Re: Marshall JMP 2204 låter skrikig och tunn
Att någon skriver att det är mycket gain skulle jag inte ta som säker intäkt för att det verkligen är hög förstärkning. Det kan lika gärna var som Hasse är inne på att det distar mycket och fult för att signalen slår i taket på rör t ex med låg spänning mm.
Sedan är väl Marshall notoriskt opålitliga med vad som levererats i sina förstärkare. Det har väl funnits ett antal av de där som bara haft kring 420-430V B+. Dessutom några med en drop resistor på 10k till förstegsrören och andra med 2st 10k i serie. Det ger ju ganska olika förutsättningar.
En förstärkare som inte varit påslagen på 30 år skulle jag själv inte ens våga starta utan att se till att nätdelen är frisk först. Kan ju vara elektrolytkondensatorer som torkat och läckt etc för länge sedan.
Att skruva runt med biaspoten på måfå utan att ha koll på övriga parametrar med nya rör i känns inte heller som någon bra ide.
Lamparaudios plan att kolla rörens arbetspunkt etc är väl absolut en bra plan men känns lite som överkurs som det låter i detta fall om man nu inte vll lära sig från grunden.
Det här börjar ju bli dyra och värdefulla pjäser så jag tycker du ska lämna den till kompetent tekniker som renoverar upp nätdelen , ställer bias och kollar funktionen.
Det tror jag är välanvända pengar.
Naturligtvis kan man ju även greja med det själv som ett läroprojekt om man vill lägga en del tid på det och då får vi väl försöka hjälpa till.