View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 19:54

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vad göra med Peavey Valveking? 
Author Message

Post Vad göra med Peavey Valveking?
Har en Peavey Valveking 112 som sekundär förstäkare bara för att fluffa till ljudet lite men den distar lite väl fort på den rena kanalen. Vad skulle man lämpligvis trycka i den för rör eller modd för att den skall var clean lite längre när man vrider upp volymen?

Lillefar

"Det är aldrig försent att ge upp"

10 Jun 2010, 23:47
Profile WWW

Jag skulle nog vilja påstå att annan rörtyp inte hjälper för det kommer bara sänka volymen ytterligare och det skulle även påverka den andra kanalen för det är samma rör till bägge.
Angående mod så skulle du kunna öka headroomet så det blir större sving i rören innan det distar genom att sänka värdet på droppresistorerna i högspänningsmatningen. Det påverkar dock även detta bägge kanalerna så det distar mindre i bägge och kommer även påverka tonen och göra den lite brightare........
Men det finns mycket att göra på den fronten för att få mer headroom......mycket!

11 Jun 2010, 05:34
Profile

Jaha ja som vanligt finns det ingen genväg utan göra det ordentligt eller inte alls ;-) Tack för bra svar.

/Lillefar

12 Jun 2010, 11:29
Profile WWW
Fender Blues Junior, Bassman, eller
en Peavy Classic 30.

Valveking kommer aldrig att låta bra
oavsett hur många rör och hur många glättade
kondingar från 1956 du byter i den.

-Den kommer ändå alltid låta skit!
Det var kanske inte svaret du ville höra,
men det var svaret du förtjänade!

12 Jun 2010, 13:20

Skitsnack...den kan låta hur bra som helst med lite möda och mycket besvär. Det handlar dock om att modifiera kretsen och inte byta till några mojokomponenter........Finns en lång lång tråd om Valvekingmod här på bojen...eller ja...det finns flera trådar...

12 Jun 2010, 14:10
Profile

Freppezon wrote:

Skitsnack...den kan låta hur bra som helst med lite möda och mycket besvär. Det handlar dock om att modifiera kretsen och inte byta till några mojokomponenter........Finns en lång lång tråd om Valvekingmod här på bojen...eller ja...det finns flera trådar...

Jag menar bara att slippa modda och betala
dyra pengar för att få den moddad.
Så alla som har en Peavy Valveking, sälj skiten och köp en
riktig förstärkare det lönar sig i längden!

Att det är skitsnack stämmer således inte!
Du kan inte polera en bajskorv!
[:D]

12 Jun 2010, 17:51

Du kan inte polera en bajskorv
hur länge som helst!
[:D]

12 Jun 2010, 21:22

Jag kan bara konstatera att jag nu fått så bra ljud ur min VK100 topp att jag inte kan bestämma mig för om den eller min Classic 30 låter bäst. De har ju olika karaktär på ljuden, men låter båda mycket bra. VK'n ligger fortfarande på moddningsbordet och jag har provat många olika kopplingar, bl.a. DC-kopplad katodföljare innan dist-tonkontrollerna (som i Marshall). Men jag tycker ju det är kul att löda, prova, ändra o.s.v. och jag lär mig en hel del om hur det hele funkar också.

Lovar att uppdatera "min" Valveking-tråd när jag har mer tid. Jag har precis, efter ettåetthalvt år, börjat lönearbeta igen och det innebär mindre tid till moddning och hängande på Bojen t.ex.

/Mats

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

17 Jun 2010, 20:28
Profile

Jag tycker nog att Valveking låter bra för den ringa pengen och en Peavey Classic 30 låter inte bättre i mina öron. Nu kör jag bara denna stärkare som ghost med rent ljud och det funkar den bra till och inte heller fel som backup. Var ute efter nått enkelt tips så att den inte bryter upp så tidigt och tenderar att dista. En del prisar ju den egenskapen men jag vill köra den clean.

Lillefar

20 Jun 2010, 00:09
Profile WWW

Som många andra också konstaterat så kan man ofta "modda" sitt ljud genom att prova med olika rörfabrikat och -typer. Så i min C30 sitter Tung-Sol 12AX7 i V1, TAD 12AX7/ECC83 A-C i V2 och en JJ ECC83 i V3, den kombinationen gillar jag. Men då är det distkanalen som jag använder mest. I VK'n sitter samma rör, men då förstegen inte är likadana så hamnar de olika rörhalvorna på andra platser gainmässigt. I VK'n är V1 de två första gainstegen och påverkar båda kanalerna, V2 är endast för distkanalen (gainsteg 3 och 4).
I C30 är V1 gainsteg 1 och 2 för rena kanalen och gainsteg 1 och 4 för distade kanalen, V2 ligger alltså mellan V1's båda halvor.

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

23 Jun 2010, 10:22
Profile

Tjavisst du har nog rättast att smacka i nya rör är enkelt och bra sätt utan att vara komplicerat och kan ju inte misslyckas sådär jättemycket.[:)]

Lillefar

Axewall wrote:

Som många andra också konstaterat så kan man ofta "modda" sitt ljud genom att prova med olika rörfabrikat och -typer. Så i min C30 sitter Tung-Sol 12AX7 i V1, TAD 12AX7/ECC83 A-C i V2 och en JJ ECC83 i V3, den kombinationen gillar jag. Men då är det distkanalen som jag använder mest. I VK'n sitter samma rör, men då förstegen inte är likadana så hamnar de olika rörhalvorna på andra platser gainmässigt. I VK'n är V1 de två första gainstegen och påverkar båda kanalerna, V2 är endast för distkanalen (gainsteg 3 och 4).
I C30 är V1 gainsteg 1 och 2 för rena kanalen och gainsteg 1 och 4 för distade kanalen, V2 ligger alltså mellan V1's båda halvor.

23 Jun 2010, 22:31
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]