View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 21:19

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vox AC30 tb 64 potentiometrar 
Author Message

Post Vox AC30 tb 64 potentiometrar
Hej, har en vox AC 30 tb från (1964 tror jag)

Tänkte nu byta potentiometrar på alla volym rattar.
Funderar även att byta på ton kontrollerna cut, diskant, bass, som för övrigt går åt motsatt håll än de övriga rattarna, någon som vet varför??
Kan man byta dem till potentiometrar som går åt samma håll
som de andra??, blir ibland grymt förvirrad.

Om jag väljer att byta alla potentiometrar, kommer det att påverka "vintage" värdet på förstärkaren??

kan säga att den är inte helt i original i övrigt, hantag + en inkopplad patch för powersoak är instalerade,

vänligen
Markus

01 Jan 2011, 19:47
Profile WWW

Funderar även att byta på ton kontrollerna cut, diskant, bass, som för övrigt går åt motsatt håll än de övriga rattarna, någon som vet varför??

Nu har jag ingen aning om hur det är på en sådan stärkare men på en gitarr t.ex så kan man ju lätt koppla så att det blir så om man löder fel ögla på potten, det kan inte vara så det har hänt? är du säker på att det är orignalpottar?

01 Jan 2011, 20:58
Profile

Gryndregeln är att byta så lite som möjligt , dvs byt ej ut delar som fungerar.

02 Jan 2011, 10:52
Profile ICQ WWW

wizzard001 wrote:

Hej, har en vox AC 30 tb från (1964 tror jag)

Tänkte nu byta potentiometrar på alla volym rattar.

Om jag väljer att byta alla potentiometrar, kommer det att påverka "vintage" värdet på förstärkaren??

kan säga att den är inte helt i original i övrigt, hantag + en inkopplad patch för powersoak är instalerade,

vänligen
Markus

Utan att ha vidare koll på ac30 så låter det som att de pot-ar som går åt fel håll kanske redan är utbytta nån gång i tiden och är felkopplade.
För att få "omvänd" funktion eller så att poten går åt andra hållet så byter du plats på kablarna på de yttre benen och låter mittbenet vara som det är.
Om det dessutom inte är *helt* orginal ändå så kommer du nog inte förlora mycket värde på att se till att potarna går åt rätt håll.
Snarare tvärt om.

02 Jan 2011, 12:25
Profile ICQ YIM WWW

Tonkontrollerna är interaktiva på en AC30 och Cut ska gå på fel håll eftersom den skär diskant ju mer man ökar den. Den är kopplad rätt men förmodligen fel i dina ögon (öron). Om potarna funkar varför byta? Spraya upp med kontaktspray emellanåt så funkar de bra!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

02 Jan 2011, 18:22
Profile ICQ WWW

Nu kommer nog alla vintages "nördar" gå i taket [;)]

Men jag vill mena att trådskaparen är inne på rätt spår och ett mycket översett ställe att hitta bra ton= nya pottar.

För inte all för länge sen så hade jag en kund som kom in med en två kanalig Marshall 2205, där pottarna var lite si o så, någon skrapade och mid poten hade fastnat.
Well, då killen var lödkunnig, så sa jag detta kan du ju byta själv, nu när du vet hur man dränerar en stärkare från ström mm, visst sa han.

Han kommer tillbacka för att få en bias justering, var på jag märker att han har bytt alla pottarna [:)]

När vi sen drar igång stärkan igen, så stog hakan ner till knäna,,jäkla vilken skillnad från tidigare varit en stärkare som var "okej" till nu låta skitbra!!!

Jag vill tro det är lätt att glömma att det är mer till en pot än bara att den börjar knastra, löparen inni potten ligger ju mot kolbanan med ett visst tryck och att detta mattas med åren och blir känsligare för förstärkan vibrationer, ja det är allafall jag övertygad om numera [^]

Så wizzard001 så byt dina pottar och om du har råd så spendera gärna lite extra på bra pottar, dessa är enlig mig dom bästa jag sprungit på:http://www.banzaimusic.com/Mono/

Angånde påverka "vintage" värdet på förstärkaren, så är det ju bara att spara pottarna i en påse och den dagen du vill säja stärkaren så får du väl se om det är mest samlare eller ellr gitarister som hör av sig?
Om det är samlare så kan du ju bara löda tillbaka dina gamla pottar och om det är gitarister så vill jag mena att dom uppskattar grejer som funkar pålitligt före att det sitter utslitna orginaldelar.

Sen kommer några tips:

1. Om du har bas kontrollen väldigt lågt ställ, så kan det vara vettigt att byta den till 500K för istället 1M, då får du bättre fin inställning på basen. Ladda ner Tone Stack calculator http://www.duncanamps.com/tsc/ Så ser du vad jag menar.

2.Dessa gamla voxsar går väldigt varmt runt slutrören, så med åren så finns det inte så mycket lödtenn kvar på rörhållarna, har själv varit med om bara peta på en tåt där för att den ska lossna, så löd om alla lödingar på socklarna och kolla dina skärmgallermotstånd, dessa brukar diffa en del och du kan öka värdet på dessa till 270-1000 ohm/3W så mår dina slutrör bättre.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

06 Jan 2011, 15:46
Profile

Här hände inte mycket med respons måste jag säga,,,

Kändes lite surt när jag för ovanlighetens skull skrev ett långt svar

Häls
Owe Johnson

10 Jan 2011, 04:15
Profile

Håller med Owe och har samma erfarenheter om vad pottbyte kan(!) göra på ljudet.

När det gäller detta med att tonkontrollerna går åt fel håll: Jag har sett både AC30 och AC50 från 60-talet där <u>Treble- och Bass-kontrollerna</u>, så att säga, går åt fel håll. På gamla AC30 jag har sett går de oftast åt rätt håll, men på AC50 verkar det vara ganska vanligt att de går åt fel håll...

Det verkar som att det löddes lite hipp som happ på VOX-fabriken. Ibland har jag trott att det beror på hur man monterat pottarna. Med lödöronen mot kortet eller bort från kortet. Sedan har den som lött dit trådarna lött dem på det vänsta, mittersta och högra lödörat. Då blir det ju tvärtom beroende på hur potten är monterad. Men, detta är bara en personlig teori. Kanske var det meningen att de skull gå åt "fel" håll...

På AC30 är det bara Top Boost-modeller som har Treble- och Bass-kontroller och då finns de bara på själva Top Boost-kanalen (Bright-kanalen)

Cut-kontrollen är precis det. En kontroll som <u>skär</u> diskant när man vrider <u>upp</u> den. Så den kan man, i och för sig, säga att det går åt fel håll. Jag har inte sett några AC30 där Cut-kontrollen, så att säga, går åt rätt håll.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

10 Jan 2011, 16:29
Profile

Här är länk till en intressant websida om Top Boost, som ju innebar att förstärkarna fick Treble- och Basskontroller:

http://www.webcitation.org/query?url=ht ... 5+23:58:56

Lägg bl.a. märke till att man menar att tonkontrollerna i Top Boost-kretsen är en kopia av tonkontrollerna i en Gibson GA-77 Vanguard och att man t.o.m. kopierade det <u>fel</u> som finns i Gibsonschemat... [:0]

Personligen tycker jag att VOX:ar med denna typ av tonkontroller låter betydligt bättre om man tar bort jordningen av Bass-potten, som man alltså menar är en felritning i Gibsonschemat... AC30 som tillverkas idag har väl t.o.m. en omkopplare för att växla mellan dessa båda lägen, om jag minns rätt.

Att "felet" sedan kanske gör en av anledningarna till AC30 och AC50 m.fl. har ett karaktäristiskt ljud, är en annan sak... Gillar man det, så gillar man det, och då gillar man det... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

10 Jan 2011, 16:42
Profile

Nu kommer nog alla vintages "nördar" gå i taket [;)]

Men jag vill mena att trådskaparen är inne på rätt spår och ett mycket översett ställe att hitta bra ton= nya pottar.

För inte all för länge sen så hade jag en kund som kom in med en två kanalig Marshall 2205, där pottarna var lite si o så, någon skrapade och mid poten hade fastnat.
Well, då killen var lödkunnig, så sa jag detta kan du ju byta själv, nu när du vet hur man dränerar en stärkare från ström mm, visst sa han.

Han kommer tillbacka för att få en bias justering, var på jag märker att han har bytt alla pottarna [:)]

När vi sen drar igång stärkan igen, så stog hakan ner till knäna,,jäkla vilken skillnad från tidigare varit en stärkare som var "okej" till nu låta skitbra!!!

Häls
Owe Johnson

Mmm, my preeeciouuuusss!!! [:D] [:p]

/Majkel

:: The Cabin Recording Studio ::

10 Jan 2011, 19:40
Profile

Post Re: Vox AC30 tb 64 potentiometrar
Hej
Det här med att vissa pottar 'går åt fel håll' kan bero på att dom vill utnyttja skalan/kolbanan lite bättre.
det finns ju linjära pottar som man ibland använder på tex en tonkontroll. Men ibland använder man logaritmiska pottar
för vissa tonkontroller.
Då kan det bero på om man vill ha en logaritmisk eller en ANTI-logaritmisk bana.
DVS man har det 'fina' området på potten i början eller slutet på banan. alltså
mellan 1,2,3 eller mellan 7,8,9 på ratten.
Och då det numera är svårare att få tag i anti-log pottar så brukar jag göra så att jag 'vänder' på en pot
för att få det fina inställningen på en pot när jag har 'max värdet inställt.

Tex om jag vill ha en logaritmisk volym-pot.
ex , en pedal som du vill oftast köra på max volym, och bara sänka lite-lite volym.
Så då blir funktionen att Max volym är till vänster alltså CCW (counter clock wise)
och minimum till höger, CW.

Kan det vara en sådan orsak att VOX har vänt på pottarna?

05 Jan 2012, 19:09
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]