|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Hjälp med värdering, Höfner fiolbas
| Author |
Message |
|
disktant
|
 Hjälp med värdering, Höfner fiolbas
Har en Höfner fiolbas som jag tänkt sälja har dock väldigt dålig koll på vad kan kan få för den halsen av och lagad av Arvidson har jag för mig Bilder finns här http://www.dropbox.com/gallery/2522158/1/bas?h=91c14c[url="http://www.diskant.se"]  [/url]
|
| 20 Apr 2011, 21:06 |
|
 |
|
swebamse
|
Tyvärr verkar marknaden för "Beatles Basar" vara mättad och prisena har sjunkit drastiskt senaste 10 åren. Det som idag efterfrågas är möjligen årsmodeller före 1964, samt basar i mycket fint skick. En halslagning behöver inte betyda att basen är sämre, men drar ner priset rejält. Nu vet jag inte årsmodell på din, men om du räknar med att få den såld relativt smärtfritt tror jag tyvärr att du måste börja så lågt som runt 6-7000. Dom flesta annonserars ut till betydligt högre fantasipriser.... men merparten av dem förblir också osålda. Det är en sak vad man anser att en gitarr är värd....och en annan vad man kan få ut för den. Lägg ut på Tradera med ett utropspris på 6000 och ett reservationspris på 7-8, så får du se vart det hamnar Den sista dåren är inte född än 
|
| 21 Apr 2011, 09:09 |
|
 |
|
I-Me-Mine
|
Håller med swebamse i det mesta. Möjligen tycker jag att värderingen är aningen pessimistisk. Det faktum att det mesta tyder på sen '64 i ditt fall skulle jag nog ändå drista mig till att jacka upp priset ett par tusen. Tycker nog att du borde kunna få ut åtminstone runt 12'. Fast, iofs, avsaknad av plektrumskydd samt halslagning... Säg mitt i mellan mitt bud och swebamses...[8D] 6000-7000, då talar vi om dom avskyvärda '67-'68 och framåt. Med stooor kontrollplatta och en hemsk "biltema" switch för ngn inbyggd bas-boost [xx(] Inte helt lätt att åldersbestämma dessa basar då samma årsmodell kunde byggas enligt olika specar. Eller snarare, man plockade på diverse komponenter (mick-kåpor, tail piece, kontrollplatta etc) lite hipp som happ.
Tycker att det mesta på din bas pekar på '64 specar (raised logo, neck binding, medellångt tail piece). Kontrollplattan ser emellertid ut som den lite bredare som kom under '65. Det som förbryllar mig lite är halsen. Antingen så är det väldigt bra matching mellan träbitarna. För mig ser det nästan ut som en 1 piece neck?!? Dock, tittar man noga på bilden på huvudets baksida finns tendens i ådringen till att det trots allt är en 3-piece, och allt stämmer då igen.
|
| 21 Apr 2011, 10:51 |
|
 |
|
swebamse
|
Vet inte om det är din bas som redan ligger ute på tradera? Den är satt i ett utropspris på 10 000 och ingen har hittills budat på den. Jag har själv tre st... en 56:a, en 63:a och en 65:a samtliga köpta oförskämt billigt..... alla betydligt under 10000. Har funderat på att göra mig av med en eller två av dem, men priserna är för dåliga just nu så jag ligger kvar med dem. Om du inte behöver sälja skulle jag råda dig att ligga på den något år så får man se vad som händer med prisbilden. Den sista dåren är inte född än 
|
| 21 Apr 2011, 11:05 |
|
 |
|
Haraldrig
|
En sån här bas slänger man under sängen och väntar på att McCartney ska dö!
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 21 Apr 2011, 15:11 |
|
 |
|
disktant
|
Haraldrig wrote: En sån här bas slänger man under sängen och väntar på att McCartney ska dö!
Den har legat bra länge nu, han vägrar ju att dö [url="http://www.diskant.se"]  [/url]
|
| 21 Apr 2011, 21:00 |
|
 |
|
disktant
|
swebamse wrote: Nu vet jag inte årsmodell på din
Inte jag heller, fick tips tidigare om att kolla stämplingen på kretskortet, det är märkt 65 så det kan väll vara en 65:a ? [url="http://www.diskant.se"]  [/url]
|
| 21 Apr 2011, 21:13 |
|
 |
|
Thomas
|
Att datera en 500/1 bas är nästan omöjligt, finns vanligtvis 4 olika sätt.
1, en generell överblick på basen, delar och andra olika saker kan skvallra om ungefärlig ålder. Brukar röra sig inom 1 års tidsram. Eftersom din har "raised logo", stor kontrolpanel, "staple" mickar, ser inte riktigt, men det påminner om en kort stränghållare. etc vilket gör det till en -65.
2, mickar. Detta är det man kan kolla på allra först. 500/1 basen hade "bar" 1958-59, "toaster" 1960-61, "staple" 1963-67 och "blade 1967-70" pickuper. (många olika varianter av dessa fanns, tex "staple" med hel kåpa som på de som alla kallar idag "Cavern" modellen.
3, kontollpanelens potar. Skruva loss kontrollpanelen titta på markeringarna på pottarna. Det brukar stå 6 siffror. 250K XXX. Det första är då värdet på potten, det andra är tillverknings datum för potten. Med andra ord inget exakt datum för basen. Men en generell fingervisning. Tex, 241 det betyder då. Vecka 24 år 1961 eller 1971, då får man titta på vilka mickar etc för att bestämma vilket årtionde det gäller.
4, datum på locket. Ofta skrev de ett datum när de byggde kroppen på lockets insida. Det kan du se genom att 1, skruva bort kontrollpanelen och titta med en liten spegel. 2, skruva bort kontrollpanelen och jacket för att titta in genom jackets hål och titta vid bas E strängen vid stallet ca. Där står ett datum. Tänk på att datumet kan vara skrivet på olika sätt och att tyskarnas 1 har en lång flagga som påminner om en 7a.
Eftersom det är 1961-tidiga 1964 basarna är det folk vill ha så blir värdet lägre. Nu är jag inte så insatt i 500/1 basarna längre så jag ska inte uttala mig alls om det hela. MEN man får betydligt mer i USA för dessa basar än här hemma.
|
| 22 Apr 2011, 12:46 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|