View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 22:14

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Såg en Les Paul 58 nyligen och har lite frågor... 
Author Message

Post Såg en Les Paul 58 nyligen och har lite frågor...
Jag såg en Les Paul som jag trodde var en Historic Collection '59 (R9), men ägaren sa att det var en riktig 58:a.

Vad som lite förbryllade mig var dels att lacken såg förvånansvärt fräsh och oblekt ut, med bara lite ytlig krackelering vid bindningen, men framför allt att halsinläggen var gulnade och jag hade fått för mig att det bra var vissa reissues som hade gulnade inlägg och att de gamla gitarrernas inlägg inte gulnade alls.

Hur är det med den saken?

Jag rörde aldrig gitarren, utan tittade bara på den. Den är inte till salu, utan jag är bara lite nyfiken hur det ligger till eftersom jag inte ens tänkte tanken att det kunde vara ett original när jag först såg den.

Jag tyckte också typsnitten i "Model" såg ut som på vissa lite äldre reissues och inte som de gjorde på 50-talet, men jag kan ha fullständigt fel. Någon som vet var man kan se bilder på 58:ans huvud?

Toppen var flammig ungefär som många "normala" R9:or vilket inte är omöjligt för en 58:a även om jag trodde att de oftast var oflammiga eller bara lite flammiga.

Så vad tror ni?

/CM

PS (Nej, jag har inga bilder.)

11 Jun 2010, 17:44
Profile ICQ YIM WWW

går inte att säga något alls utan bilder...

inlggen på en 50´s LP är lite grå/gula jämfört med reissues och inte lika 'busy' som på 70-talet. färgen är som en gammal gubbes tånaglar ungefär [8D]

13 Jun 2010, 17:35
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

går inte att säga något alls utan bilder...

inlggen på en 50´s LP är lite grå/gula jämfört med reissues och inte lika 'busy' som på 70-talet. färgen är som en gammal gubbes tånaglar ungefär [8D]

OK, det var de gubbnagelfärgade inläggen som i första hand gjorde mig frågandes, så tack för informationen.

/CM

14 Jun 2010, 17:56
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]