View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 04:12

Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Är mitt eko döende? Dynacord S62 Märkligt schema.. 
Author Message

Post Är mitt eko döende? Dynacord S62 Märkligt schema..
Har ett gammalt Dynacord S62-eko från tidigt 60-tal någon gång. Det är mycket lite använt, kanske 100 timmar totalt. Detta pga att jag från början mest "sprang på det" och fick det till ett vettigt pris.

Det låter dock numera, med rätt inkoppling, fantastiskt bra. Men, den sista tiden sjunker utsignalen när ekot varit på en stund, ca 15 minuter. Det syns även i "kattögat" som indikerar signalstyrkan.

Det som jag spontant kommer att tänka på är elektrolyterna i biasdelen. Fler förslag?

De är inte helt servicevänliga, därför är det bra att ta alla ev. orsaker vid ett tillfälle.

Tacksam för svar!

/Lennart

http://www.specter.se

25 Aug 2008, 12:00
Profile

Jag tror nog mer på kopplingskondingar som ger upp och läcker mer och mer ju mer värme som utvecklas.

Får du distorsion i utsignalen samtidigt som den minskar?

Det kan i så fall vara en indikation på ovanstående = DC-läckage som stryper efterföljande steg.

Har du schema nånstans?
/R

25 Aug 2008, 12:20
Profile

Vad gäller schema finns det här, på Ove Radiomans hemsida. http://www.binatech.se/S62.jpghttp://www.binatech.se finns hela manualen, faktiskt.

Det blir mest svagare och svagare, har inte tänkt på någon distorsion.

Edit: Bildlänken fixad, tack Ballz... Och jag jobbar med webb dagarna i ända...[:I]

/Lennart

25 Aug 2008, 15:26
Profile

Många kondingar i den där :-)

/R

25 Aug 2008, 16:06
Profile

Många kondingar i den där :-)

/R

Ok, jag ska testa alla kondingarna med andra ord i burken. Är det bara att ta multimetern och sätta den på likström i lämpligt mätområde, sedan mäta över varje konding om de läcker någon likström? Med ekot påslaget, vill säga.

Vilket läckage är acceptabelt?

Tacksam för svar...[:I]

/Lennart

26 Aug 2008, 15:55
Profile

Kolla på schemat. Sätt allakontroller på noll =ingen insignal, ingen utvolym.

Gallren på dom rör som är rena förstärkarsteg får ha exaxt NOLL volt på sej, helst mätt på millivoltskalan, och mätt mot chassijord, annars är det nåt som läcker. Men: Rö 1 och Rö 2 har ingen kopplingkonding på gallret, så dom är inte aktuella för den mätningen.

Däremot delar dessa 2 rör samma katodkonding (c2), och den kan vara kass=bristande briljans och förstärkning på bägge ingångsrören. Kolla upp så att katodspänningen på dessa rör ligger rimligt.

Rö 5 och Rö 5, däremot, dom kan du mäta gallren på.
Och du kan verifier att anod- och katodspänningarna ligger rimligt gentemot schemat.

Rö 4 och 6 behöver jag klura lite på hur dom ska mätas, eller så fyller nån annan på här.

I alla händelser ska du titta på C20 a+b (två kondingar i en burk), samt C25 så att inte din matningsspänning bryter samman när det blir varmt. Det kan både vara kassa kondingar (C20/C25) och andra kondingar/komponenter "uppströms" som plötsligt börjar ge sej

Nu har du i a f lite generella indikatorer att jobba med. Om en konding läcker, så kan du kallt räkna med att fler gör det.

Klart man kan felsöka en sån här helt på distans, men det är nog bättre att lämna in den i så fall.

Häpp/R

26 Aug 2008, 19:56
Profile

Enligt "ute på nätet" är rörproblem vanligt. Men det har du väl kollat van som du är....[;)]

26 Aug 2008, 19:59
Profile

/R

26 Aug 2008, 20:24
Profile

Enligt "ute på nätet" är rörproblem vanligt. Men det har du väl kollat van som du är....[;)]

Tack Rudmark. Nej, det har jag faktiskt inte gjort, av den anledningen att de rör som är i signalkedjan kan kallas NOS TFK, de har gått kanske drygt hundra timmar. (vissa av de rör som inte används när instrumentingång 1 är inkopplad har dock gått betydligt längre, kanske kan spöka?)

Men, det är ju enkelt gjort att byta ett och ett mot ett annat friskt rör jag har, ska jag naturligtvis göra först innan jag rör till en massa annat.

Tack Ballz att du tar dig tid att titta i schemat!

Egentligen borde jag nog kolla kondingarna även om det skulle vara något rörspökeri. De är bortåt 45 år gamla... Och där är 49 stycken, vad jag kan se i schemat, men alla är ju inte elektrolyter. Men. även andra kondingar kan ju gå sönder.

/Lennart

26 Aug 2008, 20:33
Profile

Källa?

/R
Nätet är ingen källa, men när jag kollade D-ekon, så skrevs det ofta "fungerar bra efter rörbyte", typ
Aldrig fel att checka rören (eller de ärgade socklarna då)

26 Aug 2008, 21:34
Profile

Lennart, dom keramiska kondingarna behöver du i regel inte bekymra dej över. Dom kan iofs drifta p g a värme, och vara sönder rent mekaniskt p g a reparatörslarv eller vibrationer, men räkna bort dom initialt. Det begränsar jobbet en aning i a f.

Skjut in dej på kopplingskondingar i plast/folie och på de elektrolyter som nämnts i första hand.

Problemet är alltså varför volymen försvinner efter en kvart. Mitt förstahandstips är att det blir DC-läckage in på ett eller flera galler, varpå de påverkade rören får sina arbetspunkter uppf*ckade direkt. Om du har så mycket DC in på gallret att röret går i cutoff, då får du ju ingen signal igenom det heller.

I andra hand gissar jag att spänningarna i ekot viker sej p g a läckage i nån lyt, eller p g a nån annan komponent som får värmespel.

Jaja, du hittar det nog. Tålamod & metodik rekommenderas. Lycka till!

/R

27 Aug 2008, 10:10
Profile

Lennart, dom keramiska kondingarna behöver du i regel inte bekymra dej över. Dom kan iofs drifta p g a värme, och vara sönder rent mekaniskt p g a reparatörslarv eller vibrationer, men räkna bort dom initialt. Det begränsar jobbet en aning i a f.

Skjut in dej på kopplingskondingar i plast/folie och på de elektrolyter som nämnts i första hand.

Problemet är alltså varför volymen försvinner efter en kvart. Mitt förstahandstips är att det blir DC-läckage in på ett eller flera galler, varpå de påverkade rören får sina arbetspunkter uppf*ckade direkt. Om du har så mycket DC in på gallret att röret går i cutoff, då får du ju ingen signal igenom det heller.

I andra hand gissar jag att spänningarna i ekot viker sej p g a läckage i nån lyt, eller p g a nån annan komponent som får värmespel.

Jaja, du hittar det nog. Tålamod & metodik rekommenderas. Lycka till!

/R

Tack Ballz!

Jag ställde upp ekot på arbetsbänken igår, och har gått över alla rör och socklar som en inledande åtgärd. Tror även jag att det inte är nog, utan att det är kondingar som är problemet.

När jag kommer hem ska jag låta ekot stå på en stund och se om rengörningen av socklarna givit effekt. Ett av rören satt väldigt hårt fast, så visst, skit fanns det förvisso...

Fortsättning följer!

/Lennart

27 Aug 2008, 13:57
Profile

Jag ställde upp ekot på arbetsbänken igår, och har gått över alla rör och socklar som en inledande åtgärd. Tror även jag att det inte är nog, utan att det är kondingar som är problemet.

När jag kommer hem ska jag låta ekot stå på en stund och se om rengörningen av socklarna givit effekt. Ett av rören satt väldigt hårt fast, så visst, skit fanns det förvisso...

Fortsättning följer!

/Lennart

Jaha, då har jag kört ekot en dryg timma, låter hur bra som helst. Något mer "diskantigt" än tidigare, svårt att bedömma. Något gainproblem är det inte längre, i alla fall.

Verkar som det var skit i kontakter etc, i alla fall...

Frågan är hur länge gamla kondingar håller??? Ekot är från 1962-63 ngt. Får ta mig tid och mäta upp en regning dag...

Tack för tipsen!

/Lennart

29 Aug 2008, 13:47
Profile

Byt kondingar också vare sig du vill eller ej. Följ råden ovan

29 Aug 2008, 19:31
Profile

[:D]
Byt kondingar också vare sig du vill eller ej. Följ råden ovan

Ja, det är väl egentligen det riktiga att göra. Jag vill inte bli av med det ekot för allt smör i Småland...

Det funkar till allt möjligt, en av sönerna har kopplat det till datorn och använder det som effekt när han gör ambientelektro (eller vad man nu ska kalla det...).

Frekvensgången är enligt specen faktiskt 20 - 16000 Hz. Hur jämn den kurvan är en annan sak...[;)]

/Lennart

01 Sep 2008, 17:24
Profile

Jag har mitt egna eko från 62 och jag servade två stycken, ett S62 och ett S65 förra året. Bytte inga kondingar alls eftersom det inte var fel på dem. Spänningar osv. låg bra.
Sitter det Telefunken rör i så är de kanske orginal. De håller dock åtskilliga tusen timmar. Ditt eko Lennart, som bara gott ca 100 timmar måste se väldigt fräscht ut?
Annars kan ni lämna rören till mig så kollar jag upp dem med min "nya" fina AVO MkIII [^]

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

06 Sep 2008, 19:29
Profile WWW

Hejsan Dynacord vänner [:)]
Jag har mitt egna eko från 62 och jag servade två stycken, ett S62 och ett S65 förra året. Bytte inga kondingar alls eftersom det inte var fel på dem. Spänningar osv. låg bra.
Sitter det Telefunken rör i så är de kanske orginal. De håller dock åtskilliga tusen timmar. Ditt eko Lennart, som bara gott ca 100 timmar måste se väldigt fräscht ut?
Annars kan ni lämna rören till mig så kollar jag upp dem med min "nya" fina AVO MkIII [^]

mvh// Ove Tegnér

Hej Ove!

Ja, ekot är ett "garderobsfynd", föregående ägaren hade köpt det mest för skojs skull och kopplat in en mik några gånger på 60-talet. Sedan hade det stått i en garderob, till dess jag fick frågan om jag ville köpa det i slutet av 80-talet. Och det ville jag, även om allt gammalt vid den tiden inte stod så högt i kurs.

Då, och ganska många år efter det tyckte jag att det var sådär, fick inte till inkopplingen riktigt så jag använde det även jag mycket sällan.

I samband med att jag byggde om pedalbordet för något år sedan gjorde jag en "effektloop" så att jag kopplar in/ur ekot helt, inte låter signalen passera ekot mer än när det ska "eka". Då föll soundet på plats.

Telefunkenrören är säkert original, två har jag "lånat" till gitarrförstärkaren, låter kalas. Du bor ju ganska nära, så jag kanske ber dig kolla rören...

Intressant att höra detta med kondingarna, naturligtvis borde jag mäta upp dem för säkerhets skull.

/Lennart

07 Sep 2008, 16:15
Profile

Servade nyligen mitt echolette NG51 eko från 60-63, vet inte exakt år. Klemt echolette slog ju sen ihop sig(blev uppköpta?) med dynacord på 60-talet. Deras echocord super är ju samma som NG51:an fast med svart front. På min hittatde jag en kass kopplingskonding. Den var i princip öppen och volymkontrollen samt nån annan resistor fanns mellan jord. Kunde kittla lite med ojordat uttag. Kollade även lite andra kondingar och flera verkade ha drivit till ca 150%. En 22n var kanske 35n osv. Men det bytar jag inte. Hittade inga dåliga motstånd. Telefunkenrören verkar vara helt ok.
Har lite tips som funkat för mig. För att ekot skall låta bra måste bandet ha rätt längd(spänning). Köpte mina band på mytapeecho, dom funkar men är lite väl korta. Echolette manualen rekommenderar att inte oljor eller fett används i hjulen. Grafitpulver(blyertspenna pulver) skall användas. Sen rengör jag huvudena med isopropanol. Om allt görs noga, dvs inget fingrande på bandet, så låter det riktigt bra. Det går t.o.m att få ekot att självsvänga om man justerar trimpottarna[8D]

07 Sep 2008, 17:46
Profile

Servade nyligen mitt echolette NG51 eko från 60-63, vet inte exakt år. Klemt echolette slog ju sen ihop sig(blev uppköpta?) med dynacord på 60-talet. Deras echocord super är ju samma som NG51:an fast med svart front. På min hittatde jag en kass kopplingskonding. Den var i princip öppen och volymkontrollen samt nån annan resistor fanns mellan jord. Kunde kittla lite med ojordat uttag. Kollade även lite andra kondingar och flera verkade ha drivit till ca 150%. En 22n var kanske 35n osv. Men det bytar jag inte. Hittade inga dåliga motstånd. Telefunkenrören verkar vara helt ok.
Har lite tips som funkat för mig. För att ekot skall låta bra måste bandet ha rätt längd(spänning). Köpte mina band på mytapeecho, dom funkar men är lite väl korta. Echolette manualen rekommenderar att inte oljor eller fett används i hjulen. Grafitpulver(blyertspenna pulver) skall användas. Sen rengör jag huvudena med isopropanol. Om allt görs noga, dvs inget fingrande på bandet, så låter det riktigt bra. Det går t.o.m att få ekot att självsvänga om man justerar trimpottarna[8D]

Tack för infon. Bandet jag använder är original, det var en liten plastlåda med reservband till.

Hm, ja, jag får ta och mäta upp ekot som sagt...

/Lennart

07 Sep 2008, 19:23
Profile

Då har jag äntligen tagit mig tid och mätt upp ekot något sånär utifrån de värden som finns på schemat.

Här finns schemat: http://www.binatech.se/S62.jpg

Hade voltinställningen på 240V, mätte upp ca 230 i väggen. (finns bara 220 och 2240 att välja på)

Kan konstatera att den stora dubbelkondingen C20a+b verkar hyfsat frisk, mätte upp 285V (280) och 253V (240) lite hög (siffror i parentes från schemat).

Vid C25 fick jag 211V (185), klart högt. De två motstånden: R38 1,4 (1,5) och R46 5,4 (5,1).

Anoden på Rö5 låg på 96 (70), vilket förmodligen hänger samman med det höga värdet vid C25.

Mätte vidare, anoden på Rö 1 106V, (125V), dvs <u>lägre</u> än spec, vilket är märkligt med tanke på de tidigare resultaten.

Katoden på Rö1-2 fladdrade, mellan 0,1 - 0,8 V, (1,05V)

Anoden på Rö3 52V (105V) katoden följdaktligen 0,3V ( 0,8v)

Rö4, anoden 90V (40V) katoden 0,8 V (0,4V)

Galler in på Rö5 pin2 0,2V (0) pin7 0,28 (0)

Och så Rö6, som jag inte är helt klok på vad det gör. Katoden 100V (9V) och in på gallret pin2 100V !! Dvs C32 borde vara helkörd?

Här finns helt klart lite differenser..

När jag mätte ställde jag kontrollerna enligt instruktionerna på schemat.

Vad borde jag titta mer på/byta?

Tacksam för svar.[:)]

/Lennart

18 Jan 2009, 22:34
Profile

Byt samtliga signalkondingar. Byt alla katodkondingar (de små elektrolyterna) också. Allihop läcker, undantagslöst. Och läckaget (in på gallren, t ex) gör att rören får helt fel arbetspunkter och stryper sej/jobbar ihjäl sej själva - och ju varmare, desto mer läckage.

Dynacords signalkondingar (nån tidig plastvariant) hade bäst-före-datum som gick ut för cirka fyra decennier sedan.

Byt. Sen har du ett eko som är som nytt.

/R

19 Jan 2009, 00:37
Profile

Byt samtliga signalkondingar. Byt alla katodkondingar (de små elektrolyterna) också. Allihop läcker, undantagslöst. Och läckaget (in på gallren, t ex) gör att rören får helt fel arbetspunkter och stryper sej/jobbar ihjäl sej själva - och ju varmare, desto mer läckage.

Dynacords signalkondingar (nån tidig plastvariant) hade bäst-före-datum som gick ut för cirka fyra decennier sedan.

Byt. Sen har du ett eko som är som nytt.

/R

Tack för infon, jag misstänkte att det var något sådant. Pust...

Vilka plastkondingar som helst duger? Eller ska man ta någon speciell mojosort? Det skulle ju vara käckt om de är gula, som originalen... [:I]

Ja just det, det gör ju inget om de också låter bra...[:)]

/Lennart

19 Jan 2009, 09:35
Profile

Såna där ljusgula MKT (heter dom väl?) är perfekta. Små till formatet också.

Kolla med Alex/Vacuumvoodoo var han köper sina.
/R

19 Jan 2009, 09:50
Profile

Såna där ljusgula MKT (heter dom väl?) är perfekta. Små till formatet också.

Kolla med Alex/Vacuumvoodoo var han köper sina.
/R

Tack för info, Banzai och Elfa har båda, dock är de radiella? Ska se om det funkar, de som sitter i mitt eko är axiella om jag inte är ute och cyklar.

Ska se om Alex kan ge ngt tips... Eller någon annan.[:)]

/Lennart

19 Jan 2009, 18:50
Profile

b

21 Jan 2009, 07:59
Profile

Rö6= bias och raderoscillator.

b

Ok, tack för info!

När jag satte mig för att kolla upp vilka kondingar jag behöver beställa hem upptäckte jag något märkligt, kondingarna enligt schema ska i tonkontrollerna vara 4700pF och 2200pF, nu sitter det 0,01 uF på allihop?

Jag har inte hittat något annat schema än det jag länkat till ovan.

Det har aldrig bytts ut något i detta ekot tidigare, 100%.

Spontant vill jag ersätta med lika stora kondingar som det redan är, eller ska jag gå på "originalspec"?

En variant är att göra en ingång enligt schema och en enligt nuvarande koppling, frågan är vad som kommer att skilja?

/Lennart

21 Jan 2009, 09:50
Profile

Jag tror jag får försöka prova med lite kondensatorbyten jag också [:p]. Mitt eko mäter dock inte så tokigt som ditt. Både DC nivåer och signalstyrkorna, vid full utstyrning, stämmer ganska bra med schemat också. Jag har precis mätt upp mitt och en kunds ekos signalnivåer. De var bägge OK och väldigt lika. Även ett tredje eko har jag nyligen haft inne för koll. Det mätte samma. Jag har dock fått en gnagande känsla av att alla kanske lider av samma ålderstecken. Jag hade tänkt att byta min selen likriktare till någon nyare också. Detta kan vara en chans till mer service.

Sedan är det ju detta med hur trångt och dj...ligt det är att komma åt komponenterna i det förskräckliga skatboet, eller hur?

Jag har flera versioner av Dynacord scheman. Två versioner av S62, en S62a och en S62, och två versioner av S65, en S 65/S och en S 65. Inget eko är riktigt likt det andra eller något av schemana. Det finns många versioner med små ändringar på komponentvärden, hur många säkringar där är osv.

Jag skall försöka skanna och lägga ut alltihop så småningom. Jag har också precis nyss kommit över en svensk bruksanvisning till S65'an [:)]

Kondensatorvärden för tonkontrollerna är för Dynacord <b>275/102 EC S65/S</b>: 470pF, 100pF och 10nF + ytterligare en 10nF som kopplingskonding innan tonkontrollshärvan
version <b>275/100 EC S 65</b> har samma värden.

Tonkontrollen på en Dynacord <b>076-104 Echocord S 62a</b> är en helt annan konstruktion med endast 4700pf och 2200pF för varje kanal, inkluderat kopplingskonding!
Det schemat jag har för nerladdning på nätet <b>076-103 S 62</b>ger samma värden som S 62a. 10nF på alla kondingar låter inte rätt.

Ja, jag får kolla mitt eko i verkligheten också. Kanske är inte alla byggda enligt schemat ? [:)]

DC nivåer finns det väldigt få angivna på S 65 schemana.

I'll be back

mvh// Ove Tegnér

21 Jan 2009, 23:48
Profile WWW

Ja, vi får väl köra en kondingbytarkväll i Stora Höga...[;)][:)]

Ska man byta likriktaren också, säger du?

Att det är trångt är bara förnamnet, får skruva isär hela skiten för att komma åt tonkontrolerna...

Det sitter en jättekonding bakom alltsammans som är till för att skydda drivmotorn eller ngt liknande. Denna varnades det för på ett forum, om den går så går motorn åt skogen. Kanske borde bytas den åxå?

Säkringar finns det gott om i verkligheten, ser inga på schemat förutom en.

/Lennart

21 Jan 2009, 23:59
Profile

Anodmotstånden på S62 schemat för de fyra ingångskanalerna säger 51kohm.

På samtliga ekon jag varit i kontakt med sitter där 220kohm. Så är det även ritat på Schemat för S65 ekot.

mvh// Ove Tegnér

22 Jan 2009, 00:18
Profile WWW

Anodmotstånden på S62 schemat för de fyra ingångskanalerna säger 51kohm.

På samtliga ekon jag varit i kontakt med sitter där 220kohm. Så är det även ritat på Schemat för S65 ekot.

mvh// Ove Tegnér

Jag tror att jag helt enkelt får titta i ekot och se vilka komponenter det är, och sedan köpa likadana. Känns som att det borde bli mest rätt då.

Det är ju ljudet med de komponenterna, före de lade av, som jag tycker är så väldigt bra...

Eller så gör jag som jag skrev tidigare, en instrumentingång av varje...

/Lennart

22 Jan 2009, 10:15
Profile
Reply to topic   [ 81 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next