View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 15:26

Reply to topic  [ 5 posts ] 
KEY TONE ..??? 
Author Message

Någon som känner till ett gitarr fabrikat "Key Tone"
En orkester gitarr av kvalite "Extra prima"
Renoverades åt mig av en gitarr guru vid namn Sven Arne Lindqvist
på -80 talet .
Någon förutom jag själv som vet/kan något om fabrikatet och ev. vem
Lutiern : Sven Arne Lindqvist är, (bor i Göteborg och är idag 91 år)

23 May 2011, 01:27
Profile ICQ WWW

Kul! En forna flickvän hade en sån som jag alltid lirade på när jag kom åt. Och för ett par år sen såg jag en på Hellstone. Jag tror dom ville ha runt 16000kr (inte helt säker dock). Fina guror om man kan få vettig stränghöjd och setup.

23 May 2011, 09:27
Profile

Det är levin byggen.
Vintage guitars Rikard Magnevill är duktig på dom där.

23 May 2011, 21:36
Profile ICQ WWW

Sven Arne Lindqvist var en av dom duktiga gitarrmakare som fanns hos
Levin Fabriken fram tills det att dom lade ner verksamheten 80/81.
Han började hos Levin som ung grabb och lärde sig yrket den långa vägen.
Han renoverade en Key Tone mod. Barney Kessel åt mig, fick tag i den efter att ha sett den bland en massa bråte i en skräpboda...halshälen var utavslagen och ett tappert men misslyckat försök att laga den med en 5" spik gjorde att den hamnade åt förgängelsen......kroppen hade ett antal hål i sargerna, stora som en kronor...alla cellolack hade utav väder och vind krackelerat så att man kunde med nageln få bort stora sjok
utan större problem....när detta inträffade så hade Levin Fabriken låst portarna för ett antal år sedan.....efter mycket detektivarbete dels med dom från Levin som nu var verksamma hos "Gitarren" i Göteborg och med Göran Levin him self som tipsade (gav mig tel.nr) mig om Sven Arne som den som kunde göra en gitarr av brädhögen jag hade.
Men så lätt var det inte att få Sven Arne i snickartagen igen..."Nä
jag har inte rätt verktyg...Jag är pensionär" osv osv...men han hade missuppfattat mig och trodde att det var en vanlig Levin gitarr jag vela engagera honom med , när jag nämnde Key Tone blev det annat ljud i skällan....han berättade att Levin fått bygga ett antal gitarrer åt Gibson på licens under kriget då "spelträ" var svårt att få tag på under rådande krig, men dom fick ju naturligtvis inte heta Gibson så man döpte dessa gitarrer till Key Tone.
"Nåväl du kan ju skicka ner den...men jag lovar ingenting"
Jag ska inte göra en lång historia längre utan kan berätta att gitarren jag fick tillbaka kunde skådas under mikroskåp och ändå inte avslöja vart Sven Arne hyvlat täljt...den var i samma skick som den en gång på 40 talet var i då den såldes ny hos
Sture Lundmark/Hagströms Musik i Gällivare.
Var in på "Ratsit" och skrev in "Sven Arne Lindqvist" för att kolla om han fortfarande finns i livet...och det fanns han 91 år gammal, tänk om man kunde en vindpust av vad den gubben kan.

23 May 2011, 23:01
Profile ICQ WWW

25 May 2011, 01:01
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]