View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 20:35

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Nyttig mod till Standbyswitchen? 
Author Message

Post Nyttig mod till Standbyswitchen?
Jag har för mig att det var en tråd här någonstans ganska nyligen där det snackades om standbyswitchar och det länkades till en intressant artikel om detta som jag läste.
Slog aldrig slag i saken då, men nu när jag såg Dimmans tråd om hans Ceriatone 18w så började jag fundera på det här igen. På det schemat ser vi ett 100k motstånd och en 47 nanokonding i standbykretsen.
Är det dessa två jag behöver lägga till på min Marshall 1974X? (Som i orginalutförande bara bryter, vilket gärna smäller till när man gör detta)
Jag har en skitsnygg orange skivkonding på 50 nano. Skulle jag kunna använda denna eller behöver det vara en polyesterfilm?

20 Nov 2011, 23:32
Profile WWW

Post Re: Nyttig mod till Standbyswitchen?
Bumbelibumb..

21 Nov 2011, 23:42
Profile WWW

Frågan är vad du vill ha stand by-switchen till och vad det är för eventuellt problem du vill komma åt? Det är ju tveksamt om den verkligen behövs i vanliga stärkare upp till 50-10w.

Ofta handlar det väl om att det blir oljud när man slår av och till stand by. Den lösning du visar funkar säkert, men har inte testat den själv.

En variant om man bara vill stänga av slutrören och inte ha effekt ut i OT:n är att sätta stand by endast på skärmgallren. Givetvis har du fortfarande full spänning på alla andra rör och elektrolyter. Men det smäller inte.

En annan lösning är att flytta stand by efter första paket med glättningskondingar. Som i Webers schema här:

https://taweber.powweb.com/store/6m40_schem.jpg

Weber har en annan lösning med en 47nF-konding mot jord, men den tycker jag inte funkat optimalt för att få bort smällar.

https://taweber.powweb.com/store/6m45_schem.jpg

Det finns fler varianter som andra kan bidra med.

/Gunnar

22 Nov 2011, 08:46
Profile

Izzy wrote:
Frågan är vad du vill ha stand by-switchen till och vad det är för eventuellt problem du vill komma åt?

Det var antingen här eller i artikeln jag läste där det stod om att rören faktiskt tog stryk av standbyswitchen och att en mod skulle behövas för att åtgärda detta. Eftersom att jag har ett par fina Tungsram i och ett Telefunken likriktarrör så vill jag inte misshandla dem i onödan. Medan man ändå håller på så hade det varit jäkligt gött att få bort det smällande ljudet också. Detta går iofs att komma runt genom att man spelar medan man slår an switchen.

Quote:
Det är ju tveksamt om den verkligen behövs i vanliga stärkare upp till 50-10w.

Nej, jag vet, men nu finns den där och jag kommer ju inte ta bort den bara för att den inte behövs. Tycker ändå om att kunna slå över i standby när man tar pauser.

Men du, vad tror du om att köra den där skivkondingen?
Här är produktbladet för den:
http://www.farnell.com/datasheets/357093.pdf

Vad kan det bli för skillnad att använda den gentemot en polyesterfilmkonding?

22 Nov 2011, 10:04
Profile WWW

Funkar det inte lika bra med NTC-termistorer efter standby-switchen ? Det har jag i mina stärkare..

LF Audioservice

22 Nov 2011, 11:13
Profile WWW

bb5000 wrote:
Funkar det inte lika bra med NTC-termistorer efter standby-switchen ? Det har jag i mina stärkare..

Nu ska vi inte krångla till det i onödan. Jag har drösvis med kondingar hemma, och vill helst inte inhandla prylar för annan lösning. Jag tycker bara det hade varit kul att använda den keramiska jag har liggandes som annars inte kommer komma till någon nytta, plus att den är jäkligt sexig, så den passar bra ihop med 1974X-kombon. 8)

22 Nov 2011, 11:50
Profile WWW

Sätt ett motstånd på 330k innan switchen och en diode efter den så är du klar :wink:

24 Nov 2011, 18:22
Profile

Amp Healer wrote:
Sätt ett motstånd på 330k innan switchen och en diode efter den så är du klar :wink:

Jaså? Jag trodde motstånden skulle vara på 100K?
Vad gör kondingen då? Den måste väl ha någon betydelse för att Ceriatone-killarna valt att ha med den där?

Kolla C28:
download/file.php?id=709
(Bilden var tydligen för stor för att visa här??)

24 Nov 2011, 19:38
Profile WWW

Jag tror Owe menar typ så här (och jag hoppas nu det är ok att förtydliga ditt förslag med en illustration). Kör med den varianten i några stärkare. Funkar utmärkt, t.ex. i min JTM45:a.

Image

/Gunnar

24 Nov 2011, 22:32
Profile

"rören faktiskt tog stryk av standbyswitchen"

Nåja. Vill inte diskvalificera det påståendet som skitsnack, men det är bra nära.

Vill du vara riktigt rädd om dina rör så ska du använda en tidsstyrd och sekventiell gradvis uppstart som vi gör i feta slutsteg till HF-radio där man kör med anodspänningar på kanske 2500-3000V och glödströmmar på uppemot 10-15A. Men det är så jävla överkurs för en sketen 18Wattare så det finns inte.

K I S S, återigen.

24 Nov 2011, 22:40
Profile

Egentligen vill jag väl mest av allt bara få standby-switchen ljudlös och få bort knallen som ofta blir när man switchar nu.

25 Nov 2011, 01:17
Profile WWW

= konding. Strunta i färg o form, bara se till att den har rätt spänningstålighet.

25 Nov 2011, 02:17
Profile

Ballz wrote:
= konding. Strunta i färg o form, bara se till att den har rätt spänningstålighet.

Gött, då gör jag som i schemat för Ceriatone 18 och slänger in min skivkonding. Den tål flera tusen volt.

25 Nov 2011, 09:15
Profile WWW

Tydligen inte intressant diskutera några alternativa lösningar... :? Nåja, blå skivkondingar är snyggare än oranga. Bruna är de fulaste men mest klassiska. Fast man tänker mer Fender då. Och man kan inte ha en orange skivkonding i en Marshall. Den kan bli ledsen och tappa effekt :(
/Gunnar

25 Nov 2011, 12:34
Profile

Anledningen till att jag hellre väljer varianten med kondingen är för att slippa dioden. Marshallen har inte en enda diod i sig som det är just nu, så det känns skönt att inte introducera sånt. Det kanske låter knäppt, men det känns bra psykologiskt för mig.
Sedan att skivkondingen är orange är inget jag lägger någon större vikt åt, men det skadar aldrig med snygg elektronik. Återigen kanske låter töntigt, men men.. :oops:

Det jag kanske mest vill få ut av den här tråden jäst nu, är nog någons tankar eller erfarenhet av vad en skivkonding gör för skillnad ljudmässigt gentemot en polyesterkonding?

25 Nov 2011, 14:53
Profile WWW

David Wikström wrote:
Anledningen till att jag hellre väljer varianten med kondingen är för att slippa dioden. Marshallen har inte en enda diod i sig som det är just nu, så det känns skönt att inte introducera sånt. Det kanske låter knäppt, men det känns bra psykologiskt för mig.

:shock: Att en diod inkorporerad här skulle påverka din snuttefiltmarshall mer än psykologiskt skulle jag gärna diskutera lite djupare både teoretiskt och andligt, men jag har inte tid med det.

Quote:
Sedan att skivkondingen är orange är inget jag lägger någon större vikt åt, men det skadar aldrig med snygg elektronik. Återigen kanske låter töntigt, men men.. :oops:

:shock: Nu ska vi se hur det var med psykologin? Hade den betydelse eller inte? Ingen vet. Kanske en orange diod får stärkaren att låta som Jimmie Hendrix. Ken Fischer drev friskt med icke ont anande rörnördar i the Tube Amp Handbook om färgens betydelse på teflonkablarna. Han skrattar nog nere i grav åt det kapitlet. Och skulle säkert roats även av denna tråd.

Quote:
Det jag kanske mest vill få ut av den här tråden jäst nu, är nog någons tankar eller erfarenhet av vad en skivkonding gör för skillnad ljudmässigt gentemot en polyesterkonding?

Du menar i B+-linjen när stand by-brytaren är öppen :?: Öh, inte mycket skulle jag på goda grunder säga. Det låter inte ett skit om stärkaren då.

Och när man sluter brytaren bypassas ju kondingen. Jag tror inte en bypassad kondings material påverkar tonen så jättemycket i en stärkare. Det är en teori jag vågar mig på. Jag tror inte kondingen påverkar alls i det läget, inte mycket. Ja, det skulle vara färgen då kanske.

Nu ska jag inte vara mer elak men ligger bollen upplagd på straffpunkten sparkar man. Sorry, no offense. Det är ju fredag. Skål, tamejfanken.

/Gunnar

25 Nov 2011, 16:49
Profile

Izzy wrote:
David Wikström wrote:

:shock: Att en diod inkorporerad här skulle påverka din snuttefiltmarshall mer än psykologiskt skulle jag gärna diskutera lite djupare både teoretiskt och andligt, men jag har inte tid med det.

Quote:

:shock: Nu ska vi se hur det var med psykologin? Hade den betydelse eller inte? Ingen vet. Kanske en orange diod får stärkaren att låta som Jimmie Hendrix. Ken Fischer drev friskt med icke ont anande rörnördar i the Tube Amp Handbook om färgens betydelse på teflonkablarna. Han skrattar nog nere i grav åt det kapitlet. Och skulle säkert roats även av denna tråd.

Quote:

Du menar i B+-linjen när stand by-brytaren är öppen :?: Öh, inte mycket skulle jag på goda grunder säga. Det låter inte ett skit om stärkaren då.

Och när man sluter brytaren bypassas ju kondingen. Jag tror inte en bypassad kondings material påverkar tonen så jättemycket i en stärkare. Det är en teori jag vågar mig på. Jag tror inte kondingen påverkar alls i det läget, inte mycket. Ja, det skulle vara färgen då kanske.

Nu ska jag inte vara mer elak men ligger bollen upplagd på straffpunkten sparkar man. Sorry, no offense. Det är ju fredag. Skål, tamejfanken.

/Gunnar

Underbart inlägg Gunnar!
Jag skrattade gott :lol:

25 Nov 2011, 16:58
Profile

Izzy wrote:
David Wikström wrote:

Köper det. Kanske blir långrandigt.
Jag tror att jag tänker så mest för att jag aldrig förstått hur en diod egentligen fungerar. Den liksom släpper igenom, men ändå inte. Den som uppfann den var ju dretsmart. :D
Jag gillar uttrycket snuttefilt-Marshall, och den har verkligen blivit lite så för mig. Trodde i ärlighetens namn inte att denna stärk skulle låta såhär bra. Jag köpte den billigt med grillat utgångstrafo. Numera funderar jag på ifall jag någonsin kommer spela på min Deluxe Reverb igen, men å andra sidan är jag inte tarr på pengar så den får stå kvar. Vem vet, någon dag kanske man får nytt perspektiv på vad bra gitarrljud innebär.. :wink:

Quote:
Quote:

Jag kan tycka att det kan vara rätt kul att nörda sig lite (annars hade jag nog aldrig hängt på detta forum så mycket :wink: ), men jag försöker att aldrig släppa taget om faktumet om att i slutänden handlar det om vad och hur man spelar.
När det gäller just denna specifika konding så känns det bra ifall den får komma till användning eftersom att den kostade mycket och var inte alls det jag trodde jag beställde. Det var ca 10ggr större i fysisk storlek än vad jag hade tänkt mig. Inget som man stoppar in i en jättetrång distpedal direkt. :D

Quote:

Quote:

Touché. Självklart är det ju så. Det var ju lite konstigt tänkt av mig kanske.. :oops:

25 Nov 2011, 18:44
Profile WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]