| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 Vintage eller junk?
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16881Vad tycker ni andra vintagenördar? JAg tycker personligen att en vintagegura ska se vintage ut.
|
| 29 Jun 2008, 01:38 |
|
 |
|
benganjimmy
|
Den här är svårt att säga vad det är, den ser vintage ut på ett sätt men samtidigt "skrotfärdig" ut på annat sätt. BI BI
|
| 29 Jun 2008, 08:14 |
|
 |
|
Haraldrig
|
benganjimmy wrote: Den här är svårt att säga vad det är, den ser vintage ut på ett sätt men samtidigt "skrotfärdig" ut på annat sätt. BI BI 75% av de 60tals som varit överhängande orginal har varit sä här eller mer slitna. 90% av 50talarna jag haft.
|
| 29 Jun 2008, 09:25 |
|
 |
|
benganjimmy
|
Jag har själv haft en -63:a Fender som såg ut att ha släpats bakom en bil den var vacker på sitt sätt men jag föredrar nog vintage gitarrer som är oskadade (gärna nyskick). BI Haraldrig wrote: benganjimmy wrote: Den här är svårt att säga vad det är, den ser vintage ut på ett sätt men samtidigt "skrotfärdig" ut på annat sätt. BI BI 75% av de 60tals som varit överhängande orginal har varit sä här eller mer slitna. 90% av 50talarna jag haft. BI
|
| 29 Jun 2008, 10:06 |
|
 |
|
bjoel
|
Haraldrig wrote: JAg tycker personligen att en vintagegura ska se vintage ut.
Vad menar du med "se vintage ut" då? Nyskick (mint)? Lagom sliten? Åldrad men inte använd?
|
| 29 Jun 2008, 10:23 |
|
 |
|
Haraldrig
|
bjoel wrote: Haraldrig wrote: JAg tycker personligen att en vintagegura ska se vintage ut.
Vad menar du med "se vintage ut" då? Nyskick (mint)? Lagom sliten? Åldrad men inte använd? Tja, se gammal ut. Mint grurorna hamnar under sängen.
|
| 29 Jun 2008, 11:15 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag blev tvungen att dregla i en tom ölburk jag hade på skrivbordet! [:p] För mig är det där VINTAGE! [:p][:p][:p]
<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 29 Jun 2008, 12:06 |
|
 |
|
FenderBender
|
Nån som har 35 papp att låna ut på obestämd framtid med obestämd avbetalningsplan och med obestämd räntesats? [;)][}:)][;)]
<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 29 Jun 2008, 12:07 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Nån som har 35 papp att låna ut på obestämd framtid med obestämd avbetalningsplan och med obestämd räntesats? [;)][}:)][;)]
Cash + byte är aktuellt[:)]
|
| 29 Jun 2008, 12:20 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Slitage är ju helt normalt på en gammal gitarr , de som vill ha 'inte en repa' får köpa nytt.
Dock tycker jag du kunde ha bättre bilder, ex tagna utomhus och inte så stora... kanske 640 * 480 är lagom för internet, dessuton syns inte varje sliten detalj som en jätteblaffa.
|
| 29 Jun 2008, 19:16 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Slitage är ju helt normalt på en gammal gitarr , de som vill ha 'inte en repa' får köpa nytt.
Dock tycker jag du kunde ha bättre bilder, ex tagna utomhus och inte så stora... kanske 640 * 480 är lagom för internet, dessuton syns inte varje sliten detalj som en jätteblaffa.
Det var natt när jag tog fotona. Men jag ska försöka ta mig i kragen..
|
| 29 Jun 2008, 20:08 |
|
 |
|
FenderBender
|
Personligen blir jag lite tveksam om jag springer på en gura från 50-talet som inte har en repa. Är det verkligen möjligt att hantera ett instrument i 40 år utan att ge den den minsta lilla skavank? [?]
|
| 08 Jul 2008, 17:29 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Personligen blir jag lite tveksam om jag springer på en gura från 50-talet som inte har en repa. Är det verkligen möjligt att hantera ett instrument i 40 år utan att ge den den minsta lilla skavank? [?]
JAg köpte en 60'a Hagström Standard blå pärlemor förra året och den var helt i nyskick. Den kan nog ses i Janne Rindös galleri (rindoretro.se tror jag). Den hade till och med orginal Hagström putstrasa med!!
|
| 08 Jul 2008, 19:01 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: FenderBender wrote: Personligen blir jag lite tveksam om jag springer på en gura från 50-talet som inte har en repa. Är det verkligen möjligt att hantera ett instrument i 40 år utan att ge den den minsta lilla skavank? [?]
JAg köpte en 60'a Hagström Standard blå pärlemor förra året och den var helt i nyskick. Den kan nog ses i Janne Rindös galleri (rindoretro.se tror jag). Den hade till och med orginal Hagström putstrasa med!! Det kan jag tänka mig, men samtidigt. Hagströms gitarrer är samlarobjekt snarare än musikinstrument och hänger mer på väggen än spelas - till skillnad från tex Fender och Gibson mfl. På en Fender gura som varit "on the road" i 28 år vore det konstigt om det inte tillkommit nån ding eller repa. Eller? <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 08 Jul 2008, 19:10 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: FenderBender wrote: Personligen blir jag lite tveksam om jag springer på en gura från 50-talet som inte har en repa. Är det verkligen möjligt att hantera ett instrument i 40 år utan att ge den den minsta lilla skavank? [?]
JAg köpte en 60'a Hagström Standard blå pärlemor förra året och den var helt i nyskick. Den kan nog ses i Janne Rindös galleri (rindoretro.se tror jag). Den hade till och med orginal Hagström putstrasa med!! Det kan jag tänka mig, men samtidigt. Hagströms gitarrer är samlarobjekt snarare än musikinstrument och hänger mer på väggen än spelas - till skillnad från tex Fender och Gibson mfl. På en Fender gura som varit "on the road" i 28 år vore det konstigt om det inte tillkommit nån ding eller repa. Eller? <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> De flesta Hagströmar har blivit misshandlade och våldtagna i offentliga replokaler i fuktiga fritidsgårdskällare[:D]
|
| 08 Jul 2008, 19:47 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: De flesta Hagströmar har blivit misshandlade och våldtagna i offentliga replokaler i fuktiga fritidsgårdskällare[:D]
Well bud, I hear you! I rest my case! [:X] <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 08 Jul 2008, 20:34 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Om man tycker om att spela på sina instrument så tenderar dom ju att slitas. Ett slitet instrument har ju sannorlikt spelats på med glädje under lång tid.
|
| 09 Jul 2008, 08:53 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
FenderBender wrote: Personligen blir jag lite tveksam om jag springer på en gura från 50-talet som inte har en repa. Är det verkligen möjligt att hantera ett instrument i 40 år utan att ge den den minsta lilla skavank? [?]
Nej. men det finns instrument som köpt soch sen aldrig användts (därav 'under the bead' termen. OFTAST verkar det vara så att de guror som är mest slitna (spelats mest) är de bästa exemplaren , men det är ingen 100% regel. Troligen pga att musiker valt dessa gitarrer som deras no1 instrument pga att de är bra , därav slitaget
|
| 09 Jul 2008, 21:38 |
|
|