View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Jun 2025, 03:35

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Radiola radio konverterad till Princeton 5D2 
Author Message

Post Radiola radio konverterad till Princeton 5D2
Hej, kul att ha hittat hit, här verkar det finnas kunnigt och entusiastiskt rörfolk![:)]

Jag gillar DIY-principen och är intresserad av bra ljud, för en liten peng. Spelar bas och gitarr, och lägger ner en del tid i hemmastudion men spelar oftast bara för grannarna![;)]

Har byggt bla en enkel tongenerator och en MXR dist+ och senast nu har jag passerat en milstolpe(för mig) inom elektroniken, en fungerande rörstärkare, en Princeton 5D2 http://www.ampwares.com/ffg/schem/princeton_5d2_schem.gif , dock inte helt efter ritningen eftersom jag använt delar från en rörradio, likriktarröret(Maz1), effektröret(7C5), ingångstrafon och även utgångstrafon, samt högtalaren och kabinettet.

Här är lite bilder, jag har inte satsat nåt särskilt på det estetiska eftersom det var ett rent experiment:

Före

Image

Efter

Image

Image

Image

Image

Ljudfil, båda gitarrerna är inspelade med en Gibson SG std, via SM57 och så är det pålagt reverb:

http://www.speedyshare.com/834649708.html

Fråga:

Det går att skruva till ljudet hyggligt(för min smak)men det är ju vad jag förstått vedertaget att en radiotrafo(OT:n) inte är optimal och därför fick jag för mig att testa ett icke induktivt effektmotstånd parallellt med högtalarelementet för att se om ljudet kunde bli bättre. Istället för 4ohm som elementet har blev det uppmätt ca 1.5ohm. Detta skulle enligt min teori och beräkningar enl info(som jag inte hittar nu) passa bättre. Har för mig att OT:n har 4300ohm på primärsidan och var då tänkt att hamna runt ett värde som liknar en Deluxe OT. MEN, volymen blev betydligt lägre, trodde den skulle bli högre, samt att karaktären blev tråkigare, skulle gärna vilja veta varför det blev lägre ljud?

Högtalaren är för övrigt märkt med 20ohm men den mäter runt 4ohm!

/Peter

Som helst lyssnar på Jerry Garcia och Co, men även på dunka dunka!

26 Mar 2008, 18:29
Profile ICQ YIM WWW

Välkommen hit, och grattis till den urfräcka Princetonvarianten! Det låter inte alls tokigt, tycker jag. Kul att du använder så mycket av de gamla delarna. Om OT-frågan: primärimpedansen är beroende av sekundärimpedansen, och om du mäter en resistans på 1,5 Ohm har du sannolikt en impedans på c:a 2 Ohm. Det skulle betyda en halvering om du tidigare hade 4 Ohm (med detta kanske också var din uppmätta resistans, vilket skulle betyda att impedansen kanske är 5 Ohm?). HUrsomhelst kommer du då ner på en speglad impedans på c:a 2k eller lägre, och det är på tok för lite för 6V6, oavsett vilken B+spänning du har, och med en sådan mismatch får du både lägre effekt och sannolikt sämre ljud.

Johan H

26 Mar 2008, 19:54
Profile ICQ WWW

Väldigt trevligt ljud, klart kul projekt, och som sagt, välkommen till rörnördarnas paradis!

En sådan sak pryder utan tvekan sin plats i vardagsrummet!

Sedan om de andra personerna i hushållet tycker detsamma är en annan fråga...[;)][:D]

/Lennart

http://www.specter.se

26 Mar 2008, 21:15
Profile

Även jag sällar mig till Maglmer och hälsar dig väkommen!!

Jag vet inte varför du tror att din impedans är dittan eller dattan..

7c5 är iofs snarlik 6v6 oc vill ha en primärimpedans på 5K (5,5)
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /7/7C5.pdf

Du skriver att högtalaren är stämplad 20 ohm men mäter 4 ohms resistans...

Pratar vi "allt från samma radio" ??? eller har du blandat??

Jag utgår från att det är samma.

Enda sättet att verkligen veta "impedansen" är att mäta spänningsförhållandet primär-sekundär
1. OM originalhögtalaren ÄR 20 ohm bör omsättningen vara ca 1:15
2 OM Ht skulle vara 4 ohm bör omsättningen vara ca 1:34

MEN om du nu kopplar till en 4ohms last där det BORDE vara 20 ohm (som i fall ett) känner röret det som 900 ohm- STOR mismatch.

Ja gissar att du skulle få betydligt mer "krydda" om du provar med ett 16 ohms element (eller 2st 8ohmare i serie en i "radion" och ett separat "extension"...

b

26 Mar 2008, 21:46
Profile

Tack ska ni ha för välkomnandet och för era synpunkter![:)]

Måste kolla lite på mina beräkningar igen, innan jag säger mer...

Högtalaren är dock från samma radio och det var ca 4ohm resistans när den inte var inkopplad.

/Peter

<i>Som helst lyssnar på Jerry Garcia och Co, men även på dunka dunka!"]

27 Mar 2008, 00:07
Profile ICQ YIM WWW

Impedans och resistans är INTE samma sak även om de båda mäts i ohm.

Förenklat uttryck kan man säga att Impedansens är VÄXELSTRÖMS-"motstånd" och Resistansen = Likströmsmotståndet.

Elektriskt är dessa seriekopplade. Det innebär att dina "4ohm" (likströmsvärdet) mycket väl kan vara 20ohms impedans (även om skillnaden brukar inte vara SÅ stor ) Och minns att "spoldelen" är frekvensberoende.

b

27 Mar 2008, 07:22
Profile

Ja det där känner jag igen, litegrann... Hm, blåste ur skallen lite för häftigt i påskas![;)] Bra att börja få lite reda på det igen!

Kanske följande rör till det men jag vill lära mig lite mer innan jag ger mig på ett "dyrt" bygge så korrigering välkomnas:

maglemer wrote:

...med en sådan mismatch får du både lägre effekt och sannolikt sämre ljud.

Johan H

Ok, jag trodde man fick mer effekt med för lågt motstånd på primärsidan men att man bränner sönder röret fortare. Och att ljudet blir "luddigt" med för högt motstånd?

gammelnalle wrote:

Enda sättet att verkligen veta "impedansen" är att mäta spänningsförhållandet primär-sekundär

b

Hur gör man det? Med typ en växelströmstrafo på 10-talet volt och OT:n frilödd?

Minns att jag tänkte såhär tidigare, utifrån info från post #3 denna länk http://music-electronics-forum.com/show ... t=windings :

Om en standardtrafo har en ratio på 750:1, primärt resp sekundärt, och ger 6000ohm med en 8ohms högtalare, kanske min trafo som mätte 4300ohm på primärsidan och 1ohm på sekundärsidan skulle ge, med en 0.8ohms(4ohm parallellt med ett 1ohmsmotstånd)högtalare, 5375ohm!?

Det som gav mig huvudbry var att ljudet innan testet med motståndet var så klart trots antagandet att utgångsröret fick 17200ohm(4300x4).

Kan nämna att det finns en sekundärtapp med 40ohm resistans på OT:n!?

Ser också att jag antecknat 2400:40 vid samma tidpunkt som jag mätte 40ohmstappen... 2400 istället för 4300? Kanske utgångsröret just nu får runt 9600ohm och att det förklarar varför det låter såpass klart som det låter trots allt? Max på tonkontrollen låter rejält stickigt och min låter mycket dämpat.

Och sist, jag är ju rätt nöjd med ljudet som det är, men är ändå nyfiken och undrar om det är någon vettig idé att skaffa en taiwantrafo med "bättre" spec? Känner ifos inte att jag vill riva i den när den funkar men om det förväntas bli betydligt bättre så gör jag det.

/Peter

27 Mar 2008, 14:23
Profile ICQ YIM WWW

Välkommen och gratulerar till ett fint och välljudande expriment, roligt att du använde orginalrören.

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks

27 Mar 2008, 14:26
Profile ICQ WWW

Tackar![:)] Ja, det var kul att det funkade med de gamla rören, radion kontrollerades innan leverans från fabrik 1948!

/Peter

27 Mar 2008, 21:37
Profile ICQ YIM WWW

Hur gör man det? Med typ en växelströmstrafo på 10-talet volt och OT:n frilödd?

Prexziz!!

Beroende på vad du har tillgång till:
Frikoppla trafon HELT både prim och sek.

En LÅG VÄXELSPÄNNING-spänning (1-6V) från en nättrafo eller en VÄXELSTRÖMS-adapter förs in på SEKUNDÄREN... MÄT denna spänning ex 4,36V AC. Mät nu spänningen på primären.
VARNING OBS att den kan vara rätt hög!!! OBS!!
låt säga att du nu mäter 165V AC.
Lindningsförhållandet är då 165/4,36 = 37,8 1:37,8

Har du tillgång till en tongenerator som kan lämna ett antal volt (>10) eller en trafo som lämnar mer än 6V kopplar du in den på PRIMÄREN
Du matar in (exempel) 12,7V AC
Samma trafo skall då visa ca 0,33V AC

12,7/0,33= 38 1:38

Jag håller 50 öre på att din trafo har lindningsförhållandet UNGEFÄR 1:15

b

27 Mar 2008, 22:05
Profile

Tackar för beräkningsexemplena, men jag är osäker på hur man använder det i praktiken(förstår själva uträkningen och tillvägagångssättet, men blir förvirrad av valet av data i exemplena), vilken högtalarimpendans skulle passa till 1:38?

Jag blir lite sugen på att testa en 16ohm:are som du föreslog, b, och eftersom jag inte har någon och inte har planerat för ett bygge med en sådan så kommer följdfrågan, finns det billiga element som låter hyggligt? Tänkte skaffa mig ett 8ohms celestion-element el liknande till nästkommande bygge men de pengarna lägger jag helst inte på ovan projekt.

Men vad tror ni om att byta till en billig taiwantrafo(OT) från ex GMF?

/Peter

<i>Som helst lyssnar på Jerry Garcia & Co, men även på dunka dunka!"]

28 Mar 2008, 16:32
Profile ICQ YIM WWW

Fördjupa dig inte (ännu) i för mycket teorier. LÅNA 2 st 8 ohms element och seriekoppla dem (= 16 ohm) .. lyssna och testa.

Har du gott om pengar kan du givetvis köpa en ny trafo... men JAG tycker du skall försöka att hitta en (två?) högtalare med 16ohm och testa innan du plöjer ner mer pengar.... Ditt slutrör KANSKE är "före bästa datum"... och då sitter du där....

Förmodligen är du fast i rörträsket nu!!! [8D]

b

edit stavfel

30 Mar 2008, 19:18
Profile

Ok, låter väl som en vettig turordning.

Finns risk för att jag sitter fast, ja![:)]

Tillägg:

Har inte skaffat något nytt element än men kunde inte hålla mig ifrån teorin... [;)]

12.7/0.33=38 lindningsförhållande 1:38

38x38=1444ohm vilket ger slutröret 5776ohm med en 4ohms högtalare, eller hur?

Lindningsförhållande 1:15

15x15=225ohm som ger 4500ohm till röret med en 20ohms högtalare, och troligtvis är det lite högre typ 1:16 om man antar att trafon är specad efter 7C5 röret, vilket ger 5120ohm med samma högtalare.

Och med en 16ohms högtalare skulle det då bli 4096ohm på primärsidan!

Blir ju lite nyfiken på att löda loss och mäta trafon trots allt...

---

Edit: tillägg

/Peter

<i>Som helst lyssnar på Jerry Garcia & Co, men även på dunka dunka!"]

31 Mar 2008, 14:44
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]