View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 12:32

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Lite mera diskant 
Author Message

Post Lite mera diskant
Hur skall jag få snäppet mera diskant i Kierkegaard, men helst utan att det sker på bekostnad av mellanregistret?

Gäller rena "kanalen" så strunta i distkretsen runt V7.
C6 och R9 finns heller inte ännu.

Schema: Image

------
Dom låter alla lika

21 Jul 2009, 14:43
Profile

Eller minska värdet på R7.
Du kan ju liksom inte addera diskant, utan endast ta bort sådant som nu bromsar.
Eller så skapar du en bas/mid-broms någonstans då. Men det har du redan i C3/R6.
En tonstack?
/Gunnar

21 Jul 2009, 15:05
Profile

Brightkonding på 250k-poten R8.

Ok. Vad skall man gissa på? 500pF, 1n....?
Quote:

Du kan ju liksom inte addera diskant, utan endast ta bort sådant som nu bromsar.

Jep, jag vet. Och det handlar inte om mycket. Med förstärkaren på fullt och genom att justera allt med gitarrens volympot så är det så gott som perfekt. Men när man drar ner volymen på förstärkaren så kan det behövas lite mer diskant. Tyder på att en diskantblödare kunde vara lösningen.

Med hetare mickar, som P90:or, beter sig diskanten precis som önskat. Men med strato så ger den inte det där sista skimmret på attacken.
Quote:

Eller så skapar du en bas/mid-broms någonstans då. Men det har du redan i C3/R6.
En tonstack?

Tonstacken består av baspotten (R6) och diskantpotten (R9). diskantpotten har jag inte satt dit ännu för det fattas ett hål.

------
Dom låter alla lika

21 Jul 2009, 15:31
Profile

Du kan ju alltid förskjuta frekvensresponsen i V2 till mer diskant genom att sätta en "liten" konding där istället, typ 220nF istället för
22uf/1uF.

21 Jul 2009, 17:44
Profile

Izzy wrote:

Quote:
------
Dom låter alla lika

Testa med betydligt mindre, 100- 250 pF är mitt tips. Det som skimrar på en Fenderstärkare (vibratokanalen) är 10pF över ett 3,3Mohmsmotstånd... (bland annat)

På Normalkanalen i min Showman har jag satt 20pF över volympotten (1M). In/urkopplingsbart via en switch på pedalbordet. Är perfekt när strängarna börjar bli lite trötta, klarheten kommer åter. Med nya strängar blir det lite vasst.

/Lennart

http://www.specter.se

21 Jul 2009, 18:16
Profile

Du kan ju alltid förskjuta frekvensresponsen i V2 till mer diskant genom att sätta en "liten" konding där istället, typ 220nF istället för
22uf/1uF.

Är inte risken då att mellanregistrets karaktär förändras också?

------
Dom låter alla lika

21 Jul 2009, 18:28
Profile

Ocku wrote:

Izzy wrote:

Quote:
------
Dom låter alla lika

Testa med betydligt mindre, 100- 250 pF är mitt tips. Det som skimrar på en Fenderstärkare (vibratokanalen) är 10pF över ett 3,3Mohmsmotstånd... (bland annat)

På Normalkanalen i min Showman har jag satt 20pF över volympotten (1M). In/urkopplingsbart via en switch på pedalbordet. Är perfekt när strängarna börjar bli lite trötta, klarheten kommer åter. Med nya strängar blir det lite vasst.

/Lennart

http://www.specter.se

Oj, så små. Nå, även en liten pitt kan göra nån gravid.
Skall börja smått och se om det nappar.

------
Dom låter alla lika

21 Jul 2009, 18:31
Profile

Tubis wrote:

22uf/1uF.

Är inte risken då att mellanregistrets karaktär förändras också?

------
Dom låter alla lika
Det ska den inte göra om kondingen är liten nog.
Nu har du ju full avkoppling på hörbara frekvenser. Det vill säga max förstärkning. Tar du bort konding helt ska det bli samma frekvensrespons fast lägre förstärkning. Sätter du en konding som bara påverkar diskanten så får du ju just mer förstärkning på diskanten än övriga. Visst det blir inte lika mycket krut som om man kunde ha full förstärkning på alla frekvenser och sedan plussa ytterligare på diskanten men man kan inte få allt här i livet.
Men är det bara på lägre volyminställningar du behöver det så gör du nog bättre med konding över poten.[:)]

21 Jul 2009, 21:11
Profile

Nu är jag inte lika glad åt göra första katodekondingen på ingångsteget så liten att den stryper frekvenser redan där, pga den färgningen som det ger sätter sin prägel så stärkan väldigt tydligt.

Jag tycker Gunnar förslag är det första du ska pröva.
Sedan hade jag nog minskat C2, det kommer visseligen påverka gainkanalen lite men tror inte du kommer tycke den ricktingen kommer upplevas negativ[;)]
Även C4 känns som onödigt stor 22-47n tror jag skulle ge dig en mer tydlighet och fastare bas.

Sen borde C3 vara det rimliga läget att labba med olika värden då den påverkar ju den rena kanalen.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

21 Jul 2009, 21:37
Profile

Nu är jag inte lika glad åt göra första katodekondingen på ingångsteget så liten att den stryper frekvenser redan där, pga den färgningen som det ger sätter sin prägel så stärkan väldigt tydligt.

Om du menar mitt förslag så menar jag inte första katodkondingen.

21 Jul 2009, 21:45
Profile

Amp Healer wrote:

Om du menar mitt förslag så menar jag inte första katodkondingen.

Ja det såg jag nu Johan,,,Var så inställd på att det var den rena kanalen som det gällde, att jag missade det,,sorry!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

21 Jul 2009, 22:17
Profile

Jag börjar med att testa med en blödare över volympotten. Om inte det hjälper så får jag börja labba med värden på V2 och de övriga kondingarna.

------
Dom låter alla lika

22 Jul 2009, 08:04
Profile

Sedan hade jag nog minskat C2, det kommer visseligen påverka gainkanalen lite men tror inte du kommer tycke den ricktingen kommer upplevas negativ[;)]
Även C4 känns som onödigt stor 22-47n tror jag skulle ge dig en mer tydlighet och fastare bas.

Sen borde C3 vara det rimliga läget att labba med olika värden då den påverkar ju den rena kanalen.

När det gäller C2 och C4 så var de ursprungligen 22nF. Av olika randiga orsaker så landade dessa två värden i kretsen. I labbandet med C4:an så visade det sig att efter ca. 47-68nF så hör man ingen skillnad mera. Den sista som testades var 100nF, och för att det lät bra så blev den kvar.
C2:ans värde hänger mycket ihop med det labbande som försegick runt C3 och R6.

Gainkanalen däremot ser redan mycket annorlunda ut. Ursprungsambtionen med übermegalosturmbautagain kom på skam. Visst, själva distmängden fick man nog fram men det lät inte bra. Nu är den tämjd och låter bättre.

------
Dom låter alla lika

22 Jul 2009, 08:09
Profile

Skippa parallellkopplingen av ingångsröret.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

26 Jul 2009, 23:54
Profile ICQ WWW

Skippa parallellkopplingen av ingångsröret.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

Eller göra den omkopplingsbar. Kan man sätta en omkopplare mellan pinne 6 och 1 eller kommer det att smälla?

------
Dom låter alla lika

27 Jul 2009, 07:49
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]