View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 21:18

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Det ryker ur min topp! 
Author Message

Post Det ryker ur min topp!
Repade med bandet idag, spelade i säkert 2-3 timmar. Och när vi är klara och ska plocka ihop ser jag att det kommer rök ur min topp(!). Kan ju tillägga att vi spelar rätt högt och jag i princip hade alla rattar på 11. Drog ut alla sladdar och blåste ur stärkaren med en fläkt och sen dess har jag inte rört den, nu undrar jag förstårs vad som kan ha hänt? Självklart kommer jag lämna in den på service. Men känns ändå bra att fråga här också.

Toppen är en gammal Impact 60, en engelsk rörtopp 60 watts från 60-talet inte olik gamla Selmer treble n´bass modeller, d.v.s. 2 separata kanaler med volym, treble och bass. Vid tillfället hade jag bryggat kanalerna på klassiskt marshall manér.

13 Jun 2010, 20:39
Profile

Nästan omöjligt säga exakt vad det är. Ryker det så är det något som blivit för varmt, på ett onormalt sätt. Något drar för mkt ström vilket smälter plast eller annat material i en komponent eller kabel. Det kan vara ett rör som mår dåligt och gör att kringliggande kompenter inte klarar strömmen. Eller en elektrolyt som är på väg kortsluta.

Började den låta illa? Gick någon säkring?

DEt där brukar en tekniker hitta snabbt. Jag tror inte felet är allvarligt, men det är klart att ett antal komponenter kan behöva bytas + ev slutrören.

/Gunnar

13 Jun 2010, 21:27
Profile

Inte lätt att spekulera i orsaker, utan det måste kollas upp.
Om den inte är moddad med bias-inställning, så går slutrören rejält hårt har jag för mig.
Hojta till om du behöver schema.

Kul att någon kör med en Impact! [:)]

/Sixten

13 Jun 2010, 21:30
Profile WWW

Började den låta illa? Gick någon säkring?

/Gunnar

Jag hörde ingen skillnad i ljudet när vi spelade, röken uppenbarade sig då jag precis skulle stoppa gitarren i caset och börja plocka ihop, men inte hunnit stänga av stärkaren.

Men jag lämnar in den till en tekniker imorgon som får titta på det, så löser det sig nog.

13 Jun 2010, 21:34
Profile

Inte lätt att spekulera i orsaker, utan det måste kollas upp.
Om den inte är moddad med bias-inställning, så går slutrören rejält hårt har jag för mig.
Hojta till om du behöver schema.

Kul att någon kör med en Impact! [:)]

/Sixten

Den är inte moddad med någon bias, och den blir ruskigt varm när man kör ett tag. Har redan kikat in din Impact sida ;) Mycket kul info där om dessa stärkare, bra med scheman också. Har haft min ett litet tag och måste säga att jag är mäkta imponerad av ljudet i den, riktigt "plexi-ös".

13 Jun 2010, 21:38
Profile

Se till att få en trimpot installerad för bias! Det är bara att seriekoppla en med 47k motståndet som går till jord.

/Sixten

14 Jun 2010, 09:07
Profile WWW

Se till att få en trimpot installerad för bias! Det är bara att seriekoppla en med 47k motståndet som går till jord.

/Sixten

Tack för tipset! Det ska jag se till att få fixat

14 Jun 2010, 10:19
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]