View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 08:25

Reply to topic  [ 26 posts ] 
"Idealrör" i Marshall JMP (2104) 
Author Message

Post "Idealrör" i Marshall JMP (2104)
Vad ska man satsa på för att göra en uppgradering i försteget?

Vill ha en så varm ton som möjligt, det är ju en rätt aggressiv krets :?

Provat Sovtek LPS, gillar inte alls - har för tillfället J/J ECC 83S, tycker de låter helt ok.

Kan sträcka mig till att byta alla tre förstegsrör. Slutrör nu är J/J EL34-B. De är inte så
viktiga, kommer inte upp i volymer att överstyra dem :shock:

Diskuterat frågan med Izzy och Woodstock tidigare, mycket alternativ finns det ju.... :shock:

Men - varm ton, "tidsepokmässigt" och så bra tonkvalitet som möjligt är väl önskelistan. Det är
en kombo från -78 med orginal "Blackbacks" element. Kul att höra vidare återkoppling i frågan.

/ Jonas

01 Dec 2011, 23:31
Profile

Post Re: "Idealrör" i Marshall JMP (2104)
JonasSweden1 wrote:
Vad ska man satsa på för att göra en uppgradering i försteget?

Vill ha en så varm ton som möjligt, det är ju en rätt aggressiv krets :?

Provat Sovtek LPS, gillar inte alls - har för tillfället J/J ECC 83S, tycker de låter helt ok.

Kan sträcka mig till att byta alla tre förstegsrör. Slutrör nu är J/J EL34-B. De är inte så
viktiga, kommer inte upp i volymer att överstyra dem :shock:

Diskuterat frågan med Izzy och Woodstock tidigare, mycket alternativ finns det ju.... :shock:

Men - varm ton, "tidsepokmässigt" och så bra tonkvalitet som möjligt är väl önskelistan. Det är
en kombo från -78 med orginal "Blackbacks" element. Kul att höra vidare återkoppling i frågan.

/ Jonas

Som jag sagt tidigare i en annan tråd, så vill jag mena att du har för stor övertro på vad ett rörbyte kan göra.
Om du redan har provat JJ som Pre-amp rör som annas har ryckte om sig att inte vara så vassa i diskanten utan tappa gain, ja då lär du få mer av vad du söker om du tar fram avbitaren och klipper kondingen som sitter på volymen (eller byter den till 100 P) och kan du löda så byt motståndet på V2 som nu är 330K till 100K så kommer du få ett mer"tidsepokmässigt" ton.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gif

2104 är samma stärkare som 2204, bara med skillnaden att 2104 är en combo

02 Dec 2011, 06:59
Profile

Jag delar Owes uppfattning om rörens betydelse här. Jag tycker JJ ger en mjuk fin krämig ton med bra med gain (det hänger förstås ihop). Och jag tycker de behåller fint sprillet på toppen även när man pressar dem. Ett rörbyte till gammelrör kan ge karaktärsskillnader, typ lite fastare o elegantare dist men på marginalen.

Ett alternativ för att få det lite mjukare kan vara att labba med glättningen, sänka värdet på ett par av e-lytarna.100uf på första o 50uf på resten av noderna blir ibland väldigt stelt.

Vi pillade lite i den där om jag minns rätt, knipsade nog första filter osv. Men jag tycker inte att mjukhet är detsamma som att ta bort diskant. Kan vara bättre pilla på annat.

/Gunnar

EDIT: Det är förresten inte det schemat som Owe hänvisar till som gäller för din stärkare Jonas utan det senare, mer vanliga 2204-schemat som också gäller för JCM800:

http://www.drtube.com/schematics/marshall/2204prem.gif

02 Dec 2011, 07:58
Profile

.

Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 11:44, edited 1 time in total.

02 Dec 2011, 11:53
Profile ICQ WWW

kollar du NOS skulle jag tro att RFT passar dig. Så här skriver Shredaholic.com i sin NOS guide:

RFT ECC83 – East German made tube, quite a ‘dark’ sounding tube, with it’s midrange focussed on lower mid frequencies. A very ‘ballsy’ sounding tube, great for metal, hard rock and the perfect tube for a JCM800 in my opinion.

02 Dec 2011, 14:15
Profile

Mmannen wrote:
Finns att köpa här: http://www.cryoset.com/

Underbar firma, inte nog med man säljer cryorör, man säljer ryska "fejk" 5881:or som NOS ,,,,
Visseligen så är ju något vintage efter 30 år,,,men sälja ryska o china rör som NOS är väl lite mycket,,eller?
Själv så dyker låten : " allting går att sälja med mördande reklam, kom o köp konserverad gröt" upp i mitt huvud :P

02 Dec 2011, 15:35
Profile

[ .

Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 11:44, edited 1 time in total.

02 Dec 2011, 15:59
Profile ICQ WWW

Mullard RI 12AX7 Cryo har jag ett par som jag testat fram och tillbaka. De har absolut viss karaktär av Brimar i det att de låter stort och mustigt, men de saknar elegansen och den snygga komplexa disten. Och då blir de mest buffliga. Dolph Lundgren vs. Svullo liksom. Om någon vill köpa mina cryomullarder är de till salu. Har gått max 30 minuter. Byter dem gärna mot ett par tråkiga hårda JJ :wink: :wink: :)

Innan man går bort sig i rörträsket kan det vara bra att definiera vad "hårt" står för. Är det diskantrikt eller distar sent eller distar fult eller något annat? Jag vet inte.

Vill man ha rör som inte är så agressiva och sprättiga i diskantregistret är ju gamla Tungsram ett alternativ. Om det innebär "mjukt" vette tusan. Inte i min vokabulär. Jag tycker en del nya tråkrör som vissa Sovtek och framför allt EH låter som Tungsram-wannabees. Har nog en trio Tungsram som dock har svårt ta plats i startelvan i någon av mina stärkare. Men det är verkligen fina rör.

Men, avslutningsvis, hänvisar tillbaka till mitt första inlägg!

/Gunnar

02 Dec 2011, 17:45
Profile

p.

Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 11:45, edited 1 time in total.

02 Dec 2011, 21:48
Profile ICQ WWW

Mmannen wrote:
Jag var tvungen att kolla mitt Tung Sol vs. Mullardröret. Det är inte samma rör utan ser helt olika ut innuti. Tung Sol röret är det nytillverkade 12ax7 som jag gillar bäst av de jag testat.

Mullardröret ligger i sin ask i en låda, och jag har som du Gunnar inte testat det så länge. Någon timme där också kanske. Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur det lät, men jag tyckte vad jag minns att det lät ganska trevligt. Jag ska testa det i JMP50:n imorgon. Nu blev jag lite nyfiken på det igen faktiskt.

Tar tillbaka lite av mitt klagande på JJ:s ljudegenskaper. Men jag hade så många nyinköpta som började låta konstigt, blev mikrofoniska eller gick sönder, så jag gav upp på dem. Och de tre nytillverkade rörmärken jag räknade upp ovan tyckte jag lät bättre när jag labbade med rör för något år sen eller så. Tung Sol vann och det är det röret jag kör med nu. En mycket trevlig bekantskap.

Testa gärna Tung Sol EL34 också vid tillfälle. Jag har satt en kvartett i en 2203 och tyckte det lät utmärkt. Jag brukar oftast köra JJ av de nya rören, men Tung Sol känns som ett bra alternativ.
Jag har haft mkt med problem med kvaliteten i Tung Sols rör (12AX7) än JJ. Kanske en slump.
/Gunnar

03 Dec 2011, 00:58
Profile

Även om jag tycker att det händer en hel del när jag byter emellan olika rörmodeller i mina förstärkare, så låter det på din beskrivning av vad du vill åstadkomma som att du borde behålla dina JJ (ECC83 och EL34) och i stället låta någon av experterna här tipsa om moddningar för att få den dit du vill (om det nu inte är så att det är något fel på den).

Min Super Lead (liten logga) från 76 lät efter ingrepp av Izzy som en betydligt äldre och fetare Super Lead. Men i det fallet var det ingen regelrätt moddning utan mer en service med byte av glättningskondensatorer (elektrolyter) i nätdelen och transformatorer (Metroamp PT + OT)

Men jag är rätt säker på experterna här kan tipsa om billigare och enklare moddningar än trafobyten, för att få den dit du vill.

/CM

03 Dec 2011, 16:33
Profile ICQ YIM WWW

@ Owe: JO, har kolla på modellerna :wink: Och följer upp dina moddningstip i kretsen, tack :wink:

@ Izzy: Ja, fast vi kanske inte nådde ända "i mål" - Pillar gärna vidare vid tillfälle, bättre rustad för
en point-of-view nu......

@ Mmannen: Brimar, intressant. Även rekommenderat av Woodstock. Då är det värt att kolla upp, tack för tipset :)

@ _CM_: Tack för tipsen. Izzy har redan bytt elektrolyter på min JMP :wink:. Och har väl i princip godkänt skick i
övrigt på alla vitala delar. Så det är väl "caps and values" kvar.....typ :o

Ja, summa sumarum. Är absolut inte missnöjd med tonen, den låter bra. Kul att testa lite rör och diskutera vidare
om några kretsmods med kompetena personer. För att det är kul :) . That's it!

/ Jonas

04 Dec 2011, 22:51
Profile

Hallå, är det min gamla?

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

05 Dec 2011, 16:23
Profile WWW

Hallå Jonas, absolut! :)

Den låter bra, det är bara jag som "jagar ton" om det finns ytterligare att göra.
Har vissa problem att hantera diskanten.... :wink:

Hälsningar
Jonas

Jo E wrote:
Hallå, är det min gamla?

05 Dec 2011, 19:35
Profile

har själv haft en 2204 med en 4x12 som det satt blackbacks i. Det funkar inte optimalt eftersom 2204-kresten är fruktansvärt bright och högtalarna också är på den brighta sidan. De har en rätt grynig topp, som iaf jag störde mig på rätt mkt. Hade jag haft en sån kombo och jagade ton skulle jag bytt högtalarna mot ngt med mer avrullad diskant. Det kommer göra en avsevärt större skillnad än några andra ingrepp du kan göra.

Skulle nog också testa att sänka filtreringen till äldre specar för att mjuka upp tonen lite mer.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

07 Dec 2011, 22:02
Profile WWW

Plexiglas, klart intressant. Vilka typer av hogtalare talar vi om? G12-65s till exempel??

Ge garna lite rekommendationer om du har nagot pa lut :)

- Jonas

Plexiglas wrote:
har själv haft en 2204 med en 4x12 som det satt blackbacks i. Det funkar inte optimalt eftersom 2204-kresten är fruktansvärt bright och högtalarna också är på den brighta sidan. De har en rätt grynig topp, som iaf jag störde mig på rätt mkt. Hade jag haft en sån kombo och jagade ton skulle jag bytt högtalarna mot ngt med mer avrullad diskant. Det kommer göra en avsevärt större skillnad än några andra ingrepp du kan göra.

Skulle nog också testa att sänka filtreringen till äldre specar för att mjuka upp tonen lite mer.

09 Dec 2011, 21:37
Profile

för min del köpte jag pre rola 25w, men det är säkert onödigt. Weber tex mfl har nog en uppsjö av lämpliga högtalare. Svårt att råda ngn då det handlar om en hel del pengar, samtidigt som ton är väldigt subjektivt.

G12165 tror jag inte på pga de erf jag har av dem med div stärk, de låter väldigt näsiga imo. Det du i princip vill ha är ju blackback-soundet minus den äckliga toppen. evt kan iofs sk beamblockers vara tillräckliga för att lösa problemet.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

09 Dec 2011, 22:47
Profile WWW

12-65 tror inte jag heller på. Jag tycker de har en stenhård näsa. Coolt på sitt sätt, men inget för mjuka känsliga fina pojkar som vi. Bra Green-/Black-backs ska det vara.

Jag tycker inte mina fyra Blackbacks är så himla annorlunda mot mina Greenbacks pre rola 25w från sekelskiftet (alltså 60/70). Jag har för mig at mina svarta har den eftertratktade T1221-kon och de gjordes väl typ 74-80. Har dem i en öppen 2x12 och en sluten 2x12. Pre rola sitter i min 4x12.

Alla dessa trattar låter väldigt fint. Och de skiljer sig inte heller så himla mkt från de gröna jag tidigare hade med 6402-kon från slutet 80-talet. Tyvärr avyttrade.

Jag tror alltså inte så mkt på att byta trattar i den där. Däremot kan man pilla på glättningen som Knut är inne på, få den lite mjukare i responsen.

Beamblockers är fint. Kör nu med det i min 4x12:a. Känns möjligen som att svära i kyrkan om man nu har pre rola i, men beamblockers käkar några dB vilket jag gillar och ger bra balans i rummet i diskantregistret. Det låter helt enkelt...bra, var man än står.

/Gunnar

10 Dec 2011, 00:04
Profile

Gunnar, har för mig att mina är märkta T1221 (på resa, kan inte kolla
just nu) om då är fallet antar trattbyte ej väg framåt.
Tar gärna hjälp då med lite petande vid tillfälle, for fun :wink:
- Jonas

Izzy wrote:
12-65 tror inte jag heller på. Jag tycker de har en stenhård näsa. Coolt på sitt sätt, men inget för mjuka känsliga fina pojkar som vi. Bra Green-/Black-backs ska det vara.

Jag tycker inte mina fyra Blackbacks är så himla annorlunda mot mina Greenbacks pre rola 25w från sekelskiftet (alltså 60/70). Jag har för mig at mina svarta har den eftertratktade T1221-kon och de gjordes väl typ 74-80. Har dem i en öppen 2x12 och en sluten 2x12. Pre rola sitter i min 4x12.

Alla dessa trattar låter väldigt fint. Och de skiljer sig inte heller så himla mkt från de gröna jag tidigare hade med 6402-kon från slutet 80-talet. Tyvärr avyttrade.

Jag tror alltså inte så mkt på att byta trattar i den där. Däremot kan man pilla på glättningen som Knut är inne på, få den lite mjukare i responsen.

Beamblockers är fint. Kör nu med det i min 4x12:a. Känns möjligen som att svära i kyrkan om man nu har pre rola i, men beamblockers käkar några dB vilket jag gillar och ger bra balans i rummet i diskantregistret. Det låter helt enkelt...bra, var man än står.

/Gunnar

10 Dec 2011, 11:22
Profile

.

Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 11:46, edited 1 time in total.

10 Dec 2011, 20:57
Profile ICQ WWW

Mattias, hör av mig efter helgerna så kan vi väl A/B stärkarna? Vore kul att höra din set-up med
"blotta örat" innan åtgärder vidtas. Hlsn/ Jonas

Mmannen wrote:
Byt bara en tratt. Det räcker. Som jag skrev så parar jag en G12-65 med en G12h-30 70 anniversary, väl inspelad made in UK (köpt av Sven Johan).

Testa att köpa en sådan, eller en 75 G12H (75), (de ska vara krämigare än 55hz varianten, tror de är väldig lika min gamla 70 anniversary). Det blir en helt annan botten och rundhet i tonen med en sån matching.

19 Dec 2011, 23:58
Profile

@ Izzy och Plexiglas: Förlåt okunnigheten här, men kan ni utveckla resonemang runt "beamblockers".
Vad är detta?? Hlsn Jonas

Izzy wrote:

/Gunnar

20 Dec 2011, 00:00
Profile

Check http://www.webervst.com/blocker.html
/Gunnar

20 Dec 2011, 08:49
Profile

En fundering, tror du har känslan av att diskanten och hög midden ligger "utanför" själva kroppen av ditt ljud?,
Dock lite så G12H låter, känns som mindre headroom i dom skulle jag säga, och det upplevas som solidare mid och diskant till skillnad från G12M lite luftigare öbverlag,
komplettera med en M eller en G12 75T som har luftigheten men lite skopad ton.

När jag hade kombon, körde jag den oftast genom en 4 x 12" med just G12M & G12H, men du ändrade lite i den också?
Då fickk jag spänsten från Márna och det solida från H´na, så byt ena ditt element i lådan till ett M eller G12 75T, blir en fin kombination...lite mer 3D

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

20 Dec 2011, 09:26
Profile WWW

Tack Gunnar :)

Izzy wrote:

20 Dec 2011, 09:38
Profile

Tack för inputen. Ja, "utanför" var en bra beskrivning. Ja, ska forska vidare i ämnet. Stärken är definitivt en keeper, här pratar vi "tweaks", försöka mjuka till toppregistret lite grann.

Jo E wrote:
En fundering, tror du har känslan av att diskanten och hög midden ligger "utanför" själva kroppen av ditt ljud?,
Dock lite så G12H låter, känns som mindre headroom i dom skulle jag säga, och det upplevas som solidare mid och diskant till skillnad från G12M lite luftigare öbverlag,
komplettera med en M eller en G12 75T som har luftigheten men lite skopad ton.

När jag hade kombon, körde jag den oftast genom en 4 x 12" med just G12M & G12H, men du ändrade lite i den också?
Då fickk jag spänsten från Márna och det solida från H´na, så byt ena ditt element i lådan till ett M eller G12 75T, blir en fin kombination...lite mer 3D

20 Dec 2011, 09:41
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]