View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Oct 2026, 23:50

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Köp av Funktionsgenerator och Oscilloskop 
Author Message

Post Köp av Funktionsgenerator och Oscilloskop
Hej på er alla där ute.

Jag tänkte försöka ge mig på lite mätningar hemma och bara undrar vad man ska tänka på innan man handlar.
Finns det några rekommendationer på Oscilloskop och Generatorer som inte kostar skjortan?

Ska i huvudsak mäta i gitarr förstärkare.

Finns kanske någon här på Bojen som har grejer till salu?

Mvh Alex

03 Apr 2011, 20:38
Profile

Jag har en sådan här samt ett skåp under "Säljes/Övrigt"

Image

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

04 Apr 2011, 20:23
Profile

Jag har möjligen något som kan avvaras , men för att komma igång med mätandet snabbt och billigt kan du ju köra med tongenerator och oscilloskop på datorn.

När mitt gamla oscilloskop fick bryt och skickade ut 600 V i chassiet rök även min tongenerator [:(]

Vad gör man då med verkstaden full med jobb..
Då hittade jag ett par helt OK gratisprogram (riktig freeware!)
som installerades och kördes på datorns interna ljudkort och med hjälp av dem klarade jag mig i flera veckor!

Har sparat dem, och de är inte stora så jag kan maila dem till dig om intresse finnes

Tece, lödkolvsdressör

04 Apr 2011, 20:30
Profile ICQ YIM WWW

Alex,

Det var inte så länge sedan vi snackade om oscilloscope i en annan tråd som du kan hitta här:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=53779

När det gäller tongenerator så är TRIO AG-201 eller AG-202A är enkla och bra tongeneratorer lämpliga för rör-stärkare service, eller Trio AG-203 som är något bättre.
Leader LAG-26, LAG-27, LAG-120A/B och LAG-201 är också ett bra alternativ i rätt prisläge.

Heatkit har också några typer som IG-18, IG-5218 och IG-5282 även Philips med typerna PM-5110 och PM-5131.

HP Hawelett & Packard 204 A,B,C,D series också mycket bra, kanske något dyrare än ovanstående ??

Advance J3 också en trevlig tongenerator.

Sedan finns det en hel del gamla rörbestyckade tongeneratorer som kan vara helt ok, även om dom är en aningens otympliga i storleken.
Här är en del exempel:

Heathkit AG-9A, AG-10, IG-72, IG-82

Eico 377 och 378 series

Tech TE-22

HP Hawlett & Packard 200 eller 201 A,B,C,D series som var en riktigt bra beprövad serie.

Gamla svensktillverkade Philips GM-2305 eller 2306 samt Oltronix RCO-6 är några riktiga arbetshästar som hängt med sedan 1950/60 talet och brukar säljas för några 100 lappar på Tradera eller liknande annons forum.

Ett annat tips är att försöka hitta någon begagnad NTI / Neutrik lilla handhållna tongenerator Minirator MR-1 som innehåller allt vad man behöver ha för att generera mätsignaler för audio.
Kanske att den går att få tag på ganska biligt eftersom den har blivit ersatt med Minirator MR-2 som är efterföljaren.
Finns också en handhållen analysator som heter Minilyzer ML-1 som innehåller nästan alla audiomätinstrument som du kan behöva som nivåmätare, spectrumanlyzer, distortion/noise analyzer, oscilloskop m.m.
Jag har själv flera uppsättningar av dessa i mina service-väskor, då jag slipper bära massa tunga mätinstrument när jag är ute på jobb och servar inspelningsstudios m.m.

När vi pratar om kombinations-instrument så gjorde Nakamichi en "audio-mätstation" som hette T-100, som också innehöll allt vad man kan önska sig i det lilla audio-labbet.

Lycka till med din instrument jakt.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

04 Apr 2011, 21:08
Profile ICQ YIM WWW

Sh!t vad du hade koll på sånt där Bosse. Vill inte hijaka tråden nu men jag roffade åt mig oscilloskop och tongenerator på blocket för en hyffsat billig peng ganska nyligen. Köpte grisen i säcken lite eftersom jag inte har en aning vad som är bra grejer när det gäller sånt här.

Oscilloskopet är ett Leader LBO-516
Tongeneratorn är ett HP 3310A

Låter det som OK grejer?

David

06 Apr 2011, 10:36
Profile WWW

David,

Det är mer industri-labbinstrument än audio serviceinstrument du fått tag på, men dom funkar bra till audio även om dom kan vara något onödigt bredbandiga och komplexa.

Oscilloskåpet är 3 kanaligt med 100 MHz bandbredd och tongeneratorn är en funktionsgenerator som går från delar av HZ till 5 Mhz och kan generera både sinus och olika kantvåger.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

06 Apr 2011, 11:21
Profile ICQ YIM WWW

Ja, det känns lite som att jag har nytta av en bråkdel av det frekvenssvepet som generatorn kan generera. [:D]

David

06 Apr 2011, 20:24
Profile WWW

Bo jag vet att vi pratade om detta vid en tidigare tidpunkt. Men nu hittade jag inte den tråden iaf.
Tack för alla tips. Oscilloskop är nu fixat, troligtvis en generator med. Pratade med den lokala
TV-reparatören och han trodde att han hade något. Men jag vet inte vad det är för något men hoppas att det kan fungera.
Är ju mest för utbildningssyfte nu i början.

08 Apr 2011, 09:04
Profile

Post Re: Köp av Funktionsgenerator och Oscilloskop
Bumpar en gammal tråd. Jag köpte ett mini-oscilloskop, DSO Nano på eBay för drygt 500 inkl frakt. Firmware 1.6, software 1.5. Den kom med
en 1x/10x probe och klarar då 80Vp/400Vp...testade som hastigast med audiosignal/tongenerator från laptopen och det verkar lira.
Kul grej ! Och portabel i högsta grad.

inte min video men:

http://www.youtube.com/watch?v=iRcGYPU7 ... re=related

LF Audioservice

14 Dec 2011, 10:55
Profile WWW

Post Re: Köp av Funktionsgenerator och Oscilloskop
bb5000 wrote:
Bumpar en gammal tråd. Jag köpte ett mini-oscilloskop, DSO Nano på eBay för drygt 500 inkl frakt. Firmware 1.6, software 1.5. Den kom med
en 1x/10x probe och klarar då 80Vp/400Vp...testade som hastigast med audiosignal/tongenerator från laptopen och det verkar lira.
Kul grej ! Och portabel i högsta grad.

inte min video men:

http://www.youtube.com/watch?v=iRcGYPU7 ... re=related

Det låter ju väldigt intressant. Men signalen tycker ja inte ser så stabil ut. Men den gör väl jobbet. Var ju ändå väldigt billigt. Ska nog kolla upp det. Kan ju vara bra att lära sig lite av. När ja inhandlat ett oscilloskop ska ja starta en "lär mig använda ett oscilloskop" och hoppas någon vänlig själ kan avvara lite nyttig information om hur man använder det i en stärkare.

14 Dec 2011, 21:20
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]