View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 09:52

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Det här med övertoner 
Author Message

Man läser och hör överallt att tex en Les Paul 59 låter på ett speciellt sätt rent aukustiskt och att ett bra instrument genererar övertoner.

Som jag förstått det så har det ingenting med sustain och feedback att göra.

Förklara för mig vad som menas med att ett instrument ger övertoner.

24 Jul 2010, 22:04
Profile ICQ WWW

Mer eller mindre alla instrument ger övertoner. Det är övertonernas sammansättning som ger ett instrument dess karaktär i ljudet. Tar du bort övertonerna så skulle du inte identifiera från vilket instrument ljudet kommer. Ett ljud utan övertoner låter inte roligt, det låter som en signal från en frekvensgenerator.

Övertonernas sammansättning varierar. En del instrument ger mera av en t.ex. andra gradens övertoner, medan andra ger mera av t.ex. tredje gradens övertoner och en tredje har en kraftigare grundton i relation till övertoner.

Så ja, en Les Paul 59 genererar övertoner, men det gör alla andra gitarrer också. Annars skulle de låta lika.

------
Dom låter alla lika

25 Jul 2010, 08:36
Profile

Ocku wrote:

Mer eller mindre alla instrument ger övertoner. Det är övertonernas sammansättning som ger ett instrument dess karaktär i ljudet. Tar du bort övertonerna så skulle du inte identifiera från vilket instrument ljudet kommer. Ett ljud utan övertoner låter inte roligt, det låter som en signal från en frekvensgenerator.

Övertonernas sammansättning varierar. En del instrument ger mera av en t.ex. andra gradens övertoner, medan andra ger mera av t.ex. tredje gradens övertoner och en tredje har en kraftigare grundton i relation till övertoner.

Så ja, en Les Paul 59 genererar övertoner, men det gör alla andra gitarrer också. Annars skulle de låta lika.

------
Dom låter alla lika

Men du förstår väl att just 59 flametopparna har lite extra bra övertoner i förhållande till andra gitarrer[:)]

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

25 Jul 2010, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

Men du förstår väl att just 59 flametopparna har lite extra bra övertoner i förhållande till andra gitarrer[:)]

A-ha! [:)]

Vad gör dessa övertoner till extra bra? [;)]

------
Dom låter alla lika

25 Jul 2010, 10:50
Profile

Det är det som kallas, eller snarare är en del av, timbre (klangfärg på svenska).

25 Jul 2010, 11:15
Profile

Ocku wrote:

Haraldrig wrote:

A-ha! [:)]

Vad gör dessa övertoner till extra bra? [;)]

------
Dom låter alla lika

Hypen och prislappen.
Så är det med alla gitarrer.

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

25 Jul 2010, 11:41
Profile ICQ YIM WWW

Jyda wrote:

Stout wrote:

Det är det som kallas, eller snarare är en del av, timbre (klangfärg på svenska).

Tack, timre och klangfärg.... då förstår jag sammanhanget.

25 Jul 2010, 13:15
Profile ICQ WWW

Sedan är det så att alla gitarrer som säljs på Blocket tydligen är överdjävulskt bra med hejdlöst mycket övertoner. Åtminstone skriver alla det i sina annonser.

25 Jul 2010, 23:44
Profile ICQ YIM WWW

Sedan är det så att alla gitarrer som säljs på Blocket tydligen är överdjävulskt bra med hejdlöst mycket övertoner. Åtminstone skriver alla det i sina annonser.

Då vet man åtminstone vad man inte ska köpa.

Övertoner funkar lite som matingredienser; det blir inte gott av att sätta så mycket som möjligt av allt. Det blir gott om det finns lämplig mängd av vissa ingredienser.

Övertoner kan t.ex. gröta till ljud ordentligt.

------
Dom låter alla lika

03 Aug 2010, 09:35
Profile

Quote:

Tror man talar om olika saker här , övertoner är för mig lika med flageoletter och dessa får man fram med plektrumteknik på vilken Epi som helst.

På 50-tals LP brukar man tala om 'expanded note' eller 'extended note' vilket menas att efter man tagit en ton på greppbrädan så känsn det som den ökar i intesitet istället för att direkt avta.

det är ganska tydligt på vissa gitarrer och väldigt tilltalande.
Nästan som att du spelar med vibrato fast du inte gör det.
Jag tror det beror mycket på de gamla Brazboards....

Även klang och 'sustain' är ord som ibland missbrukas lite ibland , oftast menar man med klang ton vid öppen sträng och sustain ton vid nedtryckt sträng. En gitarr kan ha det ena bra men det andra mindre bra.

Tunga båtankare från slutet av 70´s kan ha ruskigt bra sustain....
men förfärlig klang på öppen sträng.

03 Aug 2010, 10:15
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Quote:

Tror man talar om olika saker här , övertoner är för mig lika med flageoletter och dessa får man fram med plektrumteknik på vilken Epi som helst.
<u>
På 50-tals LP brukar man tala om 'expanded note' eller 'extended note' vilket menas att efter man tagit en ton på greppbrädan så känsn det som den ökar i intesitet istället för att direkt avta</u>.

Även klang och 'sustain' är ord som ibland missbrukas lite ibland , oftast menar man med klang ton vid öppen sträng och sustain ton vid nedtryckt sträng. En gitarr kan ha det ena bra men det andra mindre bra.

Det krävs väl något i stil med brott mot de fysiska naturlagarna i raden av argument för att Burstbrothers ska nå sitt mål på en miljon dollar[:)]

03 Aug 2010, 13:24
Profile ICQ YIM WWW

En (stål)sträng spänd mellan två punkter ger EN grundton + en hiskeligt massa över- (och under-)toner.
Fäster man dem i en kropp och hals kommer konstuktionens ALLA delar att påverka ALLA toner (frekvenser) genom att dämpa eller förstärka dessa. Matrial i kropp och hals, skallängd, form på kropp, ytbehandling, vikt, håliheter, mikrofoner (och alla dess möjligheter till kombinationer)etc etc...
Timbre eller klangfärg---

F.ö. gäller detta för ALLA instrument. En fagotts 440Hz låter inte som ett pianos 440Hz eller trumpetens 440Hz....

b

04 Aug 2010, 21:50
Profile

Mike Leaf wrote:

Quote:

På 50-tals LP brukar man tala om 'expanded note' eller 'extended note' vilket menas att efter man tagit en ton på greppbrädan så känsn det som den ökar i intesitet istället för att direkt avta.

Jo, det verkar som att min fråga misstolkades men att du förstod vad jag menade. Det var svaret på extended note som jag var ute efter. alltså, den sjungande tonen efter anslag, jag råkar ha en sån på två LP:s och båda har BRW-brädor.

04 Aug 2010, 23:11
Profile ICQ WWW

Jag brukar liknade vid luft & trä i sjunget i instrumentet, så för mig är det akusiskt fenomen som återspeglar sig i det förstärkta ljudet
Har haft turen att spela på prektiskt taget allt t.e.x. 58á LP´s & Ves´s, där det funnits en viss klang som bara är där.

It´s all in the ears of the beholder

http://www.myspace.com/jonasedler
http://www.myspace.com/basementaudiosystem
http://www.myspace.com/eldghost
http://www.myspace.com/johancottino
http://www.myspace.com/jadeloners

10 Aug 2010, 05:09
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]