View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Jun 2025, 04:35

Reply to topic  [ 10 posts ] 
rör-gramofon/radio lär en grönjöling 
Author Message

Post rör-gramofon/radio lär en grönjöling
Tjenare! Har en gammal rör-radio som jag köpt för 100 spänn. (kungsradio typ 755 UKVPG 60W om någon undrar).

Har kommit på att det vore kul att sparka igång på den om det går.
Vet så lite om det så jag inte ens vet vad jag ska fråga.
Hur vet man att ett rör är helt? (kollar man om det lyser å inte låter skit typ?) låter för lätt.
På baksidan av radion sitter det fasthäftat en sladd med stickpropp som ska kopplas till ukv300 ohm eller extra högtalare 5ohm. eller antenn/jord sladden sitter bara runt själva luckan. Den går inte till någonting, det är det som känns skumt.

vart hittar jag rör? EF 85, EABC 80, EL 84, ECH 81 ?
behövs alla om jag inte ska använda radiofunktionen utan bygga en liten för-förstärkare så jag kan lira cd genom den.

svara gärna å skicka länkar å tips. är grymt sugen på att lära mig. även om det bara gäller att lära sig hur man knäpper av och på åbäket. får se hur mycket man kan lära sig på en sommar.

12 Jun 2010, 16:02
Profile ICQ YIM WWW

Någon (annan än mig) bör kunna svara om den är lämplig.Finns livsfarliga radios out there om man tänker göra stärk av dem. Alla rör behövs inte, några av de du nämnt är typiska radiorör. Alla finns att få tag i iaf.
Hela rör: Fungerar + Lyser. Bra rör: Lite tjorvigare......

12 Jun 2010, 18:05
Profile

Använda som radio -eller till gitarrförstärkare??? Spelar STOR roll-

Som förstärkare: Då har du hamnat rätt....
60W är vad radion drar som mest- INTE vad den ger ut
Förmodligen behöver du "bara" EL84 (100% säkert) och ETT rör till
gissar på EABC80.. (79,5% säker)
Finns det inget grammofonINTAG??
Isåfall:
på framsidan bör du hitta en eller TVÅ knappar som skall tryckas in för "Grammofon" ... tryck in den/dem och håll ett finger på ingången---- nu skall det brumma rejält...

vi börjar där...

b

12 Jun 2010, 20:14
Profile

Min plan är att bara få förstärkaren att fungera så att jag senare ska kunna koppla en vanlig liten stereo till den. vilken del av den är det jag ska koncentrera mig mest på då?
Jag vet inte ens vilka delar som är vad, (förutom de vanliga små kondensatorerna å motstånden).

http://pici.se/610761/
http://pici.se/610745/
Där är en länk till baksidan. Jag vet inte ens vart jag ska börja koppla in sladdarna. har att välja mellan antenn/jord, extrahögtalare 5ohm, UKV 300ohm och gramofon/gramofon skärm.

gissar att sladden som bara sitter häftad på trät ska till ukv? sladden från gramofon ska till gramofon och den andra in i väggen. men jag har lite respekt för detta. Vad är UKV?

14 Jun 2010, 11:18
Profile ICQ YIM WWW

ja just ja. då borde det väl att koppla in en cd eller gitarr via gramofon uttagen sen om man fixar rätt insignalstyrka eller?

14 Jun 2010, 11:21
Profile ICQ YIM WWW

UKV= Ultra-kort-våg (ung samma som FM-bandet - men FM betyder Frekvensmodulerat)

Tryck in de knappar där det står grammofon på- se till att du har högtalare inkopplad- antingen ordinare eller extrahögtalare på uttaget extrahögtalare...
håll sedan ett finger på grammofoningången----
brummelibrumm.... DÄR kopplar du din signal- gitarr eller CD.

b

14 Jun 2010, 11:30
Profile

brummelibrum!
fan, jag hade nästan hoppats på att det skulle bli svårare.
nu får jag köpa något nytt skrot å försöka få igång på. eller skruva isär gramofonen. den är helt död.
sjukt coola lampor på framsidan. Då var den ju inte ens trasig. dom blåste mig på ett bra vis i affären!

14 Jun 2010, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Det är ju tre hål till gramofonen. skärm står det på pinnen i mitten. Ska jag köra på de två andra då å skita i den eller hur gör jag?

14 Jun 2010, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

remmen var paj. men under gramofonen låg ett schema över hela apparaten. är så mycket saker på det så jag är lite lost.

14 Jun 2010, 23:42
Profile ICQ YIM WWW

remmen var paj. men under gramofonen låg ett schema över hela apparaten. är så mycket saker på det så jag är lite lost.

För AUDIO-bruk behövs bara en bråkdel av vad du ser på schemat..
Testa med fingret i alla tre hål.... men stoppa INTE in fingrarna någon annan stans...
Kontrollera att du verkligen har en högtalare som fungerar. Och att det inte finns någon switch som kopplar bort högtalare som står i fel läge.
GE INTE UPP ÄNNU!!!
b

15 Jun 2010, 06:57
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]