View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 02:46

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Blir allt gammalt vintage? 
Author Message

Post Blir allt gammalt vintage?
Jag ser hela tiden gitarrer och relaterade produkter ute på olika säljsidor till priser vilka jag ser som osannolika och rent ut oförskämda ibland. Blir alla gamla prylar med någon sorts automatik värda mera och förtjänar att kallas för vintage?

Som jag ser det så är vintage ett av de mest missbrukade uttrycken i brukligt tal om instrument och kringutrustning idag. Skräp blir aldrig vintage och bör därför inte bjudas ut för belopp i orimlighetens marginal!

Många säljare tycks anse att allt gammalt är bra och att dessa förtjänar att kallas för vintage varför man sätter priset därefter. Vanligtvis så straffar det sig eftersom man inte blir av med produkten till begärt pris, man får helt enkelt inte sälja eller också så får man gå ned på priset.

Eller var tror och tycker ni....?
//BoB

03 Sep 2011, 22:50
Profile

Håller med, såg inte för så länge sedan en Hagström Viking för 45 000 kr.
Det är inte sunt förnuft som sätter priset verkar det som, utan girighet.
Men å andra sidan ...det är inte köparen som sätter priset, men han har i alla fall möjlighet at tacka nej....Vintage eller inte..ockerpriser gör att dom kommer att säljas som antikviteter, inte Vintage av långt framtida generationer. :twisted:

04 Sep 2011, 08:33
Profile ICQ WWW

Post Re: Blir allt gammalt vintage?
Hej.

I vissa fall har det gått för långt tror jag, för något år sedan gick en LP sent 50-tal för över 1.5 miljoner Kr och det var ingen
kändis som ägt den, det är lite väl mycket för något kilo mahogny och Lönn samt några magneter o lite koppartråd. Nu finns
det inte så många som överlevt från den tiden men ändå lite väl mycket. Jag tror inte de som i dag är tonåringar är så intreserade
av dessa gamla instrument när de blir lite upp i åren.

Mvh,
26rednef

04 Sep 2011, 17:35
Profile

Vore ju ännu konstigare om bara vissa saker blev vintage.....
Sen är det väl som med allt gammalt skräp att det som styr priset är tillgång och efterfrågan :wink:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

04 Sep 2011, 18:17
Profile WWW

.

Last edited by Mike Leaf on 05 Sep 2011, 14:29, edited 1 time in total.

05 Sep 2011, 08:07
Profile ICQ WWW

Ordet vintage använder man i en annons när man vill sälja något skit som inte är bra men ändå få bra pengar.

Att Fenders och Gibsons guldår skulle vara 50-60tal är ren bullshit.
Det finns hur många döda surdegar som helst från den tiden.
Generellt var genomsnittskvaliteten jämnare på den tiden men en bra 80-tals Les Paul är lika bra som en bra 59'a Flametop.
Såvida man inte spelar med för liten penis förstås.

05 Sep 2011, 14:18
Profile ICQ YIM WWW

Jag misstänker att kvalitén på gitarren inte gör någon större skillnad om man tar sig för att spela med den kroppsdelen, och detta alldeles oberoende på storleken :wink:

05 Sep 2011, 21:22
Profile

Detta måste vara vintage (Gibson) :shock:

http://www.antiquetoycollections.info/p ... sp?cat=237

06 Sep 2011, 20:15
Profile

Hej.

Kvalitet är rätt intressant, går man tillbaka till tidigt 60-tal var det knappt möjligt att spela på vissa instrument av icke kända märken,
man var mer eller mindre tvungen att köpa de stora märkena för att få något som var i närheten av kvalitet, men detta gällde mest för
de sk. el-plankorna som av många musiker ansågs vara leksaker och inga riktiga instrument och kvaliteten var där efter. Min första
el-gitarr var en Höffner Club 50 den var ingen höjdare, nästa var lite bättre, Fenton Weill Dual Tone och sen en Stratocaster riktigt bra gitarr.

Mvh,
26rednef

08 Sep 2011, 14:19
Profile

Nej, allt gammalt blir inte vintage. Tyvärr har många missuppfattat ordet och tror att det är en synonym till gammal, men i ordets innebörd ligger även att det ska vara en produkt av hög kvalitet. De allra bästa instrumenten som överlever till en hög ålder blir vintage, resten blir bara gamla instrument.

09 Sep 2011, 06:20
Profile ICQ YIM WWW

Ja, det är ju precis samma sak som med s.k. vintage wines. Är det av hög kvalitet och har vunnit något på lagringen så kan det kallas vintage. Annars är det bara riktigt jävla gammalt vin, och vem fan vill dricka det?

13 Sep 2011, 15:13
Profile

Alla har nog sin egen uppfattning om vad som klassas som vintage, den största missuppfattningen är dock nog att de klassiska vintage prylarna alltid är bra/bättre.

17 Sep 2011, 18:29
Profile

vismbr wrote:
den största missuppfattningen är dock nog att de klassiska vintage prylarna alltid är bra/bättre.

Intressant, kan du utveckla det lite ?

Vad har du ex för egen erfarenhet av instrument och förstärkare från 50-60 talet?
För någonstans måste du ju ha bildat dig denna åsikt, och vad exakt är missförståndet?

18 Sep 2011, 10:24
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
vismbr wrote:
den största missuppfattningen är dock nog att de klassiska vintage prylarna alltid är bra/bättre.

Intressant, kan du utveckla det lite ?

Vad har du ex för egen erfarenhet av instrument och förstärkare från 50-60 talet?
För någonstans måste du ju ha bildat dig denna åsikt, och vad exakt är missförståndet?

Jag tycker mig ofta läsa och höra tankegångar att allt som är vintage per automatik är riktigt bra. Faktorer som vad som skiljer olika årgångar åt, alla exemplar är inte likvärdiga etc etc tycks falla bort hos okunniga angående vintage. "ju äldre, ju mer vintage, desto bättre".

Vad gäller mina instrument så äger jag
LP Goldtop -68
LP Custom bb -76
SG Standard -74

SGn är den som sticker ut och verkligen sopar banan med allt annat som jag provat, båda Les paulerna låter självklart kanon men det är likvärdiga många 90talar som jag provspelat.

Det enda jag egentligen ville ha sagt är att jag inte är överens med "vintage alltid bättre än icke vintage".

18 Sep 2011, 15:52
Profile

vismbr wrote:
Det enda jag egentligen ville ha sagt är att jag inte är överens med "vintage alltid bättre än icke vintage".

Håller med där, dock tycker jag man hittar få dåliga ex bland -50-60tals Gibson och Fender men de finns. -70talare får man istället leta för att finna de bra exen men de finns också (ja jag generaliserar och vissa kommer att gå i taket nu). Det trista är när folk betalar grova pengar för t.ex. en "vintage" strata -79 i tron att de ska få en bra stratocaster. :roll:

19 Sep 2011, 08:52
Profile

Blir allt gammalt vintage?

Måste svar nej på den frågan, för om det vore så då borde gumman vid det här laget vara vintage och eftertraktad. :lol:

21 Sep 2011, 11:42
Profile

Saxat ur ordbok: "Vintage är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet".

Så var det med det. Gammalt OCH bra.

23 Sep 2011, 16:01
Profile

För att svara på rubriken:

Svar: JA

Var inne på Helgeshåla för några månader sen och passade på o fråga om min Gibson från 80, och fick lära mig att när något är äldre än 30 år så räknas det som vintages.

23 Sep 2011, 17:09
Profile

Amp Healer wrote:

Var inne på Helgeshåla för några månader sen och passade på o fråga om min Gibson från 80, och fick lära mig att när något är äldre än 30 år så räknas det som vintages.

Näää..... finns nån sån regel för veteranbilar , men inte för gitarrer

Den kan vara vintage för dig om du vill!

Men de flesta som håller på med gitarrer håller åren före 1970 som 'Vintage' , dvs innan massproduktionen tog fart , de riktiga 'talibanerna' drar gränsen redan vid 65 för Fender och 60 för Gibson...

Personligen kan jag sträcka mig till 75 ......

Men den gränsen flyttar sig aldrig när åren går.

24 Sep 2011, 14:14
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Amp Healer wrote:

Men de flesta som håller på med gitarrer håller åren före 1970 som 'Vintage' , dvs innan massproduktionen tog fart , de riktiga 'talibanerna' drar gränsen redan vid 65 för Fender och 60 för Gibson...

Nu missförstog du nog vad jag skrev.
Personligen har jag egentligen ingen åsikt när det gäller 'Vintage' mer än att jag tycker hela marknaden runt gamla stärkare är hysterisk och saknar kompetens.

Jag berättade bara vad Janne sa till mig, och något jag inte hört innan.
Sen är ju Janne enligt mitt förmenade en kunnig person, så jag har inte frågasatt det.

24 Sep 2011, 15:18
Profile

Mike Leaf wrote:
Amp Healer wrote:

Vilken djävla tur, då är min '74 LP Custom vintage ju! 8)

24 Sep 2011, 16:53
Profile WWW

kjelle wrote:

Efter Nashville fabriken öppnade Juni 75 , och man producerade 100.000 customs på 5 år, dessutom med lönnhalsar så tycker jag inte man kan kalla dessa 'vintage' längre, det är min personliga åsikt, och jag har ändå haft några bla en 79 custom...

25 Sep 2011, 14:05
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:
Personligen har jag egentligen ingen åsikt när det gäller 'Vintage' mer än att jag tycker hela marknaden runt gamla stärkare är hysterisk och saknar kompetens.

Tja.... man betalar ju för att man vill ha det, inte för att det är konstruerat bättre
gamla stärkare låter bra, jag vet inte varför, det kan du kanske tala om?
eller hur menade du?
Quote:

Jag berättade bara vad Janne sa till mig, och något jag inte hört innan.

Man hör en massa lustigheter så fort ordet 'vintage' eller 'relic' nämns
alla har sin egen idé

25 Sep 2011, 14:09
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
kjelle wrote:

Efter Nashville fabriken öppnade Juni 75 , och man producerade 100.000 customs på 5 år, dessutom med lönnhalsar så tycker jag inte man kan kalla dessa 'vintage' längre, det är min personliga åsikt, och jag har ändå haft några bla en 79 custom...

Gibson har varit vänliga nog att svara på min serienummerförfrågan, och den är tillverkad i Kalamazoo 1974. Det är en 20th anniversary Custom, låter helt OK.

25 Sep 2011, 16:04
Profile WWW

Mike Leaf wrote:

Ha ha ha :lol: :lol: :lol: det där säger allt!!

26 Sep 2011, 13:08
Profile

Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:

Ha ha ha :lol: :lol: :lol: det där säger allt!!

Ja du , jag gör ett nytt försök att besvara frågan , det förra tog jag bort när jag tyckte
det var lönlöst att försöka ge ett seriöst svar beroende på posten efter.

Får se om det blir samma nedtrampning denna gång

det finns ju en massa åsikter kring det här , 'vintage är SKIT' , 'vintage är överprissatt'
allt som blir 30 år är vintage, så min 81:a fyller vintage nästa år!

Osv,,,, Osv.....

Wikipedia länkar , you name it. I have seen and heard it all :wink:

Men om du går till facklitteraturen gällande de amerikanska märkena som startade med elgitarrer , eller
frågar samlare i Usa som Whitrock, Slubowski mfl, handlare som George Gruhn som är en auktoritet, eller företagen själva
(Gibson Fender) så träder ett mönster snart fram, man bedömer 'vintage' efter de kriterier jag skrev, dvs den 'golden age' som var innan storföretagen (Cbs och Norlin) tog över och ändrade det mesta.

Den tidsgränsen flyttar sig inte nämnvärt

Sen kan man ju tycka vad man vill om både definitionen och prylarna i sig, eller att en 88 Ibanez är 'vintage'.

'Ibanez vintage' :)

När dessa diskussioner kommer upp är det nästan alltid någon som INTE gillar att en del grejer kostar det dom gör trots att doim inte är VÄRDA det i PRAKTIKEN.

Är alla gamla grejer automatiskt 'bra och åtråvärda' och av en 'fin årgång' ? , nej självklart inte.

Alla typer av generaliseringar tenderar att bli felaktiga , '70-talare är sämre än 80-talare' osv...

26 Sep 2011, 16:42
Profile ICQ WWW

Nej!
Vintage= gammal, erkänt bra & eftertraktad årgång.
Vad säger dictionary.com?
http://dictionary.reference.com/browse/vintage
Arméns skitiga "långa kort" kommer aldrig att bli vintage - gamla, men inte vintage ........ eller är det någon som drömmer sig tillbaka & önskar sig ett par?

29 Sep 2011, 15:39
Profile ICQ YIM WWW

PGW wrote:
Nej!
Vintage= gammal, erkänt bra & eftertraktad årgång.
Vad säger dictionary.com?
http://dictionary.reference.com/browse/vintage
Arméns skitiga "långa kort" kommer aldrig att bli vintage - gamla, men inte vintage ........ eller är det någon som drömmer sig tillbaka & önskar sig ett par?

Kort sagt - Ibanez vintage!

29 Sep 2011, 16:10
Profile

Vinyljunkie wrote:
Kort sagt - Ibanez vintage!

:mrgreen: :mrgreen:

29 Sep 2011, 16:18
Profile ICQ YIM WWW

Blir allt vin som produceras per automatik en bra årgång att satsa på? :wink: En Fender strata från -79 eller däromkring är väl inte mycket märkvärdigare än en flaska Åkesson från samma tid? :mrgreen:

29 Sep 2011, 21:01
Profile
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next