View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 12:37

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Guild... i Sverige? 
Author Message

Post Guild... i Sverige?
Kommer få en ganska trevlig näve pengar i augusti och jag har suktat efter en vintage Guild i ett år nu, så kanske att man ska slå till i sommar.

Vad jag allra helst vill ha är en Aristocrat(M-75), varianten med P90(Guilds variant) som gjordes mellan 57-65 eller något sådant.
Ett annat alternativ är en Slim Jim(T-100).

Vad ligger den svenska prisbilden på och är det ens lönt att försöka leta i Sverige?

29 Jun 2011, 23:15
Profile

Man får nog anta att utbudet på så pass specifika modeller är rätt begränsat i Sverige. De enda vintage-Guilds som jag sett i butik den senaste tiden är Jams:
http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrel/A51546/
http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrel/A4028200/

Och Tiptops:
http://www.tiptop.se/tiptop2010/tillsal ... yes&hc=132

30 Jun 2011, 00:23
Profile ICQ WWW

OT

Vad surt det är att Tiptop säljer sina kinaguror som 'Gibson' blandat med riktiga

<i>"Gibson ES-335 Dot COPY (=kopia) by Shine""]

För övrigt en massa faktafel, hade inte vart på hans sida på ett tag , nu förstår jag varför.

30 Jun 2011, 09:43
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

OT

Vad surt det är att Tiptop säljer sina kinaguror som 'Gibson' blandat med riktiga

<i>"Gibson ES-335 Dot COPY (=kopia) by Shine""]

För övrigt en massa faktafel, hade inte vart på hans sida på ett tag , nu förstår jag varför.

Även Rickenbackerbaskopiorna (som förvisso är väldans bra) listas under Rickenbacker-sektionen.

Han känns väldigt mycket hästhandlare när man hälsa på tycker jag. Lite synd, för han har ett coolt utbud.

/D

30 Jun 2011, 11:19
Profile ICQ WWW

När jag var på jakt efter en sådan hade Mabass i Karlskoka ett par stycken.

Man får ringa dit och kolla för de har ingen fungerande hemsida att handla från.

Köpte själv en CE100 Capri av en trevlig bojare. Den har Franzmickar och är helt underbar. Lycka till med jakten.

02 Jul 2011, 22:24
Profile

Ett angenämt problem...lycka till med att hitta guran [:)][;)]

02 Jul 2011, 23:49
Profile ICQ WWW

När jag var på jakt efter en sådan hade Mabass i Karlskoka ett par stycken.

Man får ringa dit och kolla för de har ingen fungerande hemsida att handla från.

Köpte själv en CE100 Capri av en trevlig bojare. Den har Franzmickar och är helt underbar. Lycka till med jakten.

Tackar för tipset, jag får höra med Mabass när det väl blir dags.

dimman wrote:

Ett angenämt problem...lycka till med att hitta guran [:)][;)]

Angenämnt vet jag inte, svårt att hitta ju och man vill helst ha haft den redan förra månaden [:D]

03 Jul 2011, 14:10
Profile

Det finns i a f minst EN Slim Jim därute nånstans. Jag hade nämligen en som blev stulen ur en buss på tidiga 80-talet..en cherryburst eller vad man nu ska kalla det, tror det måste ha varit en 61:a. Kuriosa: jag köpte den av en bokhandlare i finska Österbotten för 400:-, i bef skick. Utan strängar. Hade ingen aning om vad det var för gura. Då.

Lycka till i sökandet!

21 Jul 2011, 10:47
Profile

Det finns i a f minst EN Slim Jim därute nånstans. Jag hade nämligen en som blev stulen ur en buss på tidiga 80-talet..en cherryburst eller vad man nu ska kalla det, tror det måste ha varit en 61:a. Kuriosa: jag köpte den av en bokhandlare i finska Österbotten för 400:-, i bef skick. Utan strängar. Hade ingen aning om vad det var för gura. Då.

Lycka till i sökandet!

Vilken tråkig historia. Riktigt tråkigt att du blev av med den. [:(]

Tack, jag misstänker att tur är något som kan behövas, speciellt om jag ska ha tag i en Aristocrat som jag har råd med.

21 Jul 2011, 15:06
Profile

Var sugen på en CE-100 Capri häromveckan. Men USD.1000 i utgångsläget på Ebay-USA tyckte jag var lite väl högt. Kollade lite gamla säljannonser och 400-500 dollar i utgångsläget såg vanligare ut. Och klarar den verkligen jämförelsen med en Gibson ES175?

Var jag för snål?

22 Jul 2011, 02:15
Profile

Att köpa en vintagegitarr på nätet är alltid en chansning, du vet inte riktigt om du gillar den föränn du håller den i näven, och det kan finnas dolda 'issues' etc...

Men att hitta en så gammal Guild här i Sverige som är straight är kanske så svårt att det är bara Ebay som gäller.

Du bär ju fundera på vad som är viktigast , rätt gitarr eller rätt pris?

Om man hittar det ex man verkligen vill ha kan jag inte se att ett par tusenlappar upp eller ned skulle vara avgörande.

Oftast finns det en anledning till att priset är högre och 'startpriset' betyder egentligen ingenting på Ebay , annat att det är en indikator på ungefär vad säljaren förväntar sig att få.

Kolla istället på 'completed listings' om du vill se vad dom säljer för. Enda orsaken att många i USA säljer internationellt är att vi betalar lite mer än amerikanerna.

Betala alltid med Paypal så är du skyddad som köpare, alla Ebay säljare måste acceptera PP , men försöker ofta i efterhand att övertala vinnaren att istället betala med 'money order' etc, det ska man inte gå med på.

22 Jul 2011, 11:49
Profile ICQ WWW

Halvkapning, men dock Guildkoll....
Var sugen på en CE-100 Capri häromveckan. Men USD.1000 i utgångsläget på Ebay-USA tyckte jag var lite väl högt. Kollade lite gamla säljannonser och 400-500 dollar i utgångsläget såg vanligare ut. Och klarar den verkligen jämförelsen med en Gibson ES175?

Var jag för snål?

På Ebay och andra auktioner brukar jag notera ett maxbelopp vid datorn. Det är lätt att dras med när auktionerna går mot avslut. Är det gitarrer så finns ofta reviews för att jämföra andras åsikter om instrumenten.

Det är nog inget jättesug efter Guild CE-100. Jag hittade noteringar hos USA-handlare där de sålts för $700-800. Den jag såg var en udda lefty och inget bra skick.

Guild, ja det kan ju vara kul med något annorlunda. Lefties har ingen större marknad så man får vara beredd på att behålla. Marknaden är rätt begränsad i Sverige.

Såg en Guild orkestergitarr i ett Rod Stewart program förra helgen, och blev jättesugen. Men ändå inte tillräckligt.

Precis som trådskaparen blir det lite extra kontanter i höst. En gitarr till kan ju vara kul, men pengarna brinner inte direkt i fickan.

22 Jul 2011, 14:25
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]