View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 00:59

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Laney Klipp 
Author Message

Har fått ett byteserbjudande på en Laney Klipp 60w topp från tidigt -70 tal. Jag har ingen erfarenhet av dessa toppar.
Är de något bra? Vad är de värda om de är original och i bra skick?

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

22 Jul 2011, 15:40
Profile ICQ YIM WWW

Bytte för 1,5 år sedan min 100W klipptopp+ 70-tals Laneylåda (ej originalelement)+ hemmabyggd fyrtolva med McKenzieelement mot en blackfacemoddad Fender twin 74:a. Så värdet på toppen kanske ligger runt 4000-6000 (men de är inte lättsålda, jag försökte nån gång innan bytet blev av).
Har för mig att Folkesson hyllar Klipparnas konstruktion.
Problemet med dem är Klippfunktionen (fuzzfunktionen) inte låter bra. Men slår man av den och så vrider upp till 8-9:an på volymen så låter den finemang (a la 70-talsMarshalls utan master), men då uppstår nästa problem- det är vansinnigt högt.
På lägre volymer har den ett starkt och fint rent ljud.
Konklusion: det är ett fattigmansMarshall men man bör ha en hotplate eller liknande för att få ned volymen.

23 Jul 2011, 14:30
Profile ICQ YIM WWW

mangrove wrote:

Bytte för 1,5 år sedan min 100W klipptopp+ 70-tals Laneylåda (ej originalelement)+ hemmabyggd fyrtolva med McKenzieelement mot en blackfacemoddad Fender twin 74:a. Så värdet på toppen kanske ligger runt 4000-6000 (men de är inte lättsålda, jag försökte nån gång innan bytet blev av).
Har för mig att Folkesson hyllar Klipparnas konstruktion.
Problemet med dem är Klippfunktionen (fuzzfunktionen) inte låter bra. Men slår man av den och så vrider upp till 8-9:an på volymen så låter den finemang (a la 70-talsMarshalls utan master), men då uppstår nästa problem- det är vansinnigt högt.
På lägre volymer har den ett starkt och fint rent ljud.
Konklusion: det är ett fattigmansMarshall men man bör ha en hotplate eller liknande för att få ned volymen.

Intressant för de verkar vara väldigt populära utomlands.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

23 Jul 2011, 14:32
Profile ICQ YIM WWW

Vår andra gitarrist har haft en Klipp 100 länge. Högt och rent låter det. Så den agerade basförstärkare några år i bandet.

Man kan väl säga att de är lite av ett mellanting emellan Hiwatt och Marshall.

Men efter en tur till Izzy här på Bojen, så byggdes klipp-kanalen om till något Marshall-liknande, slutsteget tweakades och powerscalades och nu är det riktigt bra förstärkare. Men i originalskick var den i ärlighetens namn helt oanvändbar om man spelar rock/hårdrock i replokal och på mindre ställen.

Tony Iommi körde förresten på Klipp 100 ett tag i början på sjuttiotalet.

60 wattaren borde vara något mindre brutal, men är nog inte helt enkel att tämja den heller.

Edit: Men snygga och välbyggda är de i alla fall!
/CM

23 Jul 2011, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

Klipparna är väldigt versatila förstärkare, nackdelen är de höga anodspänningarna. Moderna rör håller inte i dem.
Kör på gamla rör så håller det!

En av de mest välljudande om man bortser från Supergroup!

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image

25 Jul 2011, 14:51
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]