattered glass' osv . det kan spricka på alla möjliga konstiga sätt.
ser det FÖR regelbundet och 'randigt' ut är det inte snyggt , även om det är naturligt...
Så kan man säga då att det "värsta" som kan hända är att lacken trillar av? Finns det något annat jobbigt som kan hända? [:I]
|
| 08 Sep 2010, 15:54 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Så kan man säga då att det "värsta" som kan hända är att lacken trillar av?
Typ... Quote: Finns det något annat jobbigt som kan hända? [:I]
Nej vad skulle det vara... det är långsam process också. Jobbigast är väl om man har en gammal orginallackad gitarr man diggar men inte kan använda längre utan att lacka om den. Svårt beslut, sabba orginalitet eller lägga i caset och inte använda längre. på så sätt är det bra med 'Refins'
|
| 08 Sep 2010, 16:41 |
|
 |
|
Rikardo
|
Så här kan det se ut också! min -54:a 
|
| 10 Sep 2010, 00:06 |
|
 |
|
danielj
|
Rikardo wrote: Så här kan det se ut också! min -54:a  Har lacken flaknats upp så pga krackeleringar?
|
| 10 Sep 2010, 10:15 |
|
 |
|
I-Me-Mine
|
Rikardo wrote: Så här kan det se ut också! min -54:a  Intressant. Jag har nämligen frågat mig varför så många heavy relics är så "slitna" i cutaway'n? Vilket naturligt slitage försöker man efterlikna? Hur fa'n blir en gitarr sliten där? Visar din bild att det är krackeleringar som har eskalerat till att färgflagor lossnar? Edit: Hmm, väntade lite för länge på att formulera mitt inlägg. danielj var mycket snabbare och "to the point" vilket får mitt inlägg att bli en smula "goddag yxskaft"
|
| 10 Sep 2010, 10:23 |
|
 |
|
lpstd
|
marcusss wrote: På min fender har lacken också ramlat av pga krackeleringen. Som tur är så ser det rätt snyggt ut när det bara är på baksidan. Hade kanske inte varit lika roligt på framsidan.
Vad trät ser mörkt ut. Är det al?
|
| 10 Sep 2010, 11:06 |
|
 |
|
I-Me-Mine
|
marcusss wrote: På min fender har lacken också ramlat av pga krackeleringen. Som tur är så ser det rätt snyggt ut när det bara är på baksidan. Hade kanske inte varit lika roligt på framsidan.   Verkar vara mer än bara lacken som ramlat av...
|
| 10 Sep 2010, 11:07 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
I-Me-Mine wrote: Quote: <i>Originally posted by Rikardo"]
Intressant. Jag har nämligen frågat mig varför så många heavy relics är så "slitna" i cutaway'n? Vilket naturligt slitage försöker man efterlikna? Hur fa'n blir en gitarr sliten där? Visar din bild att det är krackeleringar som har eskalerat till att färgflagor lossnar?
Det börjar ofta BÅDE med krackelering i kombination av att gitarren får 'dings' på hornen där lacken faller bort på små partier, det blir en öppning i den förseglade lacken som sen sprider sig , till slut är hela den delen trären. om det var endast krackeleringen som utlöste det hela skulle det ske även på toppen eller bak eller varsomhelst, samma med baksidan där det startar med 'buckle rash' som sen blir större och större som på Marcuss bild
|
| 10 Sep 2010, 12:57 |
|
 |
|
I-Me-Mine
|
Mike Leaf wrote: I-Me-Mine wrote: Quote: <i>Originally posted by Rikardo"]
Intressant. Jag har nämligen frågat mig varför så många heavy relics är så "slitna" i cutaway'n? Vilket naturligt slitage försöker man efterlikna? Hur fa'n blir en gitarr sliten där? Visar din bild att det är krackeleringar som har eskalerat till att färgflagor lossnar?
Det börjar ofta BÅDE med krackelering i kombination av att gitarren får 'dings' på hornen där lacken faller bort på små partier, det blir en öppning i den förseglade lacken som sen sprider sig , till slut är hela den delen trären. om det var endast krackeleringen som utlöste det hela skulle det ske även på toppen eller bak eller varsomhelst, samma med baksidan där det startar med 'buckle rash' som sen blir större och större som på Marcuss bild Jo, jag köper delvis det resonemanget. Jag tycker bara att just <i>inuti"] cutaway'n känns så skyddat för just dings...
|
| 10 Sep 2010, 13:33 |
|
 |
|
Svullo
|
Marcussssssss..
Är det nitrolack på den?? Sällan man ser såna cracks på polylack.. [:0]
|
| 10 Sep 2010, 23:42 |
|
 |
|
P90
|
Jag har <b>hört</b> en strata krackelera en gång.[:D] Hade haft den i släpet över natten i -20 tog in den i replokalen, öppnade caset och ställde gitarren i ett ställ, tänkte vänta ett tag och låta den acklimatisera sig inne i värmen så jag pysslade med annat då jag hörde ett mycket svagt ljud som lät: tick.. tick... tick.. tick... Fattade först inte vad det var jag hörde, men sedan insåg jag att det var min hardtailstrata som krackelerade..
Skit samma tyckte jag, det var ju bara en äcklig -70talare, bajsbrun med 3-bultad hals och det tyngsta jävla as till gitarr jag någonsin haft..[:p]
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 11 Sep 2010, 00:36 |
|
 |
|
Rikardo
|
danielj wrote: Rikardo wrote: Så här kan det se ut också! min -54:a  Har lacken flaknats upp så pga krackeleringar? Jag gissar att det är fukt som tränger ner i krackeleringarna och får lacken att släppa.
|
| 12 Sep 2010, 22:19 |
|
 |
|
westlake17
|
Det är då det är dags för en refinish! Fram med sprejburken![:)]
|
| 16 Sep 2010, 13:58 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Alla lacker krackelerar med tiden det är bara omgivande faktorer som påverkar hur snabbt det går! Men naturlig krack är ju patina. danielj wrote: Tänkte att vi kunde prata lite krackelering. Hur funkar det med tunna lacker, kan den krackelera i oändlighet om den är känslig/tunn/hård eller når det ett stadie där lacken har "krackelerat färdigt"?
Och vad tycker ni - finns det ful och snygg krackelering om den är äkta och naturlig?
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 17 Sep 2010, 00:53 |
|
 |
|
Rikardo
|
westlake17 wrote: Det är då det är dags för en refinish! Fram med sprejburken![:)]
Ja det vore ballt med silver eller nåt!
|
| 18 Sep 2010, 11:04 |
|
|