View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 09:56

Reply to topic  [ 3 posts ] 
"Ny" förstärkare 
Author Message

Post "Ny" förstärkare
Fick tag i en gammal Dynacord förstärkare till slut. En någorlunda rätt modell, men med rätt vinyl utförande.
Dynacord, DA 20 från 1962. Härligt varmt ljud...

Dock saknas metallknopppar på två av volymkontrollerna. Det blir intressant att leta efter sådana.

Två usla bilder.

Image

Image

"the man who put the 'ow' in 'Hofnerhownds'" Neil -06

07 Jul 2009, 00:35
Profile WWW

Snyggt! Har en likadan själv, men som jag håller på och bygger om till en Marshall 18-watt med tremolo. De lämpar sig ypperligt för det. Kan tänka mig vintagepurister blir lite sura, men det bjuder jag på. [;)]

Nackdelen med DA-20 i originalutförande tycker jag är dels bredbandshögtalaren som kompletteras av en tweeter, dels att den saknar en mer konventionell gitarringång (Git är "sådär"). Den är ju egentligen mer en allroundförstärkare. Fast det beror väl också på vad man är ute efter för sound, inte minst vad man har för gitarr.

Har du kollat om det är originalelement? Min lät väldigt bumligt och odefinierat. Tyvärr är baffelhålet 9". Håller på och tillverkar en ny baffel (10"). Minst sagt lite knivigt att få fatt i 9"-element.

Angående rattarna <i>kan"] jag ha sådana liggandes, men har inte möjlighet att kika förrän om två veckor. Hör av mig i så fall.

Edit: ser att det är orignalnätkabel. Byt till en jordad, säkra jorden i chassiet och be någon plocka bort kondingen till jord! Betydligt säkrare.

--Olle

07 Jul 2009, 12:02
Profile

Jo då det är original element i den. Allt verkar orört, ser ut som original rör till och med. Men det är ett varmt och trevligt ljud som jag verkligen gillar.

Jag funderar på att lämna in den på en koll invändigt, plus byta av nätsladd. Men det är ingen panik. Jag använder den inte ofta.

Hör gärna av dig om du hittar någon ratt.

"the man who put the 'ow' in 'Hofnerhownds'" Neil -06

08 Jul 2009, 01:42
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]