|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Tjocklek för 65.a strata!
| Author |
Message |
|
lefty.guitar
Joined: 28 Jan 2008, 17:03 Posts: 1000 Location: Norrköping
|
 Tjocklek för 65.a strata!
Hej! Min kompis äger en 65:a lefty strata, den är omlackad och nu strippad, (har varit sunburst original). Tjockleken idag är 43,5 mm, hur tjocka var dom i original skick från 65. Vi vill veta hur mkt som ev. slipats bort.
/Håkan
"And the man with the guitar - Jimi Hendrix"
|
| 14 Jul 2009, 12:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Du , tjockleken varierade en hel del på olika ex under 60-talet så det finns inget exakt mått att utgå från. man brukar kunna se på kanterna ex vid hornen om de varit 'over sanded'
|
| 15 Jul 2009, 09:13 |
|
 |
|
colourgarden
|
Han vill inte byta mot en 64 strata som också är strippad? [:I] LeftPaw
|
| 11 Aug 2009, 15:21 |
|
 |
|
lefty.guitar
Joined: 28 Jan 2008, 17:03 Posts: 1000 Location: Norrköping
|
Hej! Tror inte det, (skall fråga). Du säljer inte din 64:a? jag själv jagar en vänster vintage strata, kan casha och slänga in lite vänster guror; Fender, Gibson, från 70-t.
/Håkan
"And the man with the guitar - Jimi Hendrix"
|
| 12 Aug 2009, 18:01 |
|
 |
|
colourgarden
|
Sorry, mia culpa, min 64:a är ingen lefty tyvärr...
|
| 18 Aug 2009, 13:02 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Nu är det ju ett bra tag sedan grundfrågan ställdes, men jag har inte slutat att furundras över att det inte kommit fler svar...
Jag håller med Mike Leaf att det verkar skilja en del mellan olika exemplar, men djupet på tremoloblocket sätter ju en begränsning kroppens tjocklek. Jag har inte sett hundratals gamla Strator, men en hel del, och vad jag kan minnas har jag inte sett någon original 50- eller 60-tals Strata där fjädrarna tar i bakplattan eller där blocket är moddat från fabrik för att kroppen är för tunn. Däremot är det ofta på håret att fjädrarnas "bockar", som är fästa i tremoloblocket, inte går i bakplattan. Visst kan jag minnas fel och jag har definitivt inte sett under bakplattan på alla jag fått förmånen att kolla och spela på.
När Fender tog fram sina reissues av Stratocaster, berättar Dan Smith på Fender att de kollade och mätte upp många olika gamla original för att få till reissuena så rätt som möjligt. Uppmätningarna av de gamla resulterade, vad jag förstår, i de Factory blueprint-ritningar som figurerar i några Strataböcker. Där är tjockleken på kroppen angiven till 1.75 tum (ungefär 44,5 mm). Att sedan de faktiska reissuegitarrerna i början inte var helt korrekta, är en annan historia som också berättas av Dan Smith, men det hindrar ju inte att <u>ritningen</u> kan vara väldans rätt...
Kolla denna intresanta tråd: <b>http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=23&t=26760</b> (Länken längst ner i den tråden verkar funka)
Sven-Johan
|
| 18 Aug 2009, 14:13 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|