| Author |
Message |
|
swebamse
|
 Les Paulmodell-Östersund
I det Case jag visat bild på i detta forum låg en svart gitarr av Les Paulmodell... Gitarren levererades från affären i detta case. tyvärr finns inget id logga kvar... bara två diagonalt placerade skruvhål på huvudet där det troligen suttit en platta med fabrikatsnamn. På baksidan av huvudet finns dock en mässingsplatta där det står J Erikssons orgelfabrik och Musikhandel Östersund. Hittar inte heller något serienummer eller annan id på gitarren. Caset är ett äkta Gibsoncase från mitten av 60 talet. Jag har sökt på nätet för att finna något om affären som sålde gitarren och funnit att den fanns från 40 till 60 talet men ingen tycks veta något mer... Gitarren låter enormt bra... vad kan det vara??? Vet någon något om musikaffären som sålde den??  Den sista dåren är inte född än 
|
| 27 Oct 2009, 09:55 |
|
 |
|
pafal
|
Tidig LP-kopia. Haft en Aria (pre serialnumber) som såg lite så där skev ut och hade inlays som slutade tidigt.
Särskilt den "fasta" stränghållaren är samma.
//Patrik
|
| 27 Oct 2009, 10:21 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Det skulle kunna vara en tidig gitarr ur <b>Ibanez</b> lawsuit serie som tillverkades under 60-talet och fram till 1977 - när Gibson fick nog och stämde Ibanez på "skjortan". Dessa Ibanez lawsuit modeller lär ha varit förvillande lika originalen. Själv har jag bara sett ett enda exemplar. [:I] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> http://www.ostmansmusik.se/
|
| 27 Oct 2009, 11:03 |
|
 |
|
javelin70
|
För länge sedan hade jag en japantillverkad svart Shaftesbury LP, såg också likadan ut. Ett fabrikat som hade fastspikad logga var Emperador. Jag hade tidigare en LP recordingkopia med sådan logga. Kan mycket väl vara en sådan. Verkar ha varit Kasuga som tillverkade dom. Micke javelin70 [at] hotmail.com 
|
| 27 Oct 2009, 11:03 |
|
 |
|
swebamse
|
Intressant... finns det något bra sätt att fastställa vad det kan vara?? Finns det något "värde" i en dylik gitarr (förutom glädjen att spela på den, eftersom den låter kanon)Men LesPaul är inte riktigt min grej och jag skulle nog kunna tänka mig att i framtiden göra mig av med både den och det gamla GibsonCaset som jag förstått betingar ett visst värde... fast man vill ju gärna veta vad man säljer i så fall... Den sista dåren är inte född än 
|
| 27 Oct 2009, 11:28 |
|
 |
|
javelin70
|
swebamse wrote: Intressant... finns det något bra sätt att fastställa vad det kan vara?? Finns det något "värde" i en dylik gitarr (förutom glädjen att spela på den, eftersom den låter kanon)Men LesPaul är inte riktigt min grej och jag skulle nog kunna tänka mig att i framtiden göra mig av med både den och det gamla GibsonCaset som jag förstått betingar ett visst värde... fast man vill ju gärna veta vad man säljer i så fall... Den sista dåren är inte född än  Det är nog så att caset kan vara det som är mest värt! Dom gamla japankopiorna med skruvad hals brukar inte kosta så mycket. Dyrast brukar väl Ibanez vara. Är det förresten skruvhål och inte spikhål i huvudet? Emperadorloggan satt med ett par ganska små spik men det kan ju förstås ha använts skruv också. Dom flesta gitarrer har ju annars en dekal eller en inlagd logga. Micke javelin70 [at] hotmail.com 
|
| 27 Oct 2009, 11:41 |
|
 |
|
swebamse
|
Har kollat lite på nätet och hittat en Emperador LesPaul delux som verkar vara identisk med min Den sista dåren är inte född än 
|
| 27 Oct 2009, 11:42 |
|
 |
|
Larsa334
|
swebamse wrote: Vet någon något om musikaffären som sålde den??
Det låg en affär som hette Erikssons musik på en bakgård efter Prästgatan i Östersund.De avvecklade verksamheten i början på 80-talet. Affären var väl mest känd för att det jobbade en tant där som hade enormt utstående ögon. [:D] 
|
| 27 Oct 2009, 12:33 |
|
 |
|
pafal
|
FenderBender wrote: Det skulle kunna vara en tidig gitarr ur <b>Ibanez</b> lawsuit serie som tillverkades under 60-talet och fram till 1977 - n�r Gibson fick nog och st�mde Ibanez p� "skjortan". Dessa Ibanez lawsuit modeller l�r ha varit f�rvillande lika originalen. Sj�lv har jag bara sett ett enda exemplar. [:I] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> http://www.ostmansmusik.se/Lawsuit-begreppet är förvridet. Stämningen avsåg <i>en"] batch Ibanez-gitarrer som importerades av <i>en"] musikaffär. De japanska tillverkarna drog öronen åt sig och ändrade lite i designen för atet slippa (open Book) stämningar i fortsättningen och klev efter ett tag nästan helt av kopierandet med egna modellserier. Nu benämns alla kopior "law-suit" utan att någonsin varit föremål för stämningsanskökan. Denna är ju inte ens speciellt noggrant replikerad Les Paul.... //Patrik
|
| 27 Oct 2009, 15:27 |
|
 |
|
swebamse
|
Tror nog inte på en Ibanez.... Snarare en Emperador eftersom det stämmer med små spikhål och jag hittat en identisk på nätet som där benämndes "SuperRare".... det är kanske att ta i, men kul i alla fall Den sista dåren är inte född än 
|
| 27 Oct 2009, 17:01 |
|
 |
|
awe
|
pafal wrote: FenderBender wrote: Det skulle kunna vara en tidig gitarr ur <b>Ibanez</b> lawsuit serie som tillverkades under 60-talet och fram till 1977 - n�r Gibson fick nog och st�mde Ibanez p� "skjortan". Dessa Ibanez lawsuit modeller l�r ha varit f�rvillande lika originalen. Sj�lv har jag bara sett ett enda exemplar. [:I] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> http://www.ostmansmusik.se/Lawsuit-begreppet är förvridet. Stämningen avsÃ¥g <i>en"] batch Ibanez-gitarrer som importerades av <i>en"] musikaffär. De japanska tillverkarna drog öronen Ã¥t sig och ändrade lite i designen för atet slippa (open Book) stämningar i fortsättningen och klev efter ett tag nästan helt av kopierandet med egna modellserier. Nu benämns alla kopior "law-suit" utan att nÃ¥gonsin varit föremÃ¥l för stämningsanskökan. Denna är ju inte ens speciellt noggrant replikerad Les Paul.... //Patrik Skönt att nån har koll på myten! Som sagt, det förkom aldrig nån stämningsansökan eller rättegång men bara hotbilden fick de flesta japanska tillverkare att börja tänka i andra banor.
|
| 31 Oct 2009, 20:33 |
|
|