View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:26

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Varför stöts o blöts inte denna? 
Author Message

Så, fram med er nu.
Var är alla spekulationer?
Vem är det som säljer? Pris? Fake eller äkta, etc,etc.

http://www.blocket.se/vi/21248641.htm?ca=11_s

21 Apr 2009, 15:26
Profile ICQ YIM WWW

går inte att kommentera mycket på en enda suddig blixtbild....

ser helt ny ut på bilden , skulle aldrig gissat den som en 61
utifrån skruvar mickar etc.

Har ingen anledning att luska vidare heller, då jag inte är spekulant...

pris om det är såsom han säger , dvs mint med all case candy etc...

Minst 250.000 SEK vid privatförsäljning

Jag tvivlar alltid lite när dessa dyker upp på blocket...

Det första man tänker är ju att det är en CS reissue men det står uttryckligen orginal i rubriken

21 Apr 2009, 15:32
Profile ICQ WWW

går inte att kommentera mycket på en enda suddig blixtbild....

ser helt ny ut på bilden , skulle aldrig gissat den som en 61
utifrån skruvar mickar etc.

Har ingen anledning att luska vidare heller, då jag inte är spekulant...

pris om det är såsom han säger , dvs mint med all case candy etc...

Minst 250.000 SEK vid privatförsäljning

Jag tvivlar alltid lite när dessa dyker upp på blocket...

Det första man tänker är ju att det är en CS reissue men det står uttryckligen orginal i rubriken

Stavas det inte original?
[:D]

21 Apr 2009, 17:04
Profile WWW

Jag känner ägaren och jag vet att det är en 61'a i så gott som nyskick.
Kolla in skicket...helt sjukt [8D]

Image

http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com

21 Apr 2009, 18:38
Profile ICQ WWW

Isf är det väl så nära "mint condition" man kan komma
(och så långt från min ekonomi man kan komma[xx(])

21 Apr 2009, 20:48
Profile

Mary Goore wrote:

Image

Är du helt säker på det?
Bursten är väldigt röd.
Cellulosa bleknar och crackar oavsett om man har dem i case i garedroben eller inte.

Jag har sett en ospelad och orörd 54 och den var crackad och blekt trots att den legat i case under en säng större delen av sitt liv.

Nu kanske lacken är lätt crackad på denna, det kan ju vara svårt att se på bild ibland. Blixten kan ju också lyfta fram det röda i bursten.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

21 Apr 2009, 21:30
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Mary Goore wrote:

Image

Är du helt säker på det?
Bursten är väldigt röd.
Cellulosa bleknar och crackar oavsett om man har dem i case i garedroben eller inte.

Jag har sett en ospelad och orörd 54 och den var crackad och blekt trots att den legat i case under en säng större delen av sitt liv.

Nu kanske lacken är lätt crackad på denna, det kan ju vara svårt att se på bild ibland. Blixten kan ju också lyfta fram det röda i bursten.

Min Email:

Jag är 100% säker och jag har definitivt inte råd att köpa den [8D]
Dyrt är bara förnamnet.

21 Apr 2009, 22:39
Profile ICQ WWW

Mary Goore wrote:

Haraldrig wrote:

Mary Goore wrote:

Image

Är du helt säker på det?
Bursten är väldigt röd.

Min Email:

Jag är 100% säker och jag har definitivt inte råd att köpa den [8D]
Dyrt är bara förnamnet.

Bara att hoppas att det inte är en sån där "köpt ny 61 och såld 2009 av ovetande pensionär.

På tal om dyra gitarrer.
Det kommer att bli ett par riktigt dyra gitarrer till salu inom hyfsat snar framtid. Men det blir nog inte via Blocket[;)]

Min Email:

21 Apr 2009, 23:12
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Är du helt säker på det?
Bursten är väldigt röd.

Jag undrar om inte blekningen av just de röda pigmenten i en del sunburstlacker med ett instabilt pigment som speciellt i Fender och Gibson runt 1960-strecket är väldigt kopplat till ljus. Med andra ord ger caseförvaring eller rum med begränsat eller filtrerat dagsljus goda förutsättningar för det röda att överleva.

Ett pigment som uppfattas som rött absorberar komplementfärgen i ett färgspektrum, för rött ungefär motsvarande UV. UV-ljus, kortvågigt ljus är i sin tur den del av ljuset som har den största blekningsförmågan. Därav att det är just det röda som bleks.

En -54 sunburst däremot är normalt tvåtons och saknar ju från början det röda fältet som finns i en tretons sunburst som den på bilden.

Normalt sett är min erfarenhet att cellulousalack i sig snarare genomgår motsatsen till blekning om den exponeras för (UV-)ljus; cellulousalack går från relativt blek/klar till gulare nyans. Däremot kan lack bli mindre transparent, "vitna" om den släpper från underlaget, blir mer porös och kan ta upp mer fukt. Den processen är egentligen ingen blekning i den bemärkelsen även om detta kan göra att pigment under en klarlack blir mindre framträdande.

22 Apr 2009, 00:39
Profile ICQ WWW

För att ägna sig åt att "klyva hårstrån", så är "mint condition" ett begrepp som antikhandlare använder sig av. När det gäller instrumentsamlare är den korrekta termen "NOS"(New Old Stock), sedan kommer "Closet Classic". [:)]

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Carpe Diem | Det ska va tre slag i takten...</b></font id="size2"></font id="blue">

22 Apr 2009, 08:47
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

rudmark wrote:

För att ägna sig åt att "klyva hårstrån", så är "mint condition" ett begrepp som antikhandlare använder sig av. När det gäller instrumentsamlare är den korrekta termen "NOS"(New Old Stock), sedan kommer "Closet Classic". [:)]

Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Carpe Diem | Det ska va tre slag i takten...</b></font id="size2"></font id="blue">

Det där har du fått från Custom shopen ! de hittade på detta 98 !
(closset classic)

Nos skall vara ouppackat nytt i lager fast gammalt....

Exc och Mint har alltid använts på vintage gitarrer så länge jag minns

22 Apr 2009, 08:56
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:

Haraldrig wrote:

Är du helt säker på det?
Bursten är väldigt röd.

Jag undrar om inte blekningen av just de röda pigmenten i en del sunburstlacker med ett instabilt pigment som speciellt i Fender och Gibson runt 1960-strecket är väldigt kopplat till ljus. Med andra ord ger caseförvaring eller rum med begränsat eller filtrerat dagsljus goda förutsättningar för det röda att överleva.

Ett pigment som uppfattas som rött absorberar komplementfärgen i ett färgspektrum, för rött ungefär motsvarande UV. UV-ljus, kortvågigt ljus är i sin tur den del av ljuset som har den största blekningsförmågan. Därav att det är just det röda som bleks.

En -54 sunburst däremot är normalt tvåtons och saknar ju från början det röda fältet som finns i en tretons sunburst som den på bilden.

Normalt sett är min erfarenhet att cellulousalack i sig snarare genomgår motsatsen till blekning om den exponeras för (UV-)ljus; cellulousalack går från relativt blek/klar till gulare nyans. Däremot kan lack bli mindre transparent, "vitna" om den släpper från underlaget, blir mer porös och kan ta upp mer fukt. Den processen är egentligen ingen blekning i den bemärkelsen även om detta kan göra att pigment under en klarlack blir mindre framträdande.

har precis samma uppfattning , analinet kan också MÖRKNA istället för försvinna och ge en mer burgundy ton på vissa ex

22 Apr 2009, 08:57
Profile ICQ WWW

Jo, men av ren princip och <i>sett i dagsljus "] är det ett stort fel i mitt första inlägg i den här tråden: Rötts komplementfärg är absolut inte ultraviolett, UV är inte ens en färg i den bemärkelsen! Däremot ligger rötts absorbans åt violetts håll i ett spektrum, och det bidrar till att göra det röda pigmentet i gamla sunburst:ar extremt känsligt för UV-blekning.

Begreppet <i>mint condition"]; "som ny" är nog ganska allmänt men det används definitivt inom vintageinstrumentkretsar sedan länge. Jag känner några ganska förhärdade vintagefreaks som använt "mint condition" minst sedan åttiotalet för att beskriva ett visst tillstånd på något instrumentrelaterat.

Men de använder gärna också begreppet för att beskriva något annat i vardagligt tal. Antagligen ett lite självironiskt sätt att markera sin tillhörighet och sitt kunnande (vintageinstrument): Mat som passerat bäst före-datum men ändå går att äta, en mogen kvinna som visar få ålderstecken eller som inte haft så många förhållanden/sexuella erfarenheter osv; Allt detta och annat liknande kan lätt ges epitetet "mint condition" av mina mycket vintagekunniga vänner men de har definitivt hämtat begreppet från användandet i ett musikinstrumentsammanhang och helt klart ursprungligen från engelskan (USA.)

22 Apr 2009, 11:06
Profile ICQ WWW

Begreppen "mint condition" och "New Old Stock" har använts(och används alltjämt i stor utsträckning)i många år inom veteranbilshobbyn, och jag tror snarare att veteraninstrumetentusiasterna har lånat uttrycken därifrån? På veteranbilsträffarna i USA har man gjort bedömningar av gamla fordon i många år, och dessa termer användes där innan de började användas här i samma verksamhet. Men de kanske har lånat uttrycken i sin tur från några andra, kanske antikvitetsentusiasterna?

22 Apr 2009, 11:52
Profile ICQ WWW

cruiser wrote:

Begreppen "mint condition" och "New Old Stock" har använts(och används alltjämt i stor utsträckning)i många år inom veteranbilshobbyn, och jag tror snarare att veteraninstrumetentusiasterna har lånat uttrycken därifrån? På veteranbilsträffarna i USA har man gjort bedömningar av gamla fordon i många år, och dessa termer användes där innan de började användas här i samma verksamhet. Men de kanske har lånat uttrycken i sin tur från några andra, kanske antikvitetsentusiasterna?

Det är nog helt säkert så att gitarrerna fått ärva de här uttrycken (liksom mycket annat) från den enormt mycket större bilsamlarmarknaden. Och antikvitetshandeln har ljusår ännu mycket större dominans och längre anor. Jag tror med visst stöd av ett ytligt googlande att begreppet "mint" kommer från präglingen av mynt ursprungligen, själva produktionen. "Mint condition" skulle då vara ett skick eller avsaknad av slitage som kan jämföras med motsvarande det hos ett nypräglat och ocirkulerat mynt, alltså utan direkta spår av användande.

22 Apr 2009, 12:16
Profile ICQ WWW

Så tänker jag också. Mint är eventuellt använt, men utan slitage, kanske uppackad. NOS har mera legat i lagerhyllan och är oanvänd.
Men inga fasta gränser [;)]

22 Apr 2009, 13:46
Profile

Så, är det någon som har en hum om vad han tänkt sig för den?
Någon här som är intresserad?

/Nilz

22 Apr 2009, 16:12
Profile ICQ WWW

Efter som jag frekvent spelar på mina vintagegitarrer , och gillar slitna prylar så intresserar dessa museipjäset inte mig, jag skulle inte vilja ta den till ett rep eller gig på lokala puben...

Tycker dessutom ofta att helt oslitna vintage gitarrer känns lite tråkiga ibland.... dom har inte så mycket att berätta då dom vlegat under sängen i ett case hela sitt liv...

Min slitna omlackade 60:a har garanterat sett mer action efter midnatt under sin livstid.

detta är helt enkelt en samlarpryl , i det skicket bör den endast sitta i en glasmonter eller nåt för att bevaras til leftervärlden, finns inte JÄTTEMÅNGA såna här orörda Fenders längre att se.

Dessutom blir ju priset väldigt högt såklart.

SKULLE jag vara intresserad skulle jag behöva undersöka den i detalj tillsammans med nån som kan mer .... + ha en referensgitarr att kontrollera mot. Detta kan vara ett problem, ex om gitarren aldrig varit öppnad.

Vore kul om man fick se den på någon mässa eller nåt.

Var en riktig speciell känsla i höstas att få bolla runt med en helt orginal EXC 57 Mary Kay strata på frysen.....

23 Apr 2009, 08:42
Profile ICQ WWW

Som jag ser det behöver inte NOS ha något med skicka att göra.

Det skulle ju t.ex. kunna vara en Electro-Harmonix-pedal som legat på ett fuktigt lager och rostat i plåten, det är alltså NOS men kanske inte i närheten av EXC.

25 Apr 2009, 23:57
Profile ICQ WWW

awe wrote:

Klart NOS har med skickat att göra
new old stock, gammal produkt i nyskick tagen direkt från lagerhyllan

[url="http://www.diskant.se"]Image[/url]

26 Apr 2009, 09:01
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Efter som jag frekvent spelar på mina vintagegitarrer , och gillar slitna prylar så intresserar dessa museipjäset inte mig, jag skulle inte vilja ta den till ett rep eller gig på lokala puben...

Tycker dessutom ofta att helt oslitna vintage gitarrer känns lite tråkiga ibland.... dom har inte så mycket att berätta då dom vlegat under sängen i ett case hela sitt liv...

Min slitna omlackade 60:a har garanterat sett mer action efter midnatt under sin livstid.

detta är helt enkelt en samlarpryl , i det skicket bör den endast sitta i en glasmonter eller nåt för att bevaras til leftervärlden, finns inte JÄTTEMÅNGA såna här orörda Fenders längre att se.

Dessutom blir ju priset väldigt högt såklart.

SKULLE jag vara intresserad skulle jag behöva undersöka den i detalj tillsammans med nån som kan mer .... + ha en referensgitarr att kontrollera mot. Detta kan vara ett problem, ex om gitarren aldrig varit öppnad.

Vore kul om man fick se den på någon mässa eller nåt.

Var en riktig speciell känsla i höstas att få bolla runt med en helt orginal EXC 57 Mary Kay strata på frysen.....

Fick känna på en helt NOS 54 Strata i Danmark förra året.
Det var med blandade känslor. Tråkigt instrument som troligen blev kvar i butiken av en anledning men samtidigt väldigt speciellt.
Lite Buddy Holly känsla över det.

Min Email:

26 Apr 2009, 10:37
Profile ICQ YIM WWW

wonderboy wrote:

Så, är det någon som har en hum om vad han tänkt sig för den?
Någon här som är intresserad?

/Nilz

Jag har lämnat ett bra bud.

Min Email:

26 Apr 2009, 10:38
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:

woodstock wrote:

Haraldrig wrote:

Är du helt säker på det?
Bursten är väldigt röd.

har precis samma uppfattning , analinet kan också MÖRKNA istället för försvinna och ge en mer burgundy ton på vissa ex

Men de katalyserade i nitrot på den tiden.
Det är det som gör att den OFTAST krackar oavsett.

Min Email:

26 Apr 2009, 10:41
Profile ICQ YIM WWW

awe wrote:

<font color="red">Klart NOS har med skickat att göra
new old stock, gammal produkt i nyskick tagen direkt från lagerhyllan</font id="red">

Visst, något som man i handeln kallar "hyllvärmare". [:D]

26 Apr 2009, 11:24
Profile ICQ WWW

awe wrote:

Klart NOS har med skickat att göra
new old stock, gammal produkt i nyskick tagen direkt från lagerhyllan

Så borde det vara kan man tycka. Men åtminstone i vetaranfordonsmarknaden säljs allt med orginalförpackning som NOS. (till högt pris) Ofta med rostangrepp, torkat sprucket gummi/läder/whatever, så att blästring, honing eller annan renovering ändå måste utföras.

Inte alltför sällan har dessa delar ocentrerade hål, skeva lager, defekta gängor eller har av annan anledning returnerats till handlaren. Åkt ner i källaren och sedan återfunnits 50år senare..

26 Apr 2009, 22:51
Profile

Han hade tydligen fått bud på nära 300k såhär långt, fick jag som svar när jag mailade. Det är mer än jag har råd med.
Är du fortfarande spekulant, Haraldrig?

/Nilz

27 Apr 2009, 01:41
Profile ICQ WWW

wonderboy wrote:

Han hade tydligen fått bud på nära 300k såhär långt, fick jag som svar när jag mailade. Det är mer än jag har råd med.

/Nilz

Vad låg ditt bud på ? 30000? :-)

27 Apr 2009, 08:35
Profile ICQ YIM WWW

Sen är det alltid lite skillnad på att bjuda , och kliva fram med stålarna.... många affärer som gått i stöpet för att presumtiv köpare inte fått fram stålarna trots att dom bjudit högt

ofta ska dom sälja något först , och erbjuder handpenning .. sen är 'affären i lås' som det brukar heta, och det tar evigheter innan resten dyker upp.

300 är ganska högt även med Usa mått, det är runt 40 tusen $ och jag har sett flera 60-63 som varit nära mint för 30 sista året....

40 kan man fynda en helt clean blackguard Tele för... eller en 50-tals strata

27 Apr 2009, 08:51
Profile ICQ WWW

spindeln wrote:

wonderboy wrote:

/Nilz

Vad låg ditt bud på ? 30000? :-)

42500 plus några snygga handdukar och lakan, och några tuffa fotbollsklistermärken.

/Nilz

27 Apr 2009, 10:45
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Sen är det alltid lite skillnad på att bjuda , och kliva fram med stålarna.... många affärer som gått i stöpet för att presumtiv köpare inte fått fram stålarna trots att dom bjudit högt

ofta ska dom sälja något först , och erbjuder handpenning .. sen är 'affären i lås' som det brukar heta, och det tar evigheter innan resten dyker upp.

300 är ganska högt även med Usa mått, det är runt 40 tusen $ och jag har sett flera 60-63 som varit nära mint för 30 sista året....

40 kan man fynda en helt clean blackguard Tele för... eller en 50-tals strata

För 40k kan man ju också få en 100% original Nocaster, även om den då inte är i mint skick.

/Nilz

27 Apr 2009, 14:00
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next