View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 22:40

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Olika volym humbucker TS-800 
Author Message

Post Olika volym humbucker TS-800
Har en Aria Pro II TS-800 Thorsound där jag rivit ut allt och bara behållt orginalmickarna, trelägeskontroll där mickarna då får dela på bara en volympot och en tonkontroll. Allt funkar som tänkt utom att stallmicken har lägre volym. Trådar från humbuckers är jord, vit, grön, svart och röd. Körde röda som signal och lödde ihop den svarta med jorden och isolerade den vita och gröna. Gjorde samma på båda micker men kanske jag skulle kasta om ordningen på stalmicken d,v,s löda ihop röda med jord och ta den svarta som signal så att det blir olika melan mickarna. Vetta tusan!

"Det är aldrig försent att ge upp"

05 Oct 2010, 19:32
Profile WWW

Jag gråter inombords när jag läser detta :(
Du vet väl om att Aria Pro II TS-800 är en sjukt ovanlig gitarr utanför Japan, och även där växer de inte på träd... Hoppas du sparat all originalelektronik :)

Angående "felet" med elektroniken vette tusan faktiskt. Kolla lödschema på Dimarzio, för originalmickarna i TS-800 är Dimarzio Super Distortion.

(btw, hör av dig om du vill sälja förutsatt att du har alla originalgrejor kvar) [8D]

05 Oct 2010, 21:34
Profile

Japp all elektronik är kvar har bara lött om på befintliga pottar och lött löst alla onödiga kablar och inga nya grejer istoppat inte ens en liten skruv. TS-800 vet jag är extremt ovanlig men ingen ville betala ett rimligt pris när jag försökte sälja den så därför modifierade jag efter behov (utan att förstöra nått för framtiden) men den går ju att skruva tillbaka i orginalskick för den som är kunnig utan minsta problem. Kändes som fel att göra nått tokigt med just den gitarren. Den också i ett fantastiskt bra skick!

Har också en TS-600 Trisound som jag byggt om med berått mod och installerat P90 mickar den blev fantastisk att spela på och vilket sound. Att jag modifierade den på det sättet var dels att just den gitarren hade en del skado och det fattades lite oginaldelar. Så på den guran är jag skyldig på alla punkter [;)]

By the way så löste sig volymproblemet när micken fick åka upp ett snäpp. Den låter sjukt bra och aldrig hört sådan strängseparation förut.

Tack för tipset om mickarna [:D] Tyckte väl att det var bra drag i mickarna! Vill nån köpa guran med alla orginaldelar + lite extra delar från en TS-600 så är jag öppen för förslag [:p]

05 Oct 2010, 21:46
Profile WWW

Tack för tipset om mickarna [:D] Tyckte väl att det var bra drag i mickarna! Vill nån köpa guran med alla orginaldelar + lite extra delar från en TS-600 så är jag öppen för förslag [:p]

Mail i lådan :D
(Glömde fråga om (del)byten är intressanta, så det får du gärna svara på i mailet med)

07 Oct 2010, 23:40
Profile

Jag har exakt samma gitarr,å där funkar allt enl plan.

Om du vill tar jag gärna ett gäng bilder till dig samt ritar av schemat så du kan få den som det var tänkt en gång igen.

De ÄR inte speciellt "meck vänliga" under locket...det e ett som e klart.
Samma system sitter hur som helst i ett antal av Arias gitarrer å iom det e det inte så besvärligt som det ser ut.

Har tex exakt samma system i min Gerry Cott.(å där sitter samma mickar som i 600an i sin tur,dvs Proto III)

jesper@gofastparts.se

10 Oct 2010, 14:26
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]