| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 LP Detalj
På de gamla pållarna så är pottarna vinklade så här (så att man kan dra en linje från stränghållarens centrum mellan rattarna).  Tyvärr så glömde jag att dra filen mellan båda pottarna här men den gick rakt igenom när jag gjorde det nyss. Dessutom så skulle jag haft en längre stav och centrerat den ordentligt[:)]  Jag är inte riktigt säker och har ingen ny Gibson hemma att kolla men hur förhåller sig linjen mellan centrum av stränghållaren och pottarnas vinkel på dem? Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 23 Mar 2009, 18:09 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Här är några[:)] Standard+ 2001  Goldtop R7 2003  Rookie på det mesta , men glad ändå.
|
| 23 Mar 2009, 19:57 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Gibson55 wrote: Här är några[:)]
Ser att det inte går lika smidigt som på de gamla. Intressant detalj. Får ner till luckan och prova några fler sen. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 23 Mar 2009, 20:21 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Haraldrig wrote: Gibson55 wrote: Här är några[:)]
Ser att det inte går lika smidigt som på de gamla. Intressant detalj. Får ner till luckan och prova några fler sen. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Har provat på några 70talare och där är det större variation , en av dom slår nästan i centrum på 1a volympoten , men jag kan ha kollat slarvigt ochså. Kan återkomma imorron med foton om det är intressant. Rookie på det mesta , men glad ändå.
|
| 23 Mar 2009, 20:46 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Gibson55 wrote: Haraldrig wrote: Gibson55 wrote: Här är några[:)]
Ser att det inte går lika smidigt som på de gamla. Intressant detalj. Får ner till luckan och prova några fler sen. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Har provat på några 70talare och där är det större variation , en av dom slår nästan i centrum på 1a volympoten , men jag kan ha kollat slarvigt ochså. Kan återkomma imorron med foton om det är intressant. Rookie på det mesta , men glad ändå. Jag litar på ditt ord[:)] Visar hur lite 59 en Gibson reissue egentligen är. Men vore trevligt med fler åsikter i frågan. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 23 Mar 2009, 20:58 |
|
 |
|
Rockley
|
Haraldrig wrote: Gibson55 wrote: Haraldrig wrote: [quote="Gibson55"]
Här är några[:)]
Ser att det inte går lika smidigt som på de gamla. Intressant detalj. Får ner till luckan och prova några fler sen. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Har provat på några 70talare och där är det större variation , en av dom slår nästan i centrum på 1a volympoten , men jag kan ha kollat slarvigt ochså. Kan återkomma imorron med foton om det är intressant. Rookie på det mesta , men glad ändå. Jag litar på ditt ord[:)] Visar hur lite 59 en Gibson reissue egentligen är. Men vore trevligt med fler åsikter i frågan. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com [/quote] Han pratade ju om 70-talare här. Jag ser inte 59 reissue någonstans. Edit: För övrigt så sitter ju tailpiecen sne (typ 1/16" längre fram på nedre sidan) på 50-talarna vilket ju inte är replicerat i dagens läge.
|
| 24 Mar 2009, 03:02 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Rockley wrote: Haraldrig wrote: Gibson55 wrote: [quote="Haraldrig"]
[quote="Gibson55"]
Här är några[:)]
Ser att det inte går lika smidigt som på de gamla. Intressant detalj. Får ner till luckan och prova några fler sen. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Har provat på några 70talare och där är det större variation , en av dom slår nästan i centrum på 1a volympoten , men jag kan ha kollat slarvigt ochså. Kan återkomma imorron med foton om det är intressant. Rookie på det mesta , men glad ändå. Jag litar på ditt ord[:)] Visar hur lite 59 en Gibson reissue egentligen är. Men vore trevligt med fler åsikter i frågan. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com [/quote] Han pratade ju om 70-talare här. Jag ser inte 59 reissue någonstans. Edit: För övrigt så sitter ju tailpiecen sne (typ 1/16" längre fram på nedre sidan) på 50-talarna vilket ju inte är replicerat i dagens läge. [/quote] Standard 2001 och Goldtop R7 2003. Dom är väl inte 70talare? Det var dom jag refererade till. Generellt sett så är Gibsons nya reissues ganska långt ifrån originalen. Du har rätt i att tailpiecen sitter rakt på hans bilder men vinklade på mina bilder. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Mar 2009, 04:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Stränghållaren sitter lite vinklad (nu pratar vi extremt lite) på alla 50-tals LP ,och historics av senare årgång, redan från 68 flyttade man hållaren bakåt och det syns direkt på LP från 70-talet och tidigt 80-tal
det är inte vinklarna på pottarna som styr detta, däremot så är det en extra routing i cavityn (dvs undersidan på lönntoppen) för varje pot som gör att vinkeln på ovansidan varierar
Att stränghållare eller potar skulle hamn lite här och var på olika ex stämmer inte , alla hålen borrades alltid med samma jig , inte för hand som på tidiga Fender. Bytte man Jig flyttades hårdvaran på alla.
Den allra senaste R9 (50th anniversary) från i år skall tydligen vara den absolut mest autentiska avseende smådetaljer hittills som Gibson gjort
|
| 24 Mar 2009, 09:51 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Stränghållaren sitter lite vinklad (nu pratar vi extremt lite) på alla 50-tals LP ,och historics av senare årgång, redan från 68 flyttade man hållaren bakåt och det syns direkt på LP från 70-talet och tidigt 80-tal
det är inte vinklarna på pottarna som styr detta, däremot så är det en extra routing i cavityn (dvs undersidan på lönntoppen) för varje pot som gör att vinkeln på ovansidan varierar
Att stränghållare eller potar skulle hamn lite här och var på olika ex stämmer inte , alla hålen borrades alltid med samma jig , inte för hand som på tidiga Fender. Bytte man Jig flyttades hårdvaran på alla.
Den allra senaste R9 (50th anniversary) från i år skall tydligen vara den absolut mest autentiska avseende smådetaljer hittills som Gibson gjort
Det var just detta jag läste om. Och tydligen så får de fortfarande stryk av Japanerna i detaljkorrekthet. Ska minsann ta min stållinjal och kila ner på en butik och kolla de nya R9'orna. Stallet på high end Greco har den lilla vinklingen och potarna sitter som om de vore borrade med hjälp av samma mall. Och tydligen så ska de vara mer detaljkorrekta än Gibsons försök. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Mar 2009, 10:41 |
|
 |
|
hosmh
Joined: 12 Feb 2004, 21:54 Posts: 463 Location: Bromma, Stockholm
|
Men... hur man än vrider och vänder på det så sitter kontrollerna fel på alla Les Pauler. För att det ska vara praktiskt så ska dom såklart sitta som de gör på min Fagerlundare. [8D]  /Mats ----------------------------------------- <font size="1">Spelar i: http://www.houseofshakira.comPrylar till salu här: http://hem.bredband.net/b213720/Spelar in i: http://roomofdoom.nuMyspace: http://www.myspace.com/houseofshakira</font id="size1">
|
| 24 Mar 2009, 10:48 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Ok, det är olika saker här ... hålen borrades på en 50-tals LP EFTER att toppen monterats på kroppen , även routingen för mickar pottar mm gjordes på den färdiga 'kakan'.
Toppen var lite tjockare förr, och potarnas skaft blev för korta när man skulle montera dom, alltså tog man en handfräs och fräste ur lite extra runt hålen i cavityn för att potarna skulle gå dit.
För att kunna komma åt med denna så blev denan 'rout' lite vinklad och man fick också de sk bitmärkena i sidorna på cavityn!
Så är den allmänna uppfattningen att det gick till!
68:orna routade man toppen + kropparna på innan de limmades dit så de ser helt annorlunda ut, när deluxen kom 69 gick man tillbaka till föregående arbetsmetod , men topparna var inte lika tjocka längre så man behövde inte den extra urtagningen i botten på toppen.
Likaså fick ju toppen mindre välvning (top carve) pga att den var tunnare. därav hamnade också stallet annorlunda i höjd och man ändrade halsvinken och sen även huvudvinkeln.
Störst skillnad alltså under hela 70-talet i detta avseende , man ser på flera meters håll att det sitter på fel ställe
Japanerna har säkert fått detta rätt på sina kopior (vissa av dom) Och Gibson har från 92 och framåt ständigt uppgraderat sin R9 med hundratals smådetaljer varannat år. De påstår fortfarande att deras reissues inte skall ses som exakta kopior utan att de medvetet har vissa skillnader för att inte ses som 'the real thing' , de har också pressats av LPF entusiaster som gärna KÖPER EN EXTRA historic till när nåt ändras , en del menar tom att Gibson har detta som en säljstrategi (so the tail is crooked? let them buy one, then will fix it, and they can buy one more....)
|
| 24 Mar 2009, 10:57 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
|
| 24 Mar 2009, 11:00 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Ok, det är olika saker här ... hålen borrades på en 50-tals LP EFTER att toppen monterats på kroppen , även routingen för mickar pottar mm gjordes på den färdiga 'kakan'.
Toppen var lite tjockare förr, och potarnas skaft blev för korta när man skulle montera dom, alltså tog man en handfräs och fräste ur lite extra runt hålen i cavityn för att potarna skulle gå dit.
För att kunna komma åt med denna så blev denan 'rout' lite vinklad och man fick också de sk bitmärkena i sidorna på cavityn!
68:orna routade man toppen + kropparna på innan de limmades dit så de ser helt annorlunda ut, när deluxen kom 69 gick man tillbaka till föregående arbetsmetod , men topparna var inte lika tjocka längre så man behövde inte den extra urtagningen i botten på toppen.
Likaså fick ju toppen mindre välvning (top carve) pga att den var tunnare. därav hamnade också stallet annorlunda i höjd och man ändrade halsvinken och sen även huvudvinkeln.
Störst skillnad alltså under hela 70-talet i detta avseende , man ser på flera meters håll att det sitter på fel ställe
Japanerna har säkert fått detta rätt på sina kopior (vissa av dom) Och Gibson har från 92 och framåt ständigt uppgraderat sin R9 med hundratals smådetaljer varannat år. De påstår fortfarande att deras reissues inte skall ses som exakta kopior utan att de medvetet har vissa skillnader för att inte ses som 'the real thing' , de har också pressats av LPF entusiaster som gärna KÖPER EN EXTRA historic till när nåt ändras , en del menar tom att Gibson har detta som en säljstrategi (so the tail is crooked? let them buy one, then will fix it, and they can buy one more....)
jag sålde just en Greco EGF1800 och han som köpte den var less på att Gibson inte kunde få det rätt. Troligen därför de hetaste Greco går för priser runt 4000$ idag. Top Carve är ju en annan sak som Greco får rätt men varit sådär på Gibsons reissues. Givetvis misstänker man att Gibson vill mjölka ur så mycket det går. Men jag tror de skjuter sig själva i foten. Fler och fler väljer japanerna just för att de är mer korrekta och likvärdiga i kvaliteten. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Mar 2009, 11:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Fender och Gibson från 70talet och då framförallt från 75 och framåt är skräckhistorier. Vilka fuskbyggen.
Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Mar 2009, 11:21 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Haraldrig wrote: Mike Leaf wrote: Ok, det är olika saker här ... hålen borrades på en 50-tals LP EFTER att toppen monterats på kroppen , även routingen för mickar pottar mm gjordes på den färdiga 'kakan'.
jag sålde just en Greco EGF1800 och han som köpte den var less på att Gibson inte kunde få det rätt. Troligen därför de hetaste Greco går för priser runt 4000$ idag. Top Carve är ju en annan sak som Greco får rätt men varit sådär på Gibsons reissues. Givetvis misstänker man att Gibson vill mjölka ur så mycket det går. Men jag tror de skjuter sig själva i foten. Fler och fler väljer japanerna just för att de är mer korrekta och likvärdiga i kvaliteten. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Jo , Japaner är alltid bäst såklart. Enda problemet är väl att majoriteten som köper dessa vill ha en gitarr från samma företag som byggde orginalen, med rätt namn på huvudet. Sen att dom är så pissdåliga får man stå ut med! Faktiskt hade jag denna känslan direkt med denna tråd.... att den skulle spåra ur (från ett vintage perspektiv sett) [;)]
|
| 24 Mar 2009, 12:51 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Mike Leaf wrote: Jo , Japaner är alltid bäst såklart. Enda problemet är väl att majoriteten som köper dessa vill ha en gitarr från samma företag som byggde orginalen, med rätt namn på huvudet. Sen att dom är så pissdåliga får man stå ut med! Faktiskt hade jag denna känslan direkt med denna tråd.... att den skulle spåra ur (från ett vintage perspektiv sett)
Affärerna har väl gått lite dåligt på sistone, så då är det dags för en promotionvända på forumen igen. Antingen angående vintage-korrektheten som i denna tråd eller i form av de lätta puffarna för 1800:an eller leftyn. Perfekt markbrytning för framtida import. [;)] Eftersom den svenska marknaden för vintagegitarrer är hyfsat liten är det också rätt lätt att nå en stor del av den med hjälp av ett poster på bara ett par olika forum. Eftersom svenskarnas priskunskap om dyrare japan-kopior är rätt begränsad går det också rätt lätt att etablera en uppfattning om att en viss prisnivå är rimlig bara genom ett par inlägg där man slår fast den. Sen kan man göra det under olika namn i och för sig, exempelvis i denna tråd: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=22321eller i denna tråd: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p= ... e65fc6dea8[:D][:D][:D] /D
|
| 24 Mar 2009, 14:21 |
|
 |
|
lestrange
Joined: 02 Dec 2008, 23:50 Posts: 1089 Location: Hässleholm
|
Haraldrig wrote: På de gamla pållarna så är pottarna vinklade så här (så att man kan dra en linje från stränghållarens centrum mellan rattarna).
Tyvärr så glömde jag att dra filen mellan båda pottarna här men den gick rakt igenom när jag gjorde det nyss. Dessutom så skulle jag haft en längre stav och centrerat den ordentligt[:)]
Jag är inte riktigt säker och har ingen ny Gibson hemma att kolla men hur förhåller sig linjen mellan centrum av stränghållaren och pottarnas vinkel på dem?
Jahaja, det var därför du lånade min fil!
|
| 24 Mar 2009, 15:06 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
Jag gillar många av de japanska kopiorna, inget snack om saken. Har testat det mesta genom åren o kvaliteten är som sig bör med deras modellbet starkt skiftande.
Nu tillverkar ju inte Greco några exakta knock-offs idag. Det är mellan 25 o 30 år sedan detta skedde. Dessutom var det då bara ett fåtal som var riktigt riktigt bra. Där fanns horribla tunga pancakes och snikmodeller med hollow kroppar. Det gäller att veta vad man letar efter.
Gibson tillverkar även idag riktigt jäkla bra gitarrer men de kostar och man bör testa innan man handlar. Nu fanns det ju skillnader redan från början så det ska knappast falla på att en pott sitter 2-3mm "fel". Kanske pottarna sitter rätt men stallet fel?
Jag hade nog hellre valt en bra Gibson för 4000 dollar är en Greco.
|
| 24 Mar 2009, 17:14 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Haraldrig wrote: Mike Leaf wrote: Ok, det är olika saker här ... hålen borrades på en 50-tals LP EFTER att toppen monterats på kroppen , även routingen för mickar pottar mm gjordes på den färdiga 'kakan'.
jag sålde just en Greco EGF1800 och han som köpte den var less på att Gibson inte kunde få det rätt. Troligen därför de hetaste Greco går för priser runt 4000$ idag. Top Carve är ju en annan sak som Greco får rätt men varit sådär på Gibsons reissues. Givetvis misstänker man att Gibson vill mjölka ur så mycket det går. Men jag tror de skjuter sig själva i foten. Fler och fler väljer japanerna just för att de är mer korrekta och likvärdiga i kvaliteten. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Jo , Japaner är alltid bäst såklart. Enda problemet är väl att majoriteten som köper dessa vill ha en gitarr från samma företag som byggde orginalen, med rätt namn på huvudet. Sen att dom är så pissdåliga får man stå ut med! Faktiskt hade jag denna känslan direkt med denna tråd.... att den skulle spåra ur (från ett vintage perspektiv sett) [;)] Det handlar ju bara om detaljkorrekthet. Det är många som går över från Gibson till japanerna just pga detaljerna och kvaliteten i förhållande till priset. Men som Johan skriver, man måste veta vad man köper. Det du nämner om att Gibson ändrar några små detaljer vartannat år är ju intressant. Vi som konsumenter är ju ganska blåsta som går på det. Förutsatt att din teori stämmer och jag tenderar att hålla med på den punkten. Ps. Fakta är presenterat av oss alla. Vilken gitarr som är bäst är väl upp till var och en. Själv så skiter jag i om det står Gibson eller Greco eller Kattbajs på huvudet då det enda kriterie jag har är att det ska vara en bra gura. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Mar 2009, 17:40 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ersmarker wrote: Mike Leaf wrote: Jo , Japaner är alltid bäst såklart. Enda problemet är väl att majoriteten som köper dessa vill ha en gitarr från samma företag som byggde orginalen, med rätt namn på huvudet. Sen att dom är så pissdåliga får man stå ut med! Faktiskt hade jag denna känslan direkt med denna tråd.... att den skulle spåra ur (från ett vintage perspektiv sett)
Affärerna har väl gått lite dåligt på sistone, så då är det dags för en promotionvända på forumen igen. Antingen angående vintage-korrektheten som i denna tråd eller i form av de lätta puffarna för 1800:an eller leftyn. Perfekt markbrytning för framtida import. [;)] Eftersom den svenska marknaden för vintagegitarrer är hyfsat liten är det också rätt lätt att nå en stor del av den med hjälp av ett poster på bara ett par olika forum. Eftersom svenskarnas priskunskap om dyrare japan-kopior är rätt begränsad går det också rätt lätt att etablera en uppfattning om att en viss prisnivå är rimlig bara genom ett par inlägg där man slår fast den. Sen kan man göra det under olika namn i och för sig, exempelvis i denna tråd: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=22321eller i denna tråd: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p= ... e65fc6dea8[:D][:D][:D] /D Det här är en detaljjämförelse. Ingen jävla reklam. De finare Greco och sånt jag har är inte till salu. När det gäller 1800'an så la jag upp en bild för att det finns de som gillar sånt och det är inte varje dag man trillar över en sån. Lefty 850'n la jag upp för att leftygitarristerna kanske vill se lite lefty för ovanlighetens skull. Leftyn ska jag ge till en kompis som är lefty så den är inte heller till salu. Men visst, att vara lite nice och dela med sig kanske inte är uppskattat. Och var i lagboken står det att man inte får ha olika nick på olika forum? Jag kan iofsg berätta att haraldrig blev till av misstag i ett ögonblick av förvirrelse. Eftersom du verkar gilla konspirationsteori så bjuder jag på en länk http://www.zeitgeistmovie.com/Ps. Faktum är att Japanerna säljer som aldrig förr. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 24 Mar 2009, 17:43 |
|
 |
|
Rockley
|
Haraldrig wrote: ... <font size="3"><font color="red">det enda kriterie jag har är att det ska vara en bra gura.</font id="red"></font id="size3">
Varför spelar det då någon roll om rattarna sitter 1-2 mm annorlunda?
|
| 25 Mar 2009, 00:53 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Rockley wrote: Haraldrig wrote: ... <font size="3"><font color="red">det enda kriterie jag har är att det ska vara en bra gura.</font id="red"></font id="size3">
Varför spelar det då någon roll om rattarna sitter 1-2 mm annorlunda? Nörderi, inget annat[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 25 Mar 2009, 01:57 |
|
|