View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 04:38

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Vad skall man ge? 
Author Message

Post Vad skall man ge?
En kompis flickväns far frågade mig om jag hade lust att köpa hans gamla gitarr. Det är en tolvsträngad Aria, i humingbird-stuk. Mycket fint skick, har förmodligen legat i case sen han fick den i present nån gång på 70-talet.
Jag vet att Aria inte är det märke som genererar flest upphetsade stön och svettiga överläppar i vintage-kretsar, men det var en skön gitarr att spela. Vad tror ni skulle vara skäligt att ge för en sådan pjäs?

08 Nov 2009, 20:21
Profile WWW

Robert wrote:

En kompis flickväns far frågade mig om jag hade lust att köpa hans gamla gitarr. Det är en tolvsträngad Aria, i humingbird-stuk. Mycket fint skick, har förmodligen legat i case sen han fick den i present nån gång på 70-talet.
Jag vet att Aria inte är det märke som genererar flest upphetsade stön och svettiga överläppar i vintage-kretsar, men det var en skön gitarr att spela. Vad tror ni skulle vara skäligt att ge för en sådan pjäs?

Aria och inte Aria ProII?

Jag är inte så hemma på ackeguror men 2-3000kr är väl inte oförskämt?

http://www.guitarshowsouth.se

08 Nov 2009, 22:30
Profile ICQ YIM WWW

70 tal innebär antingen Aria eller Diamond.
(ProII designationen e sent 70 tal först)

Sen e nog din tes en sanning med modifikation-av mer än en anledning.
Priserna stiger i ganska rask takt i andra delar av världen på deras elguror,medans just ackarna från Vantage å Aria mfl inte riktigt röner samma popularitet å priser än så länge.

Iom att du skriver hummingbird antar jag en acke.

Pris på en sån i Sverige,12 eller 6a samma skit annan dag,skulle jag gissa e mellan 1000 å 1500 dessvärre.
Inte mkt man ringer hem om med andra ord.

Elgurorna e dock i rörelse ekonomiskt å värre lär det bli.
Priserna på e-bay över lag har gått upp ung 100% sista året å ger ingen som helst indikation på att mattas av.
Samma med intresset för de riktade sidor som finns för dem på internet.
Trafiken på dem ökar stadigt.

Toppnoteringen jag sett hittills var en LS600D transition på engelska e-bay som hade utrop på 1200.
Pund.
Såvitt jag vet blev den såld.

I Sverige e dem än så länge internationellt sett mkt billiga.
Finnarna har större drag efter dem,engelsmän å tyskar likaså.
Engelsmännen har tillika mer sug efter Matsumokus egna fabrikat-Westone samt Electra.Ngt som man mer eller mindre skiter i totalt i Sverige av ngn anledning.

jesper@gofastparts.se

08 Nov 2009, 23:51
Profile

Racing wrote:

Nej.
70 tal innebär antingen Aria eller Diamond.
(ProII designationen e sent 70 tal först)

Sen e nog din tes en sanning med modifikation-av mer än en anledning.
Priserna stiger i ganska rask takt i andra delar av världen på deras elguror,medans just ackarna från Vantage å Aria mfl inte riktigt röner samma popularitet å priser än så länge.

Iom att du skriver hummingbird antar jag en acke.

Pris på en sån i Sverige,12 eller 6a samma skit annan dag,skulle jag gissa e mellan 1000 å 1500 dessvärre.
Inte mkt man ringer hem om med andra ord.

Elgurorna e dock i rörelse ekonomiskt å värre lär det bli.
Priserna på e-bay över lag har gått upp ung 100% sista året å ger ingen som helst indikation på att mattas av.
Samma med intresset för de riktade sidor som finns för dem på internet.
Trafiken på dem ökar stadigt.

Toppnoteringen jag sett hittills var en LS600D transition på engelska e-bay som hade utrop på 1200.
Pund.
Såvitt jag vet blev den såld.

<font color="red">I Sverige e dem än så länge internationellt sett mkt billiga.
Finnarna har större drag efter dem,engelsmän å tyskar likaså.
Engelsmännen har tillika mer sug efter Matsumokus egna fabrikat-Westone samt Electra.Ngt som man mer eller mindre skiter i totalt i Sverige av ngn anledning.</font id="red">

jesper@gofastparts.se

Det där gäller även Greco, Tokai, Burny, JV och de andra.
Jag hintade om att jag ska sälja en av mina Greco EGF.
En 1200. Några här i Sverige var sugna och frågade vad jag skulle ha. minst 20000 sa jag. För en Greco!! sa de. Ja, sa jag.
Jag gissar att jag säljer den samma dag jag lägger ut den på Ebay för det priset[:)] (gissning baserad på erfarenhet)

Förövrigt när det gäller Aria så har jag ingen koll på dem.
Aria ProII är en helt annan sak.
Var det 77 eller 79 de bytte namn och uppgraderade allt?

http://www.guitarshowsouth.se

09 Nov 2009, 01:57
Profile ICQ YIM WWW

Dessvärre funkar det inte så enkelt Fredrik.
Man kan inte säga att det gick från Aria till ProII den eller det datumet/månaden.
Övergången inleddes såvitt jag vet -76,å problemet e att den pågick hela vägen till -80 beroende på modell.(Min LS700 r faktiskt en 81a tom)
Däremellan har vi ett antal modeller som står med en fot i båda lägrena.
Bla då tex en LS "transition".
Därav namnet.
De känns lättast igen på skallens form,å finns då både med den gamla Aria logon likväl som med den nyare ProII.

Rent musikaliskt ingen ko på isen dock eftersom det i allt e samma instrument oavsett vad skallen säger.

Specifikt Matsumoku e dock lite krångligare än en del av de andra att hitta kronologi i.
Ett erkänt faktum,och grunden till att "specifications to change without notice" såhär i efterhand blivit en halv skämt som e som signum för dem.
Som bekant tillverkades ju vissa Greco vid M åxå,å de kan jag i sin tur inte ett skit om i princip men antar att detsamma gäller där?

Fn håller jag på å gräver i ursprunget till de mer eller mindre berömda MMK mickarna.Ngt som Matsumoku INTE tillverkade själva.

Sista som framkommit e det här;
-"Some models of Epiphone, Vantage, Aria and Washburn branded guitars (pricing from middle class to high-end) were manufactured by Matsumoku Kogyo. Their sales were weak and they tried to manufacture other wooden products such as Buddhist altar, wardrobe and domestic sewing machine. Eventually this company went bankrupt in Feb. 1987. Some of the employees of Matsumoku Kogyo were hired by other guitar companies in this area. Most of them are retired, so it is very difficult to gather information. MMK means Matsu Moku Kogyo. They didn't manufacture pickups themselves. They purchased pickups from Keiyo, Goto, Nisshin Onpa, etc.

Some of the employees from Keiyo, Goto and other failed companies established a company called Kariya and they still manufacture and sell pickups. However, they cannot manufacture 70 and 80's vintage pickups. They don't have the mold any longer. (The mold got old and probably it was thrown away.) Considering Matsumoku Kogyo was bankrupt and other pickup companies were also bankrupt, we don't think there is any stock item at factory.

Failure rate of disconnecting problem with coil in 70 and 80's pickups seems to be high. We have heard that someone rewinds coil in business. "-

Detta enl "säker" källa,men ett av problemen e som sagt att i princip alla register förkommit varför de till grad e lite luriga att härleda.Både i detalj å i stort.
Ngt som på sitt sätt gör dem intressanta att ta i,å då mkt eftersom kvaliten på dem inte är att ta miste på.

09 Nov 2009, 09:52
Profile

Svårt att få ut några pengar för en gammal Aria acke. Det är bara "en gammal gitarr". Så 1000-1200 kr kan det röra sig om, liksom för gamla Yamaha och Shiro. [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
http://www.ostmansmusik.se/

09 Nov 2009, 11:45
Profile ICQ WWW

Tror du e helt rätt ute,å mkt riktigt så ter sig vår värdering ganska likvärdig.

jesper@gofastparts.se

09 Nov 2009, 12:18
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]