View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 17:30

Reply to topic  [ 3 posts ] 
60-talsmickar från Duo-Sonic/Mustang i Strata? 
Author Message

Post 60-talsmickar från Duo-Sonic/Mustang i Strata?
Man ser dessa på ebay ibland och de är inte alls lika dyra som strata-mickar från 60-talet... får mig att fundera på om det skulle vara värt att testa att montera en eller ett par i en strata? Uppenbar skillnad är att magneterna är lägre och ej "staggered" eftersom de ska ha heltäckande kåpa, men i övrigt ser det rätt ut, och jag TROR jag har läst att de är monterade på samma bobbiner som stratamickarna...

Ni som vet, är det värt att labba med? [:)]

16 Nov 2009, 12:59
Profile

Jag har en Musicmaster II från 1966. MusicMaster är enmicksmodellen av DuoSonic. Detta är alltså inte den tidigare gitarrmodellen från 50-talet, utan den där kroppen och halsen är som på en Mustang.

Micken i den har den grå bottenplattan och spolen är lindad med den mörkbruna tråden. Den "heltäckande" mickkåpan är mindre än en Strata-kåpa. En Strata-kåpa får inte plats i hålet i plektrumskyddet. En Stratamick får inte plats i MusicMasterns mickkåpa.
Vad jag vill minnas är även avståndet mellan magneterna något mindre än på Stratamickar, men det kan jag kolla om du gärna vill det.

Min MusicMaster låter i alla fall väldigt bra. Den har en Fendrig krispighet i ljudet samtidigt som den ändå låter varmt på något vis. Micken har antagligen en viss betydelse på ljudet... [;)]

Image

Image

Sven-Johan

16 Nov 2009, 14:26
Profile

Köpte en, som jag trodde, 68á tele halsmick på mässan i Stockholm förra året. När jag skulle sätta dit den var den ju alldeles för stor. efter lite efterforskning så kom jag fram till att det var en stallmick till en Mustang. Gula och svarta tåtar skiljer stall- från halsmick som har svarta och vita.
Väl ditmonterad är det den bäst ljudande halstelemick jag hört, MYCKET fin klar diskant, låter inte så mycket tele men är i mitt tycke mycket mer allround.

KÖPER DIN FETTO DIAPER RASH #004, 005

16 Nov 2009, 21:03
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]