View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 15:18

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Vad är en "high-current rectifier diode"? 
Author Message

Post Vad är en "high-current rectifier diode"?
Är 1N4007 vara ett exempel på en sådan?

24 Nov 2011, 00:56
Profile WWW

Post Re: Vad är en "high-current rectifier diode"?
1N4007 klarar 1000V/1Amp. Skulle väll inte säga att den är High-current hur mycket ström behöver den klara.

24 Nov 2011, 09:43
Profile

OK, jag förstod inte riktigt produktbladet, eftersom att det stod också 30A. Jag är osäker på exakt vad den måste klara, men i ett exempel stod det 5 watt.

Quote:
Dropping the heater voltage down by about half could be achieved simply by switching in a suitably chosen resistor during standby. This is easy in a small amp with only a couple of valves, but most amps have a heater current of several amps, meaning a very high power resistor would be in order. For example, a heater chain drawing only 2.5A would need a 0.82ohm resistor, which would dissipate nearly 5.2W!

Men en 18W Marshall kanske räknas som en "small amp"? Dock hare jag ingen aning om hur man skulle räkna ut vilket motstånd som behövs.. :oops:

24 Nov 2011, 11:01
Profile WWW

Hm. I ditt citat talas det om att halvera glödspänningen (under standby) om jag läser rätt. Vad det nu skulle vara bra för. Men visst.

(Och då pratas det om effektmotstånd - inte dioder. Effekttåligheten på ett sånt motstånd bör du kunna räkna ut genom att studera hur mycket glödström varje rör drar - se duncanamps.com, leta upp rördata för resp rör, kolla efter parametern heater current (ofta Ih), och lägga ihop. Dubbla - eller helst tredubbla - den effekt (enligt effektformeln) du får och köp ett motstånd med den 3-dubbla tåligheten, så slipper motståndet koka (gå på max) hela tiden = värme. Motståndsvärdet får du räkna fram själv, när du vet alla data. :lol: )

Var får du idén om dioderna ifrån - ska du köra DC-glöd?
High-current-dioder är i regel ganska stöddiga metallsaker som inte sällan skruvas fast direkt i chassit på vad det nu är - en bil, en MC eller annat. 20-30A eller mer känns som "high current" för mej.

Och Marshall 18W är nog ingen "small amp" men ingen "big amp" heller. Stärkare med 4 EL34or och 5-6 AX7:or är mer.."big"

24 Nov 2011, 11:20
Profile

Ballz wrote:
Var får du idén om dioderna ifrån - ska du köra DC-glöd?

Nä, tanken är att dioden stryper den ena vågformen i AC-glöden och därmed drar ned volten till hälften, som jag förstår. Låter det knäppt?

24 Nov 2011, 19:31
Profile WWW

Knäppt? Ja. Har du en källa på den där en-diod-lösningen?

Kom ihåg EN grej när det gäller sånt här: the K I S S principle (googla). Varför krångla till det när det inte behövs? Varför i hela friden ska du halvera glödspänningen under standby?

Vad är det för fel med en 100% standardlösning - full glöd, ingen B+ - under standby?

24 Nov 2011, 22:20
Profile

Ballz wrote:
Knäppt? Ja. Har du en källa på den där en-diod-lösningen?

Kom ihåg EN grej när det gäller sånt här: the K I S S principle (googla). Varför krångla till det när det inte behövs? Varför i hela friden ska du halvera glödspänningen under standby?

Vad är det för fel med en 100% standardlösning - full glöd, ingen B+ - under standby?

Visst. Här är källan:
http://www.freewebs.com/valvewizard1/standby.html

Tanken är att halveringen av glöden sparar på rören. Sen vet jag inte om eller hur det fungerar??
Men det står "Om du har en pinne över på standby-switchen, så varför inte?", och det har jag ju.

25 Nov 2011, 01:08
Profile WWW

Det är så här med vår ärade ventiltrollkarl: för det mesta har han rätt och besitter en massa kunskap + är exemplariskt pedagogisk. Men ibland händer det som händer oss alla, det blir inte helt rätt.
Rören får maximal livslängt när glödspänningen är inom 10% av den nominella. Kör man med underspänning på glöden i standby dvs utan anodspänning så kommer katoden att sitta i ett elektronmoln som inte kan ta vägen någonstans. Följden blir att katoden förgiftas av gaser som frigörs från dess beläggning frigörs under dessa förhållanden.
Det finns andra metoder att realisera standby funktionen om man nu absolut måste ha den för dess psykologiska verkan av att inge en viss tryghetskänsla.
Det som fungerar alldeles utmärkt är att jorda slutrörens skärmgaller.
Det går också att koppla om biasspänningen från arbetsnivå till råbias och pss strypa rören.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

25 Nov 2011, 13:22
Profile WWW

Egentligen vill jag inte krångla till det. Uppskattar dock din kunskap Alex.
Jag tror jag lämnar det här här.

25 Nov 2011, 14:57
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Det är så här med vår ärade ventiltrollkarl: för det mesta har han rätt och besitter en massa kunskap + är exemplariskt pedagogisk. Men ibland händer det som händer oss alla, det blir inte helt rätt.
Rören får maximal livslängt när glödspänningen är inom 10% av den nominella. Kör man med underspänning på glöden i standby dvs utan anodspänning så kommer katoden att sitta i ett elektronmoln som inte kan ta vägen någonstans. Följden blir att katoden förgiftas av gaser som frigörs från dess beläggning frigörs under dessa förhållanden.
Det finns andra metoder att realisera standby funktionen om man nu absolut måste ha den för dess psykologiska verkan av att inge en viss tryghetskänsla.
Det går också att koppla om biasspänningen från arbetsnivå till råbias och pss strypa rören.

Om jag inte minns fel så är det så i svenska (Cunt-)Roller, jag tyckte det var mystiskt kopplat men fattade till slut :)

/Mats

30 Nov 2011, 18:10
Profile

VacuumVoodoo wrote:

Engl verkar på en del stärkare helt enkelt öppna anslutningen från katod till jord. Vad anser du om detta?

01 Dec 2011, 13:02
Profile

Jag gillar inte elektroder hängande fritt i luften utan definierad potential.
Då funkar det bättre att låta slutrörens katoder vara hopkopplade och lägga en resistor mellan dem och jord på så där 1-2kOhm. Sedan kopplar man STDBY switchen parallelt med resistrorn och kortsluter den för att gå ur stdby.

Zagray! - test & review

01 Dec 2011, 18:01
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Jag gillar inte elektroder hängande fritt i luften utan definierad potential.
Då funkar det bättre att låta slutrörens katoder vara hopkopplade och lägga en resistor mellan dem och jord på så där 1-2kOhm. Sedan kopplar man STDBY switchen parallelt med resistrorn och kortsluter den för att gå ur stdby.

Fungerar det bra med förstegsrör också? Givetvis behöver man ett större värde på motståndet men...

01 Dec 2011, 18:46
Profile ICQ YIM WWW

Varför skulle man vilja göra så?

Zagray! - test & review

02 Dec 2011, 15:58
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Varför skulle man vilja göra så?

Ingen aning om man vill göra så, men tänkte närmast på kanalswitching. Men det finns knappast några fördelar med att göra så eftersom ingen(?) gör så.

04 Dec 2011, 15:41
Profile ICQ YIM WWW

Ok, det skulle låta sig göras men själva styrning av switchningen blir komplicerad. En effektiv muting krets skulle behövas för att döda smällar vi donkopplingen.

Zagray! - test & review

04 Dec 2011, 16:01
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]