|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
Skärmgallermotstånd vs effekttålighet
| Author |
Message |
|
Ballz
|
 Skärmgallermotstånd vs effekttålighet
Halloj pulers. BF Super Reverben ska få 1K SGM. Jag har 1W och 7W-versioner av dessa motstånd.
Har för mej att det är bättre om SGM brinner av vid haveri (att dom då agerar "säkring"). Det är ju inte många mA som gallret drar, så 1W kanske är lagom?
Eller tänker jag fel, och borde montera 7W-varianten?
Och...räcker 1/2 watts 1ohms motstånd för biasmätning av ett 6L6?. Jag TROR det, men jag är trött i huvet just nu....
/R
|
| 20 Dec 2011, 01:22 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Skärmgallermotstånd vs effekttålighet
Varit med om att jag skottat 1/2 wattare över katoden under last. Mao,om de skall sitta kvar e det kanske inte så vettigt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 20 Dec 2011, 01:48 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Om motstånd skulle vara avsedda att agera säkring så skulle de heta det. 1W är nog snålt, 7W är i överkant men OK om de får plats. Brukar använda 3 eller 4W.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 20 Dec 2011, 01:57 |
|
 |
|
Ballz
|
Tack f info. Då blir det 7W-varianten som SGM, och ett snäpp upp på biasmotstånden.
Häpp!/R
|
| 20 Dec 2011, 08:10 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|