Re: Gibson LP Special 1960
glassfinger wrote:
Med 'factory refin' så menas väl ändå att den är olackad hos Gibson. Custom color ser jag som ren BS. Det är ju bara intressant om den är orginal. Det blir ju 'player' och det finns ju lite mojo i sådan gammal träbit.
I det skick gitarren var igår funkar den inte - taskig justering. Behöver nya band.
Plektumskyddet var böjt och mickarna satt illa.
Mike - har du sett fakes på denna typen av Les Pauler? Det måste ju vara lättare att prångla ihop en LP Special än en 'standard'. Dokumentationen är ju inte riktigt lika tung.
Kommer inte bli ett köp från min sida men helt klart en intressant gitarr.
'FACTORY REFIN' menas att den omlackats av Gibson, de gjorde massor av reparationsjobb förr i tiden , så den är omlackad oavsett. Vad som talar mot är att dom brukade stämpla in det gamla serienummret. En 'Factory refin' kan möjligen vara värd lite mer än en annan omlack , om den är gammal men då måste det kunna styrkas med tex ett gammalt reparationskvitto från Gibson.
Fake på dessa är väl inte så vanligt , det gjordes iofs en del förfalskningar i Asien på 60-talet till amerikanska soldater , men väldigt ovanligt.
Utan att se den kan man ju inte avgöra det , men det troliga är väl att det är en gammal omlackad 60:a LPS .
Det har säker suttit humbuckers i den också om inte delarna passade riktigt ... då är skyddet bytt och troligen mickarna med
Om Du gillar den så kanske 25 max inkl ombandning är ett ok pris (om inte delarna är orginal , annars runt 30)
Det är min åsikt , sen får man ju leva med färgen , ska du ha den omlackad /återställd så får man lägga på 6-7000 för en hellackering (minst)