Quote:
Jag kan minnas fel på årtalet, men jag vill minnas att det var ett glapp och att det var en enstaka gitarr som kom ut med fel attribut på "rätt" kropp. Har dock för mig att det var i ngt gitarrmagasin för jag hittar inget på nätet så det kan ju ha varit en hoax... Gibson Thunderbolt presenterades väl som en one off som visade sig vara bluff
//Patrik
Kan alltid finnas någon enstaka gitarr från 'fel datum' men generellt tror jag man kan säga så här, vad gäller LP Std/Custom:
1960 Gamla modellen fasas ut ,dvs den med single cutaway
1961 Enstaka exemplar av LPS och ganska många Customs lämnar fabriken parallellt med de nya SG kropparna, står 'new' på de i loggen. Feb 61 första SG och Novenmer 61 sista KPC av gamla mod.
1962 Endast SG kroppar , dock med Les Paul i modellnamnet fortfarande
1963 'endorsement' med LP upphör , modellerna märks om utan LP namnet , finns dock en del tidiga SG std/Custom med Les Paul skylten på vilket LP själv reagerar på och det stoppas.
1964 Inga gitarrer med LP´s namn
1967 LP diskuterar en comeback , och gibson vill ta upp ursprungliga serien igen med samam 'deal' som förut
1968 (maj) första gitarrerna visas på NAMM , 1 custom med 2 hb och en 'standard' GT med 2 p90
1968 (Hösten) Gibson skippar allt vad dom kan , totalt c:a 1200 ex av varje modell
1969 Gibson gör om modellerna för storskalig produktion , och lyssnar även till åsikter från handlarna, bla får GT´n mini Hb´s
de får deluxe namnet och 3-delad hals med stort (custom) huvud
Snart blir också kropparna 'sandwich' konstruerade
Gibson säljs av CMI till Norlin.
1970 Gibson startar masstillverkning av Deluxen , customen finns nu i sunburst.
1972 , första 'reissuen'kommer som P90 custom och GT , kallas märkligt nog för '58 standard' trots att den har stoppstall
1974 Första 'anniversay' serien kommer som 20th och är en custom i vitt/svart
1975 Stora delar av tillverkningen flyttas till Nashville, och nästa stora succé lanseras , 'Pro-deluxe' med P90
1977 Nya serienummersystemet kommer på hösten , och första 'Standard' kommer officiellt ut med stora Hb´s