View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 04:54

Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Goldtop 
Author Message

Är det 73-74 är det mahogny, lönnhalsen kom först runt midsommar 75 när Nashvillefabriken öppnade

05 Dec 2009, 15:26
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

Varav den skeva prissättningen?

Denna tråd belyser ju just svårigheten att värdera grejer som det är meckat med, säljaren begär 27, du tycker den är vär 10... jag tycker nog 14-15 i alla fall , 10-12 om det vart lönnhals

Man kan nästan lägga sig var som helst i detta spann beroende på HUR man värderar att den är borrad för HB , stall saknas + att lacken är vitflammig...

07 Dec 2009, 13:00
Profile ICQ WWW

Skulle vilja skjuta in en annan åsikt här: SPELA GITARREN FÖRST! En del 70-talare är rena skiten. Andra är rena himmelriket. Jag skulle inte betala 10 000 för en skitgitarr oavsett vem som gjort den. Däremot skulle jag betala bra med pengar för en gura med mojo och som känns bra. Det här med värdering är bara intressant om man köper för att sälja vidare. Gitarrer är verktyg som skall användas.
Johnny

13 Dec 2009, 16:29
Profile ICQ YIM WWW

johnnyguitar wrote:

Skulle vilja skjuta in en annan åsikt här: SPELA GITARREN FÖRST! En del 70-talare är rena skiten. Andra är rena himmelriket. Jag skulle inte betala 10 000 för en skitgitarr oavsett vem som gjort den. Däremot skulle jag betala bra med pengar för en gura med mojo och som känns bra. Det här med värdering är bara intressant om man köper för att sälja vidare. Gitarrer är verktyg som skall användas.
Johnny

Å andra sidan är det ointressant för mig att testa en sån här gitarr om säljaren begär 27 tkr för den. Om jag var intresserad att köpa den skulle jag gärna se att prislappen hamnade någorlunda rätt (i min mening) innan jag gör mig besväret att testa eller köpa den.

Jag har testat massor av dessa genom åren , och de brukar vara någorlunda i samma liga , förutom att vikten kan variera rätt ordentligt. '70-talare' är ett alldeles för brett begrepp för mig , jag menar då 70-74 varianten endast , dom har relativt lika halsprofiler och konstruktion. 76 och senare är en helt annan gitarr
[:)]

14 Dec 2009, 09:56
Profile ICQ WWW

Du har en bra point där. Jag försökte mer bara föra in ett resonemang som var lite mera användarorienterat. Har testat och ägt många gitarrer men lite medvetet struntat i att göra hemläxan just för att låta känslan styra när man köper. Vad hände ´75 som gör att det är så stor skillnad på pållar från innan respektive efter? Min erfarenhet har gjort mig ganska skeptiskt till allt som har den där "klacken" på baksidan av skallen...
Johnny

14 Dec 2009, 10:23
Profile ICQ YIM WWW

johnnyguitar wrote:

Vad hände ´75 som gör att det är så stor skillnad på pållar från innan respektive efter? Min erfarenhet har gjort mig ganska skeptiskt till allt som har den där "klacken" på baksidan av skallen...
Johnny

Man öppnade nya fabriken i Nashville, med helt ny personal och gick till riktig stordrift, konstruktionen ändrades så LP´n fick lönnhals , andra mickar och hårdvara... 76-77 försvann pannkakskonstruktionen och de solida kropparna blev drastiskt tyngre.

Jag säger inte att dom blev direkt sämre , men annorlunda.
Som för alla år och modeller finns det såklart avvikelser ..

men generellt får man nog påstå att den gamla eran slutade när man flyttade produktionen av de vanligaste modellerna från den gamla fabriken i Kalamazoo, Michigan till Nashville. Det är ju en lång sträcka så det var inte många av de gamla arbetarna som följde med tydligen, sämre arbets och facklagar i Södern också, vilket var en av anledningarna till flytten.

med nya entusiastiska ägare vid rodret från c:a 1985 började trenden vända , och man lyckades göra företaget lönsamt igen inte minst genom 'custom shop' och 'reissues'

14 Dec 2009, 11:42
Profile ICQ WWW

johnnyguitar wrote:

Vad hände ´75 som gör att det är så stor skillnad på pållar från innan respektive efter? Min erfarenhet har gjort mig ganska skeptiskt till allt som har den där "klacken" på baksidan av skallen...
Johnny

Man öppnade nya fabriken i Nashville, med helt ny personal och gick till riktig stordrift, konstruktionen ändrades så LP´n fick lönnhals , andra mickar och hårdvara... 76-77 försvann pannkakskonstruktionen och de solida kropparna blev drastiskt tyngre.

Jag säger inte att dom blev direkt sämre , men annorlunda.
Som för alla år och modeller finns det såklart avvikelser ..

men generellt får man nog påstå att den gamla eran slutade när man flyttade produktionen av de vanligaste modellerna från den gamla fabriken i Kalamazoo, Michigan till Nashville. Det är ju en lång sträcka så det var inte många av de gamla arbetarna som följde med tydligen, sämre arbets och facklagar i Södern också, vilket var en av anledningarna till flytten.

med nya entusiastiska ägare vid rodret från c:a 1985 började trenden vända , och man lyckades göra företaget lönsamt igen inte minst genom 'custom shop' och 'reissues'

Då borde det ju vara så att allt från Kalamazoo är värt mer eftersom det är mer "riktigt" gamla Gibson och att de borde ha ett högre värde än instrument tillverkade i Nashville. Men det är väl ingen större prisskillnad på en pålle från 74 och en från 76.

14 Dec 2009, 13:57
Profile

En från -74 är nog mera lättsåld än en -76 pga av den äldres features är roligare. Men det gäller väl endast om personen som köper vet vad han letar efter. Väldigt många som har Gibson från sjuttiotalet verka tro att de är från slutet på sextiotalet av nån outgrundlig anledning. Tror de det så brukar de oftast tro att de dessutom är värda 2ggr så mycket som som de är också.

14 Dec 2009, 14:44
Profile ICQ WWW

Quote:

Då borde det ju vara så att allt från Kalamazoo är värt mer eftersom det är mer "riktigt" gamla Gibson och att de borde ha ett högre värde än instrument tillverkade i Nashville. Men det är väl ingen större prisskillnad på en pålle från 74 och en från 76.

Ja det borde det!

Det är det som är svårigheten med att se allting som '70-talare' eller '80-talare' .

Det som var tråkigt med denna (enl min mining) var att lacken reagerat och blivit mjölkvit, kombinerat med att en del viktiga delar är bytta... Då blir det plötsligt för dyrt med 27...

14 Dec 2009, 15:44
Profile ICQ WWW

Quote:

Ja det borde det!

Det är det som är svårigheten med att se allting som '70-talare' eller '80-talare' .

Det som var tråkigt med denna (enl min mining) var att lacken reagerat och blivit mjölkvit, kombinerat med att en del viktiga delar är bytta... Då blir det plötsligt för dyrt med 27...

Är inte 27 papp mycket även om den varit i orginal?

14 Dec 2009, 16:03
Profile

Nu sänkt pris till 22,5k och priset diskuterbart.
Jag gillar utseendet på den.

28 Dec 2009, 13:33
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

Och jag har fått tag på en 74'a som är fräschare än denna till ett betydligt bättre pris.
Lycka till är allt jag har att säga[:)]

http://www.guitarshowsouth.se

28 Dec 2009, 14:22
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

rifle wrote:

Och jag har fått tag på en 74'a som är fräschare än denna till ett betydligt bättre pris.

Ja men då vill vi se en bild!

28 Dec 2009, 14:26
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

Haraldrig wrote:

rifle wrote:

Ja men då vill vi se en bild!

"Endast" fräst, nya stämmisar och ny switch.

Image

03 Jan 2010, 00:09
Profile ICQ YIM WWW

Priset på Gibben är nu nere i 18,5k

http://www.blocket.se/simrishamn/Gibson ... a=23_4&w=3

14 Jan 2010, 12:29
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

Priset på Gibben är nu nere i 18,5k

http://www.blocket.se/simrishamn/Gibson ... a=23_4&w=3

Snart ringer jag och lägger ett bud[:)]