View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 09:56

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Vintage 
Author Message

När kan man säga att ett instrument eller något annat är Vintage? Finns det något speciellt årtionde eller så? Kan man säga att det här är en Vintage Stärkare (vet ej tillv år)
[img][IMG]http://i37.tinypic.com/2093o6e.jpg[/img][/img]

10 Oct 2009, 16:14
Profile ICQ YIM WWW

När kan man säga att ett instrument eller något annat är Vintage?

När folk betalar mer för prylen bara för att den är gammal, då är det vintage. [:)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

10 Oct 2009, 16:21
Profile

För mej är vintage -60 talet och bakåt och även tidigt -70 tal i vissa lägen
Kul att se bilden på en Elk stärkare som är en kopia av en Fender Twin Reverb och tillverkades av Horshino Gaki som var ägare av Ibanez och den är tillverkad tidigt -70 tal samt var på 60w och imorterades av Craftom Musik

Dom som påstår att vintage kostar för mycket pengar är de som inte har råd att köpa men gärna skulle vilja inverstera men är utan ekonomisk möjlighet till denna inverstering

MVH / Peter L

10 Oct 2009, 19:45
Profile ICQ YIM WWW

Enligt vad jag läst om begreppet vintage så tror jag att begreppet har kommit att missbrukas stort på internet senaste åren, och att själva innebörden är på väg att förloras.

Det här är min uppfattning av begreppet:
Vintage har bara indirekt koppling till årtal eftersom begreppet snarare syftar åt att beskriva en tidsperiod då en tillverkare (företag tex) av en produkt hade sina "glansdagar". Dvs, vad som helst blir inte vintage bara för att det blir gammalt. Gibson och Fender som märken definieras av framförallt sina produkter från 50-talet och delvis 60. Det var då de skapade en bransch-standard för instrumentdesign och teknologi, till skillnad från tex 70-talet då de istället försökte tjäna mer pengar på att skära ner kostnader i tillverkning etc. En Gibson eller Fender från 70-talet borde knappast någonsin bli "vintage" även om de kan vara svingrymma instrument och även om priset och efterfrågan stiger. Tänk på Gibson Les Paul från 1959 som är den ultimata "vintagegitarren", Les Pauler hade tillverkats i flera år redan men ändå betingar den högst värde och anses vara bäst. Det är det här som är pudelns kärna när det gäller vintage och inte själva årtalet.

På samma sätt behöver ett instrument från 1940 inte vara vintage om det bara är ett halvtaskigt hopplock av kassa delar. Det blir inte vintage bara för att det är gammalt. however, många kända märken gjorde sig ett namn tidigt just därför att de var bra då, de var tvungen att vara bäst för att slå sig in på marknaden.

När det gäller nya instrument kan det mycket väl vara så att det finns blivande vintage-gitarrer från 2009. Det är bara jävligt svårt att avgöra detta just nu, utan vi behöver en mer historiskt överblick av sammanhanget, kanske 20 år till, innan man kan se vad som blir det "nya vintage".

Sedan klassas föremålen så småningom som vintage genom något slags kollektivt godkännande där fler, inofficiellt, erkänner dess status och historiska relevans. Detta görs på alla plan och oberoende av varandra, genom att folk skriver om instrumenten, genom att efterfrågan går upp på marknaden osv, till slut är det ett allmän kunskap.

I fallet ELK, tror jag alltså inte att den varken är eller blir vintage. Men vad gör det? Den kan fortfarande vara grym och betinga ett högt värde bland de som känner till den.

10 Oct 2009, 22:12
Profile

OJ!!! Så många gånger vi diskuterat detta...He..he.. För min del är jag helt överens med Peter L

Den sista dåren är inte född änImage

11 Oct 2009, 11:54
Profile

Man brukar väl generellt säga att gränsen för Vintage är 25 år? [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="5"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size5"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

11 Oct 2009, 12:24
Profile ICQ WWW

Nej, "man" har väldigt många olika uppfattningar. [:D]

-------------

11 Oct 2009, 13:02
Profile

FenderBender wrote:

Nej, "man" har väldigt många olika uppfattningar. [:D]

-------------

För mig är en racergura från 80-talet snudd på vintage. En mobiltelefon +5 år och en tjockteve närmare 20 år (som hemma hos mig[:I]) känns ju också rätt vintage (eller föråldrat, beror på hur man ser det). Det beror väl på föremålet, eller t.ex. gitarrtypen. Att som somliga klassa t.ex. allt Fender som inte är pre-CBS som icke vintage, och därmed mindre bra, verkar rätt dumt och inskränkt. IMHO![:p]

Men det finns säker en precis definition, bestämd av "experterna".

Image

11 Oct 2009, 15:42
Profile WWW

För mig är en racergura från 80-talet snudd på vintage.

Det är 25 år sen 1984... [;)]

-------------

11 Oct 2009, 17:19
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]