View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 14:57

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Vad är Vintage? 
Author Message

Post Vad är Vintage?
En liten kul fundering bara... utan att försöka vara "Besservisser". Jag ser att det postas bilder på Gitarrer från 80-talet här. Det är alltid trevligt med bilder på vackra och intressanta gitarrer, men... Vad räknar ni som Vintage? är det en nytillverkad gitarr av Vintagemodell?? en 10,20,40 eller 40 årig gitarr. Själv tillhör jag den gamla skolan som anser att en Vintagegitarr skall vara tillverkad före 1970. Vad säger ni?? Bifogar en bild på en av mina klenoder som definitvt har vintagestämpel, min Vox Guitar Organ från 1967.

Image

Den sista dåren är inte född änImage

29 Dec 2007, 15:37
Profile

'vintage' betyder egntligen bästa årgången/årgångarna av en produkt
vad gäller ex elgitarrer anses det av de flesta vara innan den större massproduceringen började runt 1970, kommer alltså inte att
bli 1980 om tio år... inte att jämföras med ex 'veteranbil' som är åldersbestämt

för ex akustiska och jazzburkar är det lite annorlunda, och mandoliner har ju ett eget 'bästa årtionde' långt före elgitarren fanns

sen tycker jag det är upp till var och en att bestämma vad man vill kalla vintage, ex en JV strata från början 80-talet är ju 'vintage japan fender' om du förstår tankesättet, en MXR pedal från 78 är på så sätt också 'vintage', men att kalla en LP från ex 80-talet för vintage pga att den är äldre än 25 år funkar inte för mig , då är det nog mera 'sälj snack' som är orsaken

De mest hägivna entusiasterna har snävare toleranser , för LP 1960 och strata/tele 1965. Men en Firebird från 63 när dom kom kan ju ändå vara en 'vintage gibson

29 Dec 2007, 16:08
Profile ICQ WWW

Min åsikt är att vintage är ett rörligt begrepp syftande på "den gamla goda tiden" och där motsvarande prylar idag är sämre eller svåra att hitta och där de gamla därför börjar stiga i pris. Kanske handlar det om prylar som är så gamla att man börjar glömma deras brister (gibson-gitarrer från Norlin-tiden t.ex.) och bara ser nostalgin. [:)]

Vissa av 80-talets pudelguror skulle jag räkna som vintage trots att de bara är 20 år, de som börjar rasa iväg i pris i alla fall.

Ska man gå på ordboksdefinitionen är betyder ju vintage "årgång" utan att behöva vara gammalt.

Tittar man på säljesannonserna betyder ju vintage "dyrt". [:D]

29 Dec 2007, 16:10
Profile

Man kan ju också se det så här:Vintage är när man kan sätta ett högre pris en vad gitarren egentligen är värd,utifrån skick,spelbarhet,sound,etc.
Ett gott exempel är tidiga Hagström/Kent eller Danelectro och National

pudas

29 Dec 2007, 20:47
Profile

Jag tycker att Mike är inne på rätt spår för att säga att ett instrument måste var si eller så många år för att kallas för vintage blir lite fel utan man måste nog titta på historien bakom instrumentet/saken för att kunna göra en bedömning.
En JV-strata bedömer jag helt klart som ett Fender Japan Vintage instrument.

relicstrata@telia.com
http://www.k-out.se

30 Dec 2007, 00:33
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]