View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Jun 2026, 19:05

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Traynor YGM-3 problem 
Author Message

Jag fick tag på en Traynor YGM-3 för ett tag sedan.
Har fixat till det mesta på den, dvs sådant jag klarar av och förstärkaren låter riktigt bra nu.

Problemet är att de EL-84:or jag testat inte pallar den givna spänningen, utan rören "rödplatar" en aning.
Finns det något enkelt och bra sätt att lösa detta?

Undrar en glad amatör.... 8)

30 May 2026, 10:11
Profile ICQ YIM WWW

Har du testat "militärvarianten" EL84M som ska tåla högre spänning?

Har du gjort om till ställbar bias och dragit ner lite , fortfarande red plate?

30 May 2026, 12:16
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Har du testat "militärvarianten" EL84M som ska tåla högre spänning?

Har du gjort om till ställbar bias och dragit ner lite , fortfarande red plate?
Tack för svar. Jag har inte testat EL84M, men tänkt i den banan och tittat på ett par GE 7189A.

Heller inte fixat ställbar bias, mest för att jag inte riktig koll. Ska läsa lite och se om jag vågar mig på det....

30 May 2026, 12:22
Profile ICQ YIM WWW

Of topic...

Prova Nobels Odr-1an med Traynorn... jag har fått jääkla bra sound här med min.

Lite i denna stil.
https://www.youtube.com/watch?v=-_0d3JyA9-g

30 May 2026, 12:30
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Of topic...

Prova Nobels Odr-1an med Traynorn... jag har fått jääkla bra sound här med min.

Lite i denna stil.
https://www.youtube.com/watch?v=-_0d3JyA9-g
Tack för tipset... 8)

30 May 2026, 12:50
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Traynor YGM-3 problem
zoork_1 wrote:
Har fixat till det mesta på den, dvs sådant jag klarar av och förstärkaren låter riktigt bra nu.

Problemet är att de EL-84:or jag testat inte pallar den givna spänningen, utan rören "rödplatar" en aning.

Det är nog inte spänningen som är problemet utan förlusteffekten som är för hög.
Om man modifierar bias så kan du använda "vanliga" el84

30 May 2026, 18:40
Profile WWW

peterh wrote:
zoork_1 wrote:

Det är nog inte spänningen som är problemet utan förlusteffekten som är för hög.
Om man modifierar bias så kan du använda "vanliga" el84
Tack peterh, tyvärr säger mig "förlusteffekten är för hög" väldigt lite, så förklara gärna. Jag är inte främmande för att modifiera bias, ska bara försöka fatta hur man gör.... 8)

30 May 2026, 20:14
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:

Om man modifierar bias så kan du använda "vanliga" el84[/quote]Tack peterh, tyvärr säger mig "förlusteffekten är för hög" väldigt lite, så förklara gärna. Jag är inte främmande för att modifiera bias, ska bara försöka fatta hur man gör.... 8)[/quote]
Förlusten i EL84 är spänningen x strömmen. Om detta överstigen 12w börjag rören må dåligt.
Att sänka strömmen är det enklaste.
Jag är okunning om traynor, om den har "katod-bias" så ökar man katodmotståndet. Detta sänker strömmen.
Om det är "fixed-bias" dvs man lägger en negativ förspänning på gallret så blir det till att öka denna negativa spänning.

Schema någon ?

31 May 2026, 07:09
Profile WWW

https://schematicheaven.net/bargainbin/traynor_ygm3_4.pdf

31 May 2026, 09:53
Profile

Tack, alla inspel här uppskattas.... 8)

Att byta rör är kanske enklast.
Har hittat två GE 7189A är dock osäker på om pinout'en på dessa rör funkar i Traynor'n....

Kanske ändå bättre att ändra lite i kretsen eller vad säger ni?

31 May 2026, 12:05
Profile ICQ YIM WWW

En teori!
Är inte det här en typisk sak som händer när "streten" i väggen ökat med 20v?

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

31 May 2026, 15:07
Profile WWW

Det är ju fixed bias i dessa och oavsett vilka rör man använder så måste den konverteras till ställbar bias för att få ner förlusteffekten till rimliga nivåer
som Peter påpekar.
Sen brukar dock anodspänningen ofta ligga på ca 450V i dessa med 240V i väggen och jag tror ändå att EL 84M är bättre lämpade för det
Det är vad som brukar rekommenderas för just denna förstärkare.
Jo E är nog rätt ute :) med sin teori

En liten twist i sammanhanget är att den har biastremolo om jag minns rätt.

31 May 2026, 15:53
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Det är ju fixed bias i dessa och oavsett vilka rör man använder så måste den konverteras till ställbar bias för att få ner förlusteffekten till rimliga nivåer som Peter påpekar. Sen brukar dock anodspänningen ofta ligga på ca 450V i dessa med 240V i väggen och jag tror ändå att EL 84M är bättre lämpade... [...].
Obi, jag tar till mig detta med EL84M och ställbar bias, samt ber att få återkomma när jag kompetensutvecklat mig... 8)

01 Jun 2026, 13:05
Profile ICQ YIM WWW

För att implementera justerbar bias är det bra att kunna mäta strömmen genom rören.
Ett sätt är att det finns ett motstånd mellan katod och signaljord. Om katoderna skulle vara direktkopplade
får man bryta upp detta och lösa in ett motstånd. Värdet väljs så att man kan mäta noggrant utan att få
onödigt spänningsfall. Väljer man 1 ohm motsvara det att 10mV över motståndet är 10mA ström. Kanske 10
ohm är lagom för EL84, vid 400mV ( 0,4Volt) över motståndet flyter alltså 40mA katodström.
( c:a 35mA till katod och 5mA till skärmgaller, men man brukar kunna ignorera skärmgallerström)

Bygger man ett motstånd per katod i pushpull kan man avgöra om rören är matchade och eventuellt kan
kan kompensera eventuella ojämnheter. Ett motstånd som delas av bägge katoderna får naturligtvis
dubbla spänningen men har nackdelen att man inte kan avgöra om rören delar strömmen lika.

Hur justera ?
Om man har för liten ström blir ljudet "kallt" och distar elakt då man för s.k. övergångsdist. Har man
för mycket ström blir rören väldigt varma och kan tom börja glöda utan att ljudet förbättras. Det gäller att
hitta en bra balans, en grund kan vara att räkna lite :
om man har 400Volt anodspänning och justerar till 25mA blir anodförlustern 10w ( rördata tillåter upp till 12w och jag bortser
här från att en del av strömmen går till skärmgallret ). Detta för ett rör, bägge skall normalt justeras lika.

Andra metoder som att mäta spänningsfall i utgångstrafo eller adapters som kopplas mellan röret och sockel
rekommenderas inte.

Hur dimensionera motståndet ? Om vi väljer 10 ohm så kommer spänningen vara 0,3Volt, effekten i motståndet
blir 9mW . Ett 1/4w duger alldeles utmärkt och det har tom fördelar att välja ; om man får överslag i röret så brinner
motståndet av och skyddar utgångstrafo och andra komponenter, motståndet bränner av mycket snabbare
är en säkring !

01 Jun 2026, 13:30
Profile WWW

Jo E wrote:
En teori!

Bra tanke, Zoork, kolla så att det inte finns fler trafotåtar att använda för Europeiska spänningar? På det schemat som jag fick tag i fanns bara amerikansk 118V trafo. Men det är ju uppenbarligen en annan trafo i din stärk? Du har inte nämnt någon mellantrafo?

Glödspänningen brukar vara en bra indikator på om rätt trafolindning används. Om det går att byta vill säga.

01 Jun 2026, 22:20
Profile

Custom Sam wrote:
Jo E wrote:
En teori!

Bra tanke, Zoork, kolla så att det inte finns fler trafotåtar att använda för Europeiska spänningar? På det schemat som jag fick tag i fanns bara amerikansk 118V trafo. Men det är ju uppenbarligen en annan trafo i din stärk? Du har inte nämnt någon mellantrafo?

Glödspänningen brukar vara en bra indikator på om rätt trafolindning används. Om det går att byta vill säga.

I den jag rotade i för många år sedan fanns bara en 220V lindning (om nu inte minnet sviker). Därmed inte sagt att det är så i alla.

02 Jun 2026, 06:38
Profile ICQ WWW

Jag har kikat lite på schemat. Bias är kombinerat med tremolo kretsen, vilket gör ett ingrepp lite lurigt. Men man kan
arrangera tt byte R38 R39 mot en justerbar kombo.

Men det är forfraande lönt att montera ett par 10 ohm motstånd till katoderna på ek84, detta för att man skall veta
istället för att bara acceptera att det brinner (!).

En alternativ grepp är att sänka skärmgallerspänningen, det finns redan möjlighet att kopppla in den gemensamma
skärmgallerspänningen till C32 i ställer för C31. Detta sänker anodströmmen och det kanske är enklaste ingreppet.

02 Jun 2026, 09:39
Profile WWW

Väldigt tacksam för allas råd och tankar, känner att det här ska nog blir bra.

Har ändrat värde på en kondning för att få bort lite bas. Tog även bort en kondning som gav stärkaren PRECENCE!!!
Gissar att den kommer låta rätt ballt i slutänden. Lite mer 50W Marshall-fräsigt än en Fender Deluxe reverb kanske.

Nåt jag funderar på är varför stärkaren i nuläget, när jag smackar på ett powerackord på full volym, liksom "duckar" och basen inte hänger ihop med ljudet i stort. Kanske det ger sig efter biasfix, byte av rör och elektrolyter? Får helt enkelt se..., fridens... 8)

02 Jun 2026, 13:57
Profile ICQ YIM WWW

Det är väl inte helt otänkbart att droppresistorn i biaskretsen driftat till högre värde med åren. Det är väl kolkomposit vilket inte är det stabilaste. Tycker det står -17V på schemat vilket borde vara rejält kallt för el84 trots hög B+. Mät vad det faktiskt är(med tremolo av). Jag hade nog bytt kondingara i biaskretsen med på en sådan gammal pjäs om inte det redan är gjort.

Sänk värdet på kopplingskondingarna i slutsteget så slutar det nog ducka. Du kommer inte tappa bas för det iom motkopplingen som jämnar ut frekvensgången. Marshall sänkte ju sina till 22n vilket gör att det håller ihop bättre när slutsteget pressas. Någon interaktivt i denna med tremolopoten, men tror inte det gör något.

02 Jun 2026, 17:49
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]