View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 02:16

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
När blir japangitarren vintage? 
Author Message

Post Re: När blir japangitarren vintage?
NelsonVandal wrote:
Problemet med många av japangitarrerna är att de inte är rock'n'roll. Klarlack, tjocka färglager, snickarglädje, avsaknad av plektrumskydd, en massa knappar och rattar, ibland ett försök till vild design som bara blir disharmoni...
Det är väl en smaksak. Ganska uppenbart kom inspirationen från de customtillverkade Alembic-gitarrer som Jerry Garcia i Grateful Dead spelade på. Kanske inte så rock 'n' roll, men väldigt coola instrument i alla fall...

Image

16 Oct 2012, 10:48
Profile

NelsonVandal wrote:
Problemet med många av japangitarrerna är att de inte är rock'n'roll.

En annan uppenbar faktor är lågprisprylarna från Kina, Indonesien, Korea osv. analogsyntarna blev kultiga och gick från värdelösa till fantasipriser,

Förutsättningarna för gamla och egentligen bra stränginstrument är betydligt sämre.

Japsgurorna är ju iofs ganska billiga (inte de mest eftertraktade kanske) men så billiga att de skulle vara alternativ till Kinaproducerade nya instrument pga lägre pris, och därmed exponeras och bli 'kultiga' bland ungdomar , nej det har du rätt i så kommer det nog inte bli.

Däremot är dom ju unika på sitt sätt , och ofta välproducerade, så dom har sin egen följekrets av beundrare som uppskattar dom oavsett 'kultighetsfaktorn'. Ibland blir ju någon modell mer uppmärksamamd än andra och kan sticka iväg i pris förutsatt de inte massproducerats,

Dom är ju roliga ibland, även om lusten efter en 'egen design' kanske tog siig väl stora friheter ibland

16 Oct 2012, 11:33
Profile ICQ WWW

NelsonVandal wrote:
Problemet med många av japangitarrerna är att de inte är rock'n'roll. Klarlack, tjocka färglager, snickarglädje, avsaknad av plektrumskydd, en massa knappar och rattar, ibland ett försök till vild design som bara blir disharmoni, tråkiga mickar osv. Hur coolt skulle ett band framstå idag om de spelade på klarlackade, högblanka och mässingsprydda ElMaya, Vantage och Aria? Ett musikinstrument måste nog ha en viss grad av sex-appeal för att bli eftertraktat. Kommer ovanstående instrument någonsin uppfattas som sexiga? Litet grand som gamla Toyota, Nissan och Mazda. Själv tycker jag att gamla Ibanez ofta är litet mer rock'n'roll och dessutom ofta säljs riktigt billigt.

En annan uppenbar faktor är lågprisprylarna från Kina, Indonesien, Korea osv. Bra instrument. Ofta klassisk design, eller ny design av amerikanska företag. De driver också ned priserna på de äkta jänkegitarrerna. Jämför man med t ex hur analogsyntarna blev kultiga och gick från värdelösa till fantasipriser, tack vare att de såldes billigt och köptes av en ung hungrig generation som skapade nya musikstilar, för att de inte hade råd med de nya dyra syntarna. Förutsättningarna för gamla och egentligen bra stränginstrument är betydligt sämre.

Till skillnad från tex sena 70-tals Fender? :mrgreen:

16 Oct 2012, 12:21
Profile

Jag kanske lät kritisk, men jag är rätt så svag för "underdoginstrument", typ gamla japaner. Som tonåring i början av 80-talet dreglade jag över kataloger som visade upp high-techinsturment i klarlack, mässingshardware och med snickarglädje, och det sitter väl i. Idag kommer jag att byta till mig en JV-strata från '82 mot en lika gammal fenderförstärkare och har nyligen ropat in en gammal ibanezbas på Tradera. Nästa gång det dyker upp en Aria SB-700/900/1000 till vettigt pris kommer jag att slå till. Nyligen gick en corny röd Ibanez typ strata med knallröda mickar på Tradera, och jag var nära att slå till.

16 Oct 2012, 16:21
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2