View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2026, 06:03

Reply to topic  [ 5 posts ] 
dynacord originalrör 6V6 
Author Message

Post dynacord originalrör 6V6
Hej!
Det sitter fortfarande originalrör i den gamla dynacorden. Slutrören är Dynacords egna 6V6. Vad har dessa för status och är det något att ha eller rekommenderas det nya? Sedan sitter det telefunken ECC83 och dom har väl rätt bra rykte har jag förstått. Till saken hör att denna stärkare har måttligt med speltid och rör blir väl inte sämre av att stå och "vänta" på bättre tider?

08 Jun 2010, 21:58
Profile

Nä, rör blir oftast inte sämre av att "stå och vänta på bättre tider"? Så de kan mycket väl vara jättebra!

Jag tror dock inte att det är Dynacords egen tillverkning av 6V6:orna. Gissningsvis är det någon av de traditionella tillverkarna som tillverkat dem som OEM-prylar åt Dynacord.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jun 2010, 08:46
Profile

Går det att identifiera dom på något vis med bilder eller så. Bör man mäta upp dom så att dom är ok eller är det helt enkelt bara att köra på om det låter bra? Kanske kan skicka dom till dig (mot normal ersättning förståss) om det är vettigt! Finns ingen i mina trakter som är vass på det här och har utrustning. Maila mig i så fall!

/Anders
Sven-Johan wrote:

Nä, rör blir oftast inte sämre av att "stå och vänta på bättre tider"? Så de kan mycket väl vara jättebra!

Jag tror dock inte att det är Dynacords egen tillverkning av 6V6:orna. Gissningsvis är det någon av de traditionella tillverkarna som tillverkat dem som OEM-prylar åt Dynacord.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jun 2010, 11:47
Profile

Låter rören bra så finns ingen anledning att byta dem, det som kanske kan vara aktuellt om stärkaren stått i många år är att byta elektrolytkondensatorerna som tenderar att bli dåliga. Detta är dock inget du inte gör själv om du är lite osäker pga höga spänningar.

09 Jun 2010, 13:35
Profile

Har faktiskt beställt elektrolyterna samt byter även alla andra kondingar som alla är av fabrikatet wima. Allt för många som säger att dom inte är av allra bästa sort så det blev mallory samt någon mustard. Högspänningen har jag koll på och vet hur jag laddar ur det som ev finns kvar. Har byggt några stärkare från ritning men är ganska dålig på teorin om hur olika komponenter påverkar ljudet. Tack för omtanken!
Svullo wrote:

Låter rören bra så finns ingen anledning att byta dem, det som kanske kan vara aktuellt om stärkaren stått i många år är att byta elektrolytkondensatorerna som tenderar att bli dåliga. Detta är dock inget du inte gör själv om du är lite osäker pga höga spänningar.

09 Jun 2010, 21:36
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]