View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 21:58

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Problem med aged-white/parchment white kåpor 
Author Message

Post Problem med aged-white/parchment white kåpor
Hejsan!

Jag har en 90-tals strata med HSS uppsättning. Jag saknar kåpor till min single-coils och har inte hittat någon färg som passar. Min humbucker är "lagom gul", någonstans mellan parchment white och aged white. Jag har letat överallt och provat massa olika. Aged white, parchment white, cream white och aged cream white men ingen stämmer överens med min humbucker gul/vita färg. Jag kan ju inte byta ut plasten på humbuckern heller utan att förstöra micken. Köpa en ny humbucker bara för att få rätt färg har jag inte råd med. Någon som har något tips eller någon som har några naturligt åldrade kåpor som jag kan köpa? Jag hittade även denna länk:

http://www.roel-betty.nl/RelicTutorial.pdf

Någon som har något erfarenhet av detta och vet ifall det är svårt att få till rätt gulnyans?

Jätte tacksam för tips och råd!

MVH Erik

29 Nov 2010, 20:47
Profile ICQ YIM WWW

Det är jävligt svårt, det finns ju hur många nyanser som helst. Jag hade problemet med en strata; 70-tals super distortion i stalläge som självklart gulnat, men har inte hittat singlecoilkåpor som matchar, trots idogt letande. Till slut bestämde jag mig för att detta inte är ett problem. SC-mickarna matchar nu (det gulnade) plektrumskyddet och humbuckern kör sitt eget race.

inte för att det syns, men det är den enda bild jag har på gitarren:
Image

29 Nov 2010, 21:22
Profile

enda sättet är att köpa vita kåpor , sen blanda lack med pigment för att få rätt färg och lacka dom. Inte speciellt svårt.

Inte för att jag tycker det spelar så stor roll, På gamla gitarrer ser man nästan alltid olika färg på plastdelarna, de var i olika blandningar och behandlade på olika vis.

30 Nov 2010, 11:27
Profile ICQ WWW

Jag gillar den "moddade" looken att ha en mickkåpa som är kanske gammal, och gulnad, bredvid andra plastdetaljerna som nästan ser nytt ut.[8D]

30 Nov 2010, 13:45
Profile ICQ YIM WWW

Förstod att det skulle bli svårt. Har köpt lite olika färgade kåpor och inte hittat någon som passar precis. Som ni säger så kanske det är petitesser. Har svårt att släppa det men jag får väl försöka. Vad tror ni om svarta kåpor annars? Har en sunburst med pärlamo-aged-white plektrumskydd och humbuckern och rattarna är ju också aged-white. Det kanske kommer se dumt ut? Någon som har någon bild på liknande uppsättning?

Tack för svar i alla fall!

01 Dec 2010, 20:02
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]