|
| Author |
Message |
|
Bo Hansén
|
Alex, Farbror Millers kondingar kan ju inte vara med i alla sammanhang, så jag har nu för ordningens skull uttryckt mig på ett annat sätt gällande cascode-kopplingens inverkan. Det är bara nyttigt med ett "pekfinger" ibland, så man skärper sig och läser vad man skrivit i inläggen. --Bosse Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 09 Aug 2009, 14:13 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Tack för svar! [:)][:X]
|
| 10 Aug 2009, 08:59 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Lite kul hur denna tråd, till viss del, hanterats...
På detta forum diskuteras annars ljudskillnaden mellan JJ:s EL34 kontra E34L, mellan gamla "riktiga" senapskondingar och nya efterapningar av dem, mellan metallfilmsmotstånd kontra kolmassa o.s.v., o.s.v...
I denna tråd blev det inte så mycket dylik diskussion... [;)][}:)]
Men, av alla oss som bryr sig om rörtyp, kondingtyp, motståndstyp och sådant, finns det FÖRSTÅSS inte en enda som kopplar in pedaler eller sådana förödelsens styggelser mellan gitarr och förstärkare. Ja, då kan man ju fatta att det inte blir någon diskussion... [}:)][}:)][;)][:D]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 10 Aug 2009, 13:39 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Bo Hansén wrote: ...Du kan också ta bort 10 kohm och 2x zenerdiod på ingången...
Vad fyller dessa, framförallt zenerdioderna, för uppgift? Sven-Tjosan
|
| 10 Aug 2009, 14:24 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Sven-Johan, Eftersom det är en "DI-box", d.v.s. direct injection box eller linebox som många säger, och används i studios eller live-scen, där folk kopplar på både möjliga och omöjliga vis, så kan den hög-ohmiga instrument ingången utsättas för diverse faror som kan ta livet av den första transistorn. En av farorna kan vara att någon kopplar ett högtalaruttag rätt in på instrumentingången, och kan då utsättas för en ac-spänning på 20-30 volt när det liras på stärkaren. 10 kohms motståndet och dom två zenerdioderna funkar som ett överspännings-skydd och gör så att inte den första transistorn "lägger sig på rygg" om faran skulle vara framme. PS! du kan ta bort ännu mer komponenter, om du vill göra den enklare. (kommer ändå att fungera bra i ditt sammanhang) Ta bort 1 Mohm, 10 uF, och dom 2 st 100 kohms motstånden på första transistorns ingång/bas, och istället koppla 1 st, 2,2 Mohm från + till basen, och ytterligere 1 st. 2,2 Mohm från jord till basen. I detta fallet, inkl. den förra nedbantningen, så kommer denna buffert att bara innehålla 4 st. motstånd, och 2 st, kondingar samt 2 st. transistorer och ett batteri. Utgångskondingen på 10 uF kan du ändra till en 1 uF plastfilmskonding, så slipper du elektrolyt på utgången. (om du skall driva ingångar på pedaler eller förstärkare, så räcker 1 uF gott och väl) --Bosse Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 10 Aug 2009, 18:29 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Tack så hjärtligt!
Då var det som jag trodde med zenerdioderna...
|
| 11 Aug 2009, 10:25 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Bosse! Jag tog mig friheten att rita upp buffertförstärkare àla din "DI-box 1975". Hojta till om du misstycker, så tar jag självklart bort dem. Designen är ju din... Först är det rakt av från din "DI-box 1975", sedan är det den förenklade varianten som du beskrev i förra inlägget.   Ingångsimpedansen kanske är helt okej för elgitarr och bas (det funkar ju utmärkt med t.ex. en Ibanez Tube Screamer i "avläge" som buffert, och de har ju en NPN-transistor som ingångstransistor och 510 kohms basmotstånd), men det vore kul att fatta vad ingångsimpedansen blir... [:I]. Motstånden antyder att det skulle bli ca 1 Megohm, men även transistorn påverkar väl ingångsimpedansen en hel del i detta fall, eller? Likadant med utgångsimpedansen. Blir den runt 3,9 kohm eller? Jag kommer att prova denna buffertförstärkare också, men det blir nog med BC549B och BC559C, men det ska väl funka...
|
| 11 Aug 2009, 10:56 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Sven-Johan, <i>Jag vill aldrig gå in med diskussisioner på "akademisk nivå" d.v.s. med massa tiori och ekvationer, eftersom ämnet blir allt för komplext, och diskussisionen blir en "långbänk" som oftast övergår i något helt annat till slut. Så därför försöker jag skriva på ett enkelt och förståligt sätt, med risk för att det kan smyga sig in några små sakfel här och där, som kanske inte är helt akademsikt "rumsrena", men det kommer från hjärtat och några års erfarenhet."] Det är alltid lurigare med bipolära transistorer eftersom basens betende är beroende på hur transistorn arbetar, och tillåter inte alltid allt för högohmiga arbetspunkt/bias-motstånd, så man måste ta hänsyn till detta när man väljer ingångsimpedansen. För att överrida detta problem, (under 1970 talet då jag inte använde FET-transistorer) så änvände jag en dubbel emitterföljare med lite ström i ingångstransistorn och högre ström i utgångstransistorn, för att kunna få ett säkrare Ri/ingångs-resistans/impedans på 1 Mohm, som brukar vara en standard på dom flesta gitarrförstärkare, och även lastar passiva gitarrer/basar på ett lagom sätt. Så mellan tummen och pekfingret så har denna koppling ett Ri på ca:1 Mohm i båda versiornerna som du visar. Utgångsimpedansen är låg (några 10 tals ohm) men lastbarhets förmågan är inte speciellt lågohmig. Man kan på ett enkelt sätt säga att den är bra på att driva kablar uppe i diskanten, men inte bra på att driva en ingång som är allt för lågohmig. (då är komplementära emitterfäljare mycket bättre på detta) PS! Valet av just 3,9 kohm som emittermotstånd på utgångstransistorn är för att göra en bra kompromiss i DI-boxen, för att få ett bra swing och lastbarhet över en 48 volts "phantom-lina", så i ditt fall med ett 9 volts batteri, så väljer du detta motstånd mellan 1-10 kohm, beroende på hur länge du vill att batteriet skall hålla, men med 2-3 mA genom sista transistorn, så blir den duktig på att driva en lång kabel, men med 0,5-1 mA så duger den utomordentligt som en pedal eller gitarrkabel drivare. Om du vill fördjupa dig mer om emitter-följarens underbara värld, så kika in på denna länken: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/HB ... npncc.htmleller http://en.wikipedia.org/wiki/Common_collector--Bosse Hansén Audio Göteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 11 Aug 2009, 20:34 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Underbart [:p][:)]! Jag tackar och bugar och bockar! [:)][:X][:)][:X]
Inte utan att du väcker intresset för halvledare till liv lite grand. Jag har tryckt ner det i många herrans år (typ 30-35 år sedan rörförstäkare tog över mitt elektronikintresse som funnits sedan barnspe). Jag har tyckt (tycker?) att jag hellre lägger tid på spelandet, och på rörförstärkare och kunskap om dem, än att fördjupa mig i halvledare också. Men, faktiskt kittlar det lite, lite att förkovra mig mer... [;)][:o)]
Förresten kör jag personligen inte med batteri. Jag har en "pedalmatarbox" som ger både 9 V och 12 V som är stabila, väl reglerade och väl glättade. Ibland vill jag göra en ny sådan som även har utgångar för t.ex. 16 V... Men, andra kan ju tänkas köra med 9V-batteri (och det är nog inte bara jag som läser dina kommentarer med intresse... [;)])
Må gott och ha kul!
|
| 12 Aug 2009, 08:10 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Tog upp denna tråd igen p.g.a. en diskussion på ALLMÄNT MUSIK/INSTRUMENT här och på Diskantforum.
|
| 07 May 2010, 15:40 |
|
 |
|
propal2
|
The Kleinulator - kanske!!
|
| 06 Jan 2011, 02:15 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jasså, denna tråd kom upp igen... Hänvisar då till en annan tråd i ämnet som kanske kan vara intressant: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=49090&SearchTerms=buffertSven-Johan Rörförstärkartekniker <i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]
|
| 06 Jan 2011, 13:52 |
|
|